تخریب، تنها راه نوسازی بافت‌های فرسوده نیست

لنجان-شهردار زرین شهر گفت: امروز در شهرداری زرین شهر برنامه‌ریزی شده، حداکثر تخفیف‌ها برای شهروندان در نظر گرفته شود، از این رو برای نخستین بار ۷۵ درصد تخفیف برای کسانی که قصد ساخت و ساز در بافت فرسوده را داشته باشند، ارایه شده است.

میثم محمدی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا در شهرستان لنجان، با اشاره به اهمیت بازسازی بافت‌های فرسوده شهری اظهار کرد: احیای بافت‌­های فرسوده و ناکارآمد شهری از جمله مسایلی است، که طی چند سال گذشته مورد توجه قرار گرفته، چرا که این گونه بافت‌ها همواره مشکلاتی را به همراه داشته‌اند، از این جهت بازآفرینی شهری به عنوان یکی از رویکردهای مهم در بخش سیاست توسعه شهری وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: شاید برخی افراد مطرح کنند که در بافت‌های فرسوده تنها انبوهی از بلوک‌های فرسوده وجود دارد، اما واقعیت آن است، که مشکل بافت‌های فرسوده تنها به وجود بلوک‌های فرسوده منتهی نمی‌شود، بلکه بحث مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز در این گونه بافت‌ها نمایان و مطرح است.

شهردار زرین شهر تصریح کرد: نباید فراموش کرد بافت‌های فرسوده به‌رغم آنکه در قدیم‌الایام بخش مهمی از هویت شهرها را تشکیل می‌دادند و دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری فراوانی بودند، به تدریج به مناطقی مخروبه و حتی در برخی موارد به مناطقی ناامن تبدیل می‌شوند و این مسئله قطعا هویت شهر را دچار مشکل خواهد کرد.

وی ادامه داد: محلاتی که در بافت‌های فرسوده واقع شده‌اند، دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی نداشته و حتی آسیب‌پذیری این محلات در برابر زلزله بسیار زیاد است، از سوی دیگر وجود مشکلات فرهنگی و امنیتی و نیز عدم تطابق با زندگی امروز شهری این مناطق دارای مشکلات روبنایی و زیرساختی فراوان به‌ویژه در زمینه هنجارهای اجتماعی هستند و از این جهت باید به این مناطق نگاهی ویژه داشت.

محمدی اضافه کرد: احیای بافت‌های فرسوده شهری یک موضوع مهم اقتصادی اجتماعی نیز به‌ شمار می‌آید، چرا که هدف از احیای این بافت‌ها، بهبود شکل و ارتقاء سطح زندگی مردم و کاهش آسیب های اجتماعی در این محدوده‌ها بوده، البته احیاء بافت‌های فرسوده نیازمند آگاه سازی و افزایش درصد مشارکت مردم است.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی بافت فرسوده استحکام بنا است، عنوان کرد: در حقیقت مرمت و نوسازی بافت‌های فرسوده، تنها تخریب بنا نیست که بخواهیم مردم را به اجبار وارد این طرح کنیم، چرا که در رابطه با نوسازی بافت‌های فرسوده شهری مطالعات خاص اجتماعی و جامعه شناسی مربوط به ویژگی‌های محله و پهنه آن‌ها از جمله وضعیت اشتغال و درآمد ساکنان، میزان تعلق خاطر به محل زندگی، مدت و سابقه اقامت در محل، تعداد خانوار و جمعیت و ... انجام گرفته است.

شهردار زرین شهر خاطرنشان کرد: اگر مشارکت مردم در احیای بافت فرسوده با شهرداری‌ها همراه شود، احیای بافت فرسوده و بهسازی محله‌های قدیمی و شهرها قطعا به سرعت پیش می‌رود از این‌رو تلاش شهرداری زرین‌شهر این بوده تا مردم را به آن حد از توانمندی برساند تا مردم خود وارد عرصه شوند و این توانمندی از چند طریق فراهم شده که یکی از آن‌ها تخفیف عوارض و همچنین در اختیار گذاشتن تسهیلات است.

وی با بیان اینکه که ۳۵.۶ درصد از وسعت زرین شهر را بافت فرسوده شامل می‌شود، یادآور شد: باید توجه داشت در شهرستان لنجان تاکنون پنج شهر زرین شهر، چمگردان، سده لنجان، ورنامخواست و چرمهین مصوبه بافت فرسوده را دریافت کرده‌اند و بر اساس این مصوبه باید گفت وسعت زرین شهر ۷۲۰ هکتار بوده که از این میزان ۲۵۷ هکتار آن شامل بافت فرسوده می‌شود.

محمدی معافیت عوارض ارایه شده در شهرداری زرین شهر را در شهرستان لنجان بی سابقه دانست و گفت: در حوزه اقتصاد شهرداری زرین شهر برنامه‌ریزی شده تا حداکثر تخفیف‌ها برای شهروندان در نظر گرفته شود که شاهد رونق اقتصادی در حوزه مسکن باشیم، از این رو برای نخستین بار ۷۵ درصد تخفیف برای کسانی که قصد ساخت و ساز در بافت فرسوده را داشته باشند در نظر گرفته شده است.

وی با عنوان اینکه مردم در تشخیص سود و منفعت خود بهتر از هر کس دیگر عمل می‌کنند، افزود: خانواده‌های ساکن در بافت‌های فرسوده با همکاری شهرداری زرین شهر می‌توانند با تشکیل شورای محلات و طرح نقشه از وام ۳۰۰ میلیون ریالی با سود ۱۴ درصد برخوردار شوند، از سوی دیگر پرداخت وام یکصد میلیون ریالی ودیعه مسکن به متقاضیان تسهیلات بافت فرسوده و همچنین پرداخت وام ۲۰۰ میلیون ریالی مرمت و مقاوم سازی از دیگر تسهیلاتی است، که در این حوزه به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

شهردار زرین شهر گفت: شهروندان مطلع و درگیر در مسایل محله، شهروندان متخصصی می‌شوند که از نظر فنی، وضعیت‌های بحرانی و مسئله ساز را درک می‌کنند از این رو آگاه‌سازی شهروندان در خصوص اهمیت بازسازی بافت‌های فرسوده و همچنین پرداخت تسهیلات به آنها باعث خواهد شد، مشارکت بیشتر آنها را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: ما بر این باوریم با توجه به ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی موجود در زرین‌شهر می‌توان با سرمایه گذاری مطلوب در بافت‌های فرسوده شهری و ایجاد فضاهای زیبا و دل نشین در راستای تقویت نشاط شهروندی و همچنین ترغیب گردشگران، محیطی جذاب را برای بازدید آنها ایجاد کرد، اما این مسیر باید مردم با مسئولان همراه شوند تا به موفقیت دست پیدا کنیم.

کد خبر 335424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.