دنیای موبایل در چهارمین هفته سال ۲۰۱۸

تاکنون چهار هفته از سال ۲۰۱۸ گذشته است، در بررسی مهم‌ترین رویدادهای مربوط به موبایل در هفته ای که گذشت با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار ایمنا و ترجمه از "جی‌اس‌ام‌آرنا"، هفته‌ای دیگر از سال ۲۰۱۸ میلادی سپری شد. درست مانند هفته سوم، شیائومی منبع اخبار بسیاری در این هفته بود. اگر فکر می کنید ممکن است خبری را از دست داده باشید، در ادامه با ما همراه باشید تا مفید و مختصر از مهمترین اخبار موبایل در هفته گذشته باخبر شوید. 

شارژ سریع و بی‌سیم دوگانه Galaxy S۹ سامسونگ ارتقا نمی‌یابد

تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که گلکسی اس ۹ سامسونگ به همان تکنولوژی شارژ بی سیم و شارژ سیمی سریع مشابه نسل قبلی مجهز می‌شود. پرچم‌داران بعدی سامسونگ یا همان Galaxy S۹ چند روز پیش از کمیسیون چینی ۳C مجوز دریافت کرد. ۳C اسناد مربوط به این دو گوشی را به همراه برخی مشخصات فنی‌شان منتشر کرد که در آن‌ها شاهد بودیم هر دو مدل به ویژگی شارژ سریع و بی‌سیم مجهز شده بودند. این ویژگی‌ها از نظر سرعت عملکرد ظاهرا با آنچه در دوگانه Galaxy S۸ شاهدش بودیم، یکسان هستند.

مجوز ۳C برای ردمی نوت ۵

شیائومی احتمالا طرح تولید Redmi Note ۵ را لغو کرده است. اسناد مجوز ۳C برای دو نسخه از یک گوشی شیائومی منتشر شده است که پیش بینی می‌شود همان Redmi Note ۵ باشد.

این دو گوشی که در حال حاضر به نام تجاری نهایی‌شان اشاره نشده است و آن‌ها را با شناسه‌های MET۷S و MEE۷S معرفی کرده اند، در تاریخ هشتم ژانویه سال جاری میلادی کمپانی چینی شیائومی رسما به ثبت رساند. این دو گوشی همچنین احتمالا با همین شناسه‌ها در آینده مجوز TENAA دریافت می‌کنند و اسنادشان هم منتشر خواهد شد.

انتشار طرح نوکیا ۱۰ با ۵ لنز دوربین

پس از انتشار اولین خبر در مورد گوشی هوشمند نوکیا با ۵ لنز دوربین، شایعات بالا گرفت و هر روز شاهد انتشار اخبار مختلفی در مورد آن هستیم. یک فاش کننده قابل اعتماد و معروف اکنون سعی کرده است که پشت نوکیا ۱۰ را طراحی کند. او بر اساس شایعات و همچنین یک پتنت دوربین ثبت شده توسط زایس، طراحی بخش پشتی نوکیا ۱۰ را انجام داده است.

بر اساس طرح منتشر شده، نوکیا ۱۰ دارای یک سنسور اثر انگشت در زیر ماژول دوربین خواهد بود که پیش از این در گوشی های نوکیا ۷ و نوکیا ۶ (۲۰۱۸) نیز شاهد آن بوده ایم. همچنین می توان متوجه شد که طراحی این گوشی به نوکیا ۹ نیز شباهت هایی خواهد داشت که در پشت و جلوی آن از شیشه سه بعدی استفاده شده است.

معرفی سنسور دوربین سری ISOCELL سامسونگ 

سنسور دوربین جدید سامسونگ از برند ISOCELL و سری Bright، فیلم‌برداری ۱۰۸۰p با نرخ ۴۸۰ فریم بر ثانیه را امکان‌پذیر می‌کند. سنسور دوربین جدید سامسونگ از سری Bright به سنسور بازخوانی سریع سه‌لایه (FRS) تجهیز شده که به واسطه آن می‌توان ویدیوهای فول اچ دی را با نرخ بسیار بالای ۴۸۰ فریم بر ثانیه ثبت کرد. اگرچه دوربین Motion Eye سونی قادر به ثبت ویدیوها با نرخ ۹۶۰ فریم بر ثانیه (دو برابر سنسور دوربین سامسونگ) است، اما از این ویژگی تنها برای کمتر از یک پنجم ثانیه و ویدیوهای ۷۲۰p می‌توان استفاده کرد. در هر نرخ دیگر نیز عملکرد آن بهتر از دوربین‌های فعلی سامسونگ با توانایی فیلم‌برداری ۷۲۰p با نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه است.

به علاوه، این یک سنسور Bright همراه با فناوری تتراسل است که در آن از پیکسل‌هایی کوچک با اندازه ۰.۹ میکرومتر استفاده شده تا حساسیت آن در ثبت محتوا در نور کم بهبود پیدا کنید. این سنسورها با سیستم‌های خوبی همچون Dual Pixel AF و Super Phase Detection به دست کاربران می‌رسند، ولی در مجموع برای گوشی هایی با نمایشگر کم‌حاشیه در نظر گرفته شده و در محدوده پرچمداران قرار نمی‌گیرند. در نتیجه بعید است که Samsung، گلکسی اس ۹ را به آن مجهز کند. در این صورت ممکن است پرچمدار آینده سامسونگ با سنسور طراحی سه‌لایه و پیکسل‌های بزرگ‌تر عرضه شود.

ویوو ایکس ۲۰ پلاس UD، اولین گوشی مجهز به اسکنر اثر انگشت داخلی

در ابتدای ماه جاری میلادی، شرکت ویوو (Vivo) اولین گوشی هوشمند جهان با اسکنر اثر انگشت داخلی (درون صفحه نمایش) را در نمایشگاه CES لاس وگاس معرفی کرد. البته این شرکت در آن زمان هیچ اشاره‌ای به نام گوشی مذکور نکرده و از فاش کردن جزئیات مهمی مانند قیمت یا تاریخ عرضه نیز خودداری کرده است. گوشی تازه معرفی شده ایکس ۲۰ پلاس (X۲۰ Plus) نام دارد، در حالی که حروف UD در انتهای نام آن اشاره مستقیمی به ویژگی تعبیه اسکنر اثر انگشت در زیر صفحه نمایش (under display) دارد.

از دیگر ویژگی‌های سخت افزاری ویوو ایکس ۲۰ پلاس UD می‌توان به صفحه نمایش ۶.۴۳ اینچی با وضوح تصویری ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و چیپ ست پردازشی میان رده اسنپدراگون ۶۶۰ اشاره کرد با یک باتری ۳۹۰۰ میلی آمپر ساعتی. تفاوت عمده این گوشی با ایکس ۲۰ پلاس استاندارد، علاوه بر اسکنر درون صفحه نمایش، دوربین پشتی آن است. در این محصول شاهد دو سنسور ۱۳ مگاپیکسلی در پشت بدنه هستیم که در مدل استاندارد به جای یکی از آن‌ها از سنسور ۵ مگاپیکسلی استفاده شده است. حافظه رم ۴ گیگابایتی و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره سازی، از دیگر ویژگی‌های مهم ویوو ایکس ۲۰ پلاس UD هستند و بد نیست اشاره کنیم که پیش فروش این گوشی در چین به زودی و از تاریخ ۲۹ ژانویه آغاز خواهد شد و در ادامه از روز اول فوریه نیز عرضه رسمی آن به بازار شروع می‌شود.

گوشی هیدروژن وان شرکت RED تابستان عرضه می‌شود

شرکت RED، بزرگترین سازنده‌ دوربین‌های فیلم‌برداری دیجیتال در دنیاست. این شرکت در تابستان امسال خبر داد که یک گوشی هوشمند عجیب و غریب به اسم «هیدروژن وان» (Hydrogen One) ساخته‌اند. گوشی هیدروژن وان یک صفحه نمایش «هولوگرافیک» دارد. 

حالت سه بعدی و هولوگرافیک صفحه نمایش گوشی هیدروژن وان ۴V نام دارد و این گوشی حتی با فرمت ۴V فیلم هم می‌گیرد. پیکسل‌های افقی فیلم‌هایی که با فرمت ۴V ضبط شده‌اند، در چند لایه با عمق مختلف قرار می‌گیرد. از نظر سخت‌افزاری، شرکت RED در گوشی هیدروژن وان از پردازنده‌ اسنپ‌دراگون ۸۳۵ استفاده کرده است. این گوشی یک باتری با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت دارد و از پورت USB Type-C استفاده می‌کند. گوشی Hydrogen One در دو مدل آلومینیومی و تیتانیومی عرضه می‌شود که به ترتیب ۱۲۰۰ و ۱۶۰۰ دلار قیمت دارند.

معرفی گلکسی S۹ در ماه فوریه

امسال سامسونگ طبق روند هرساله خود قرار است از پرچم‌دار جدیدی با نام گلکسی S۹ رونمایی کند. گلکسی S۹ در تاریخ ۲۵ فوریه سال ۲۰۱۸ به صورت رسمی اعلام می شود. براساس اطلاعات منتشر شده انتظار داریم در بخش جلویی این دو از نمایشگری تمام صفحه با نسبت تصویر ۱۸.۵ به ۹ استفاده شود که به نسبت نسل قبلی نیز حاشیه‌های زاید کم‌تری خواهد داشت. در بخش پشتی طراحی دوربین با تغییر همراه خواهد بود و سنسور اثر انگشت نیز این بار در بخش زیرین دوربین قرار خواهد گرفت.

تصویربرداری صحنه آهسته با نرخ ۴۸۰ فریم در ثانیه استفاده خواهد کرد، البته رکورد این موضوع با ثبت تقریبا ۱۰۰۰ فریم در ثانیه هنوز در دستان اکسپریا XZ پریمیوم است. با این حال انتظار می‌رود پس از سامسونگ اسمارت‌فون‌های بیش‌تری را ببینیم که توانایی ثبت تصاویر با نرخ بیش‌تر از ۲۴۰ فریم در ثانیه را دارا هستند. انتظار می‌رود در بخش شارژ سریع نیز عملکرد بهتری را شاهد باشیم. گفته می‌شود پیش سفارش این دو هندست از تاریخ ۲۶ فوریه یعنی درست یک روز بعد از معرفی رسمی آغاز خواهد شد و ارسال کالاها برای مشتریان از تاریخ ۱۶ مارس آغاز می‌شود.

علامت تجاری هواوی P۱۱ ثبت شد

تا این لحظه خبرها و شایعات مختلفی درباره سری بعدی گوشی‌های سری P شرکت هواوی شنیده بودیم. در این شایعات گفته شده که هواوی به احتمال زیاد پرچم‌دار جدید خودش را با نام P۲۰ راهی بازار می‌کند؛ اما این شرکت امروز علامت تجاری جدیدی به اسمP۱۱ ثبت کرده است. حتی مشخص شده که هواوی نام تجاری P۱۲ را هم ثبت کرده است. با این احساب به نظ می‌رسد که هواوی همچنان قصد دارد روند استاندارد شماره گذاری گوشی‌هایش را حفظ کند و بعید به نظر می‌رسد که گوشی P۲۰ در کار باشد.

بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که بعید نیست هواوی در حال ساخت ساعت هوشمند جدیدی هم باشد. البته هنوز اطلاعاتی درباره این موضوع منتشر نشده است. شایعات می‌گویند که گوشی هواوی P۱۱ یا P۲۰ به دوربین سه تایی در پشت مجهز شده‌ است. همچنین این تلفن همراه هوشمند از پردازنده‌ای مخصوص برای هوش مصنوعی بهره می‌برد. هواوی قبلا این پردازنده را روی گوشی میت ۱۰ قرار داده بود. به احتمال زیاد جدیدترین پرچم‌دار شرکت سامسونگ در نمایشگاه MWC ۲۰۱۸ معرفی خواهد شد.

معرفی پردازنده Surge S۲ شیائومی در MWC ۲۰۱۸ 

شرکت شیائومی در فوریه سال ۲۰۱۷ تلفن هوشمند Mi ۵c را با پردازنده Surge S۱ معرفی کرد و حال بعد از گذشت یکسال، جانشین این پردازنده در راه است. براساس گزارش‌ها، پردازنده ۱۶ نانومتری Surge S۲ با گوشی شیائومی Mi ۶X در نمایشگاه MWC ۲۰۱۸ معرفی می‌شود.

پردازنده Surge S۲ شیائومی از نوع هشت هسته ای بوده که شامل چهار هسته Cortex-A۷۳ با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتزی و چهار هسته Cortex-A۵۳ با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتزی می‌شود. تراشه گرافیکی آن Mali-G۷۱ MP۸ خواهد بود که در مقایسه با Mali-T۸۶۰ پردازنده Surge S۱ پیشرفت بزرگی پیدا کرده است. شیائومی قصد دارد S۲ را به عنوان رقیب کایرین ۹۶۰ برای گوشی هوشمند خود در نظر بگیرد. اولین دستگاه هوشمندی که به پردازنده جدید شیائومی مجهز می شود، شیائومی Mi ۶X خواهد بود. اگر این شرکت برند تجاری Mi ۵X/Mi A۱ را همچنان حفظ کند به احتمال بسیار پردازنده Surge S۲ برای گوشی هوشمند Mi A۲ نیز در نظر گرفته خواهد شد.

بر اساس تصویر رندر منتشر شده از  Mi ۶X، این اسمارتفون با صفحه نمایشی با نسبت تصویر ۱۸:۹ همراه است. در بخش عقب آن سنسور اثر انگشت و دو لنز دوربین به شکل عمودی مشاهده می‌شود.

کد خبر 336090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.