۲۰ فارسی­ آموز در اصفهان سنجیده شدند

آزمون سنجش استاندارد مهارت های زبان فارسی (سامفا) روز پنجشنبه و جمعه ۵ و ۶ بهمن ماه همزمان با دانشگاه های تهران، بین المللی امام خمینی (ره) قزوین، مشهد و بوعلی سینا همدان در دانشگاه اصفهان برای دانشجویان و زبان آموزان غیر ایرانی برگزارشد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه اصفهان، رییس ستاد آزمون های استان اصفهان اظهار کرد: برای نخستین بار این آزمون استاندارد به صورت متمرکز در دانشگاه‌های کشور در روزهای پنجشنبه (آزمون عمومی) و جمعه (آزمون دانشگاهی) ۵ و ۶ دی ماه از جمله در دانشگاه اصفهان برگزار ‌شد.

محمدرضا ایروانی افزود: تعداد ۳۰ فارسی­ آموز در این آزمون در دانشگاه اصفهان ثبت نام کرده بودند که از این تعداد ۲۰ نفر (۱۲ نفر در سامفای عمومی و ۸ نفر در سامفای دانشگاهی)، پنجشنبه و جمعه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در آزمون­ های مهارت‌های شنیداری، خوانداری و نوشتاری (آزمون کتبی) و مهارت گفتاری (آزمون شفاهی) شرکت کردند.

رییس ستاد آزمون های دانشگاه اصفهان در ادامه افزود: زبان فارسی بر خلاف زبان‌های دیگر که دارای آزمون‌های بسندگی چون تافل و آیلتس (انگلیسی)، دلف (فرانسه) و زددی (آلمانی) است، تاکنون از داشتن آزمون­ های بسندگی استاندارد و یکپارچه در سطح کشور بی­ بهره بوده است.

ایروانی همچنین تصریح کرد: این آزمون به همت مرکز همکاری‌های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان سنجش آموزش کشور و اداره­  کل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت عتف و با همکاری استادان برجسته دانشگاه‌ها و موسسات علمی کشور طراحی و اجرا شده است. این آزمون که به عنوان یک سند معتبر برای زبان آموزان فارسی در نظر گرفته می شود، علاوه بر داشتن امتیازات آزمون های استاندارد سایر زبان ها، از امتیاز داشتن آزمون مهارت گفتاری نیز برخوردار است که پس از ضبط فایل صوتی این بخش، نتیجه به همراه پاسخ سایر مهارت ­ها در سازمان سنجش آموزش کشور ارزیابی می ­شوند.

وی اضافه کرد: آزمون سامفا یکی از ملاک‌های تحصیل در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی است. طبق آیین ­نامه ­های مصوب، تمام دانشجویان غیرایرانی داوطلب تحصیل در دانشگاه‌های کشور در این آزمون که از دو بخش تشکیل شده است، باید شرکت کنند. این دو بخش شامل بخش عمومی و دانشگاهی است و هر دو بخش این آزمون در چهار بخش آزمون شنیداری، خوانداری، نوشتاری و گفتاری برگزار شده است. بخش دانشگاهی آزمون سامفا برای چهار گروه علوم پایه و فنی مهندسی، علوم پزشکی، علوم انسانی و علوم اجتماعی طراحی شده که دانشجویان غیرایرانی با توجه به رشته تحصیلی مورد علاقه خود برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران در آزمون دانشگاهی شرکت کرده اند.

ایروانی یادآوری شد: قرار است از سال آینده آزمون "سامفا" طبق جدول زمان بندی حداقل دو بار در سال توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شود و قبولی در آزمون سامفا ملاک پذیرش دانشجویان غیر ایرانی برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور خواهد بود.

نماینده سازمان سنجش در دانشگاه اصفهان اضافه کرد: افراد غیر ایرانی بدون قبولی در این آزمون امکان ورود به دانشگاه های ایران را نخواهند داشت و مدت اعتبار مدرک سامفا، دو سال خواهد بود. ضمنا از این پس مدرک سامفا همچنین ملاک پذیرش اقامت، کار و تاسیس دفاتر بین المللی در ایران خواهد بود.

کد خبر 335823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.