ربیعی: برای ایجاد اشتغال به صنعت گردشگری نیاز داریم

مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران امروز با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی، وزیر کار و امور اجتماعی ، سفرای ۳۰ کشور خارجی و جمعی از فعالان گردشگری ایران در تهران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این مراسم "محب خدایی"، معاون گردشگری و رییس ستاد نمایشگاه به ارایه گزارشی درخصوص برنامه های یازدهمین دوره نمایشگاه پرداخت. وی با اشاره به شعار نمایشگاه گردشگری گفت: نمایشگاه‌های گردشگری قابلیت ایجاد توازن در صنعت گردشگری را دارند و برای منطقه فرصتی را فراهم می‌کنند تا بتوانیم تمایز خود را در این عرصه به اثبات برسانیم.

وی افزود: ویژگی امسال نمایشگاه با شعار "ایران فراتر از انتظار"، انعکاس ظرفیت‌های هر استان بر اساس پارامترهای رقابت‌پذیری است. برنامه‌ریزی و آینده‌نگری رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر این است که کل فضای نمایشگاه بین‌المللی تهران سال آینده در اختیار این نمایشگاه قرار گیرد.

سرعت اشتغال در گردشگری ۲.۵ برابر سایر حوزه‌ها است

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: سرعت اشتغال در گردشگری ۲و نیم برابر سایر حوزه‌ها است، این صنعت می‌تواند رتبه نخست را در ایجاد اشتغال در کشور داشته باشد و فعالان این صنعت باید پیشنهادات خود را برای بهبود فضای کسب و کار ارایه دهند.

وی افزود: سهم بخش گردشگری از تولید ناخالص داخلی کشور ۷.۷ درصد و سهم اشتغال این صنعت ۵.۶ است و برای افزایش این سهم به هفت درصد تا سال آینده  هدف‌گذاری شده است.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان این‌که گردشگری آثار متعدد سیاسی در پی دارد، گفت: باید از این صنعت برای توسعه‌ کشور استفاده کرد، چراکه نشاط و شادی موضوع بسیار مهمی در جامعه است، گردشگری می‌تواند این جریان را ایجاد کند و لازم است که تمام برنامه‌ریزی‌های  به ایجاد نشاط و شادابی منجر شود.

ربیعی جایگاه گردشگری را در کشور متناسب با ظرفیت ها ندانست و اظهار کرد: نظام تدبیر باید مورد بازنگری قرار گیرد و مقررات تشویقی بررسی شود، چرا که صنعت کارخانه‌ای نمی‌تواند به تنهایی اشتغال ایجاد کند و بنابراین به صنعتی مانند گردشگری نیاز داریم.

وی افزود: در دوره جدید شورای عالیِ اشتغال، بحث گردشگری مورد توجه قرار گرفته است، سرمایه‌گذاری بر جاذبه‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین آژانس‌ها، خدمات حمل‌ و نقل زمینی، سازمان‌های تبلیغاتی، جذب گردشگری و اقامت گردشگران همگی جزو زنجیره گردشگری است که باید از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال استفاده شود و بتوانیم از آن برای ایجاد ۱۲۰هزار شغل استفاده کنیم.

ربیعی تاکید کرد: مسیرهای گردشگری باید تعریف شود، خوشبختانه ۷ مسیر تعریف شده است که تلاش می‌کنیم با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این مسیر را دنبال کنیم.

صنعت گردشگری موانع مهم رو به رو است

همچنین، جمشید حمزه‌زاده، دبیر مجمع هماهنگی تشکل‌های گردشگری گفت: صنعت گردشگری ایران با موانع مهم و جدی همچون تحمیل مالیات‌های سنگین، وام‌های گران بانکی، جرایم بیمه تأمین اجتماعی، فقدان برنامه جامع توسعه گردشگری، برخوردهای سلیقه‌ای، عدم وجود قوانین تسریع‌کننده و اجرای نادرست قوانین رو به رو است.

وی تاکید کرد: نیازمند مشارکت جدی بخش خصوصی و دولتی در فرایند توسعه صنعت گردشگری هستیم. باید پیشنهاداتی را برای بهبود وضعیت این صنعت مهم و اثرگذار ارایه کرد؛ بازنگری در قوانین توسعه گردشگری با مشارکت همه عناصر و ارکان و نخبگان فکری مرکب از بخش دولتی و خصوصی برای برنامه‌ریزی و پیگیری آن‌ها، تسریع اجرای بندهای ۹۸ و ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه در ارتباط با واگذاری امور بخش خصوصی، ضرورت ایجاد نگاه یکپارچه و حذف برخوردهای سلیقه‌ای، ثبات مدیریت و استفاده از مدیران باتجربه و ارائه مشوق‌های مالی و غیرمالی نظیر تسهیلات بانکی ارزان، حذف مالیات و ارزش افزوده و معافیت مالیاتی برای سرمایه‌گذاران از مواردی است که میتوان برای بهبود صنعت گردشگری لحاظ کرد.

گردشگری از اولویت های برنامه ششم

کوچکی زاده، رییس کمیسیون گردشگری مجلس نیز گفت: امروز همه ارکان نظام به این نتیجه رسیده اند که در زمینه گردشگری باید اقدامات اساسی صورت گیرد. اگر می خواهیم در زمینه رفع معضلات اشتغال، تولید ثروت و تنش زدایی در دنیا و هر امور دیگری که به نفع نظام و مردم باشد پیشرفتی داشته باشیم، باید حوزه گردشگری را جدی بگیریم.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی هم در این جهت اقدامات اساسی داشته است، گفت: مجلس افق ۱۴۰۴ را در رسیدن به ۲۰ میلیون گردشگر قرار داده است و برای بسترسازی آن در قانون برنامه ششم بند ۲ که اولویت های اصلی نظام ذکر شده است، گردشگری به عنوان یکی از اولویت های مهم ذکر شده است.

وی با اشاره به سهم گردشگری در بودجه ۹۷ گفت: میزان این بودجه ۹۳۲ میلیارد تومان تعیین شده و قانونگذار موظف شده است که همه دستگاه ها به این حوزه نگاهی ویژه داشته باشند. در بودجه سنواتی هم همه بخش ها و وزارت خانه ها باید بخشی از بودجه شان را به حوزه گردشگری بیاورند. تاکید ما این است که تلاش کنیم در بودجه سال ۹۷ جای گردشگری به وضوح دیده شود.

رشد ۷ درصدی گردشگری در سال ۹۶

همچنین علی اکبر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: صنعت گردشگری در کشور ما توانست به روند رشد پرشتاب خود ادامه بدهد و در سال ۲۰۱۷ رشد ۷ درصدی را تجربه کند و شاهد جا به جایی یک میلیارد و ۳۲۲ میلیون گردشگری بین المللی باشد، این مسئله نشان می دهد که جایگاه ما با توجه به ظرفیتهایمان در این حوزه بسیار اندک است و باید به ۵ میلیون برسد. صنعت گردشگری به رتبه سوم اقتصاد جهانی دست یافته است و بخش بزرگی از صادرات جهان را در بردارد، از ویژگی های مهم آن اشتغالزایی است و به ازای هر ۱۱ شغل یک شغل به صورت مستیم مربوط به گردشگری است. تا سال ۲۰۲۰ هم این صنعت مرز ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون را رد می کند و به این ترتیب معضل اشتغال در کشورهای در حال توسعه تا بیش از ۵۰ درصد حل می شود.

وی افزود: اگر می خواهیم از اقتصاد متکی به نفت خارج شویم یکی از مهمترین بخش ها گردشگری است و این موضوع برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیز مهم است. ما جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار خوبی داریم. بیش از ۱ میلیون سایت تاریخی فرهنگی و طبیعی، ۳۴ هزار اثر ثبت شده ملی و ۲۲ اثر ثبت شده در یونسکو ما را در رتبه ۱۱ جاذبه های تاریخی و رتبه ۴ جاذبه های طبیعی قرار داده است.

معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه دولت با درک جایگاه اقتصادی گردشگری در دنیا عزمش را برای ارتقای وضعیت این صنعت در کشور جزم کرده است، گفت: تدوین برنامه ملی برای توسعه گردشگری کشور، تقویت همکاری میان بخشی بین بخش های دولتی و غیردولتی، حمایت از کارافرینان خلاق و نخبه، تنوع بخشی موضوعی و جغرافیای به محصولات و خدمات بر اساس ظرفیت های منطقه، زمینه سازی برای بهره گیری از فناوری ارتباط و اطلاعات، گسترش بازاریابی محصولات کشاورزی، توسعه مقاصد گردشگری و توسعه بوم گردی از جمله اقدامات و برنامه های ما در این عرصه است.

مونسان بر نقش نمایشگاه های بین المللی در این زمینه تاکید کرد و گفت: تلاش ما این است که در حوزه نمایشگاه اقدامات بزرگتری انجام دهیم. اگر نتوانیم انچه داریم را بروز دهیم این جاذبه ها به صورت بلقوه باقی می ماند، وقتی تعداد گردشگر مذهبی زیاد است یعنی نتوانسته ایم جاذبه های دیگر را معرفی کنیم. به دنبال توسعه کمی و کیفی این نمایشگاه بودیم و سعی می کنیم برای سال بعد بخش بین الملل را پررنگ تر جلوه دهیم.

وی افزود: صنعت گردشگری به فرصت های زمانی و مکانی وابسته است و نباید تابستان و زمستان را یک جور دید و باید هر منطقه با توجه به ویژگی های خودش برنامه ای داشته باشد که این نشان از حجم گسترده کار دارد. توانستیم برنامه هایی را بر اساس مزیت های هر استان آماده کنیم.

کد خبر 335419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.