قانون مدیریت پسماند ایران ناشیانه تغییر یافت

رییس اتحادیه صنایع بازیافت کشور گفت: قانون مدیریت پسماند در ایران به کمیسیون‌های مجلس ارایه شد و متاسفانه علی‌رغم موافقت‌های سازمان محیط زیست، ناگهان با تغییر قوانین به شکل بسیار ناشیانه‌ای رو به رو شدیم.

 به گزارش خبرنگار ایمنا، ولی‌الله غلامی در همایش صنعت بازیافت با شعار " از زمین برای زمین" در اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه از زمان خلقت بشر ترکیبات مختلفی مانند انواع پلیمرها، لاستیک‌ها، فلزات، داروها و مواد شیمیایی مختلف که در ذات طبیعت نبود وارد چرخه محیط زیست شده است، اظهار کرد: این مواد در مکانیزم طبیعت نبوده و بر هم زننده این مکانیزم بوده است.

وی با بیان اینکه روزانه مواد بازیافتی انبوهی بر روی زمین تولید می‌شود، افزود: این مواد بازیافتی توانایی بالایی برای تخریب محیط زیست دارند به گونه‌ای که یک حلقه لاستیک اگر در طبیعت رها شود در کشور سوئد حدود ۴۲۰ سال و در صحرای سودان ۲۸۰ سال به صورت طبیعی تجزیه آن به وسیله گرمای خورشید زمان می‌برد که دود ناشی از تجزیه این لاستیک می‌تواند لایه ازن را به شدت نازک کند.

رییس اتحادیه بازیافت ایران با بیان اینکه بر اساس آمارهای ۱۵۰ سال گذشته کره زمین ۰.۹ درجه گرم شده است، افزود:  اگرچه این عدد به نظر کوچک بیاید اما اگر کره زمین سه درجه دیگر گرم شود بیابان‌های به شدت سوزانی خواهیم داشت.

دو استان کشور طی ۱۰ سال آینده دچار بی‌آبی مطلق می‌شود

وی تصریح کرد: آنچه که امارها می‌گوید طی ۱۰ سال آینده دو استان کشور  به بی‌آبی مطلق خواهد رسید که اینها همه  نتیجه آلودگی‌هایی است که ما به وجود آورده‌ایم.

غلامی با بیان اینکه ۲۵ سال پیش در ترکیه با احداث سد، سرشاخه‌های دز و فرات خشک شد، افزود: این امر به معنی این است که محیط زیست، محیط نمی‌شناسد و مشکلات همه کشورها به یکدیگر مربوط است و به نحوی همه جهان را درگیر می‌کند.

رییس اتحادیه صنایع بازیافت ایران  با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۱ کنوانسیون محیط زیست با ۱۰۰ میلیارد دلار بودجه شروع به کار کرد، افزود: مسائل محیط زیستی در این کنوانسیون به صورت جهانی در نظر گرفته می‌شود و در مورد اقیانوس‌ها و اتمسفر و کره زمین مطالعات بسیاری در این کنوانسیون انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ایران هفتیمن کشورآلوده کننده محیط زیست دنیاست، افزود: بر این اساس کشورهای  چین، امریکا، هندوستان، روسیه، ژاپن، آلمان و ایران متهمان اصلی آزاد کردن بیش از حد گازهای گلخانه‌ای و آلایندگی کره زمین هستند.

غلامی با بیان اینکه پسماندها فقط جامد نیستند، گفت: گازها، سوخت‌های فسیلی، ذرات دوده و لاستیک‌ها هم برای طبیعت به شدت آلوده کننده است و اگر با سرعت به سمت انرژی‌های خورشیدی و پاک حرکت نشود، کره زمین را گرم،  سیاه، خشک و سوزان به آیندگان تحویل می‌دهیم.

رییس اتحادیه صنایع بازیافت ایران با اشاره به اینکه منابع طبیعی ایران رو به پایان است، گفت: ۷۵ سال آینده نفت پایابه پایان می‌رسد و در این شرایط سوخت نخواهیم داشت ضمن اینکه تمام مواد پلاستیکی و پلیمری که در حال حاضر تولید می‌کنیم از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک، ساخت وتولید مواد به شدت آگاهانه خواهد شد، گفت: دیگر هر کسی حق تولید هر ماده‌ای را ندارد بلکه باید کالایی تولید شود که بازیافتش آسان و تولید متداول باشد.

تمام فعالیت‌های زیست محیطی دولت محور است

وی با اشاره به اینکه متاسفانه تمام فعالیت‌های زیست محیطی دولت محور است ونقش مردم پررنگ دیده نمی‌شود، گفت: در چهار سال گذشته به صورت شبانه روزی به دنبال تدوین قانون پسماند بودیم که معافیت مالیاتی را برای این صنعت بگیریم در این خصوص قوانین ۴۶ کشور دنیا را ترجمه و به سازمان محیط زیست ارائه دادیم.

غلامی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی به دلیل اتمام منابع طبیعی و آلودگی محیط زیست و عدم علاقه افراد به ورود صنعت بازیافت کشورهای غربی وام‌های بدون سود و معافیت‌های مالیات‌های بسیاری را برای صنعتگران این بخش تعریف شده است، تصریح کرد: این در حالی است که قانون مدیریت پسماند در ایران به کمیسیون‌های مجلس ارایه شد و متاسفانه علی‌رغم موافقت‌های سازمان محیط زیست، ناگهان باتغییر قوانین به شکل بسیار ناشیانه‌ای روبه رو شدیم که بندهای این قانون را به سمت پسماندهای شهری می‌کشاند.

وی با درخواست از مسئولان و نمایندگان مجلس خواستار معافیت مالیاتی کل صنعت بازیافت و همچنین عودت قانون مدیریت پسماند دولت و رفع اشکالات آن توسط مجلس شد.

کد خبر 335651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.