نیمکتی که فینالیست مسابقات طراحی آسیا شد

محققان و دانشجویان دانشگاه آزاد واحد نجف آباد اصفهان برای نخستین بار در کشور موفق به طراحی یک نیمکت ارگونومی شدند که اکنون این طرح به عنوان فینالیست مسابقات طراحی ۲۰۱۸ آسیا انتخاب شده است.

مخترع و سرپرست تیم سازندگان موج صخره در گفت و گو با خبرنگار ایمنا گفت: از آنجاییکه بیماری‌های اسکلتی، عضلانی و مفصلی ناشی از کار، فعالیت‌های نامناسب و نوع نشستن و استراحت نامطلوب بدن به وجود می‌آید، این موضوع ایده طراحی این نیمکت را در ذهن گروه ما ایجاد کرد. 

حسین مرادی ادامه داد: نیمکت هایی که در فضاهای عمومی کشور استفاده می شود همه طراحی یکسانی دارد و مدل های مختلف استراحت بر روی این نیمکت ها میسر نیست، از این رو تیم تحقیقاتی ما در صدد ارایه طرحی برآمد که نمونه‌های مختلف نشستن به صورت یکجا را داشته باشد.

وی افزود: نیمکت‌هایی که برای استفاده در مکان‌های عمومی کشور قرار داده شده، هنگام نشستن روی آن فشار وزن را به مفاصل، بافت‌های نرم و همچنین به ستون فقرات منتقل می‌کند که به مرور زمان باعث ایجاد درد و بی‌حسی در ناحیه پایین کمر و پاها می‌شود.

وی با بیان اینکه این تیم تحقیقاتی متشکل از هشت نفر از دانشجویان رشته معماری دانشگاه آزاد نجف آباد است، تصریح کرد: در ابتدا انواع نشیمن‌های مختلف در یک فضای عمومی را بررسی کردیم و با کنار هم قرار دادن نمونه‌های مختلف نشستن در کنار هم نهایتا به ۱۰ مدل از بهترین طرح‌ها رسیدیم. 

مرادی خاطر نشان کرد: با کمک معماری دیجیتال یا الگوریتمیک برای اولین بار در ایران، موفق به طراحی و ساخت نیمکت ارگونومی با نام "موج صخره" شدیم.

دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه آزاد نجف آباد درباره ساخت این نیمکت ارگونومی خاطرنشان کرد: شروع کار تحقیقاتی این پروژه از مرداد ماه سال گذشته بود که پس از دو ماه کار تحقیقاتی، وارد مرحله ساخت و ساز نیکمت موج صخره شدیم و توانستیم پس از ۲۵۲ ساعت کار فشرده، یازدهم دی ماه در سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد از این پروژه رونمایی کنیم.

مرادی در مورد مشخصات فنی این سازه مهندسی تصریح کرد: این نیمکت از ۲۵۸ قطعه ساخته شده که هر قطعه براساس پارامترهای اناتومیک اندام انسان طراحی شده و درکنارهم قرار دادن این قطعات میتواند به نشیمن های استاندارد مختلف دیگری دست پیدا کرد. نیمکت  طوری طراحی شده که موجب حذف فشار از روی نقاط پوستی حساس و نواحی استخوانی زیر پوستی می شود. تغییرات ساختاری طرح معماری براساس عوامل وارده خارجی یا نیروهای سایت، معماری شکل یافته براساس خواص و ویژگی مواد و شکل گیری ساختار یکپارچه و هوشمندانه  طرح بر مبنای پاسخ به عوامل محیطی از دیگر مواردی است که میتوان به آن اشاره کرد. در نیمکت موج صخره ۱۰ فیگور اصلی براساس ضوابط ارگونومی مختص خود درکنار یکدیگر قرار گرفته اند. از ویژگی های بارز این طرح تفکیک هشت فضا از هم است که باعث ایجاد فرمی پیوسته شده است. در واقع نیمکت با ارایش ۱۰ ریز ارگونومی و ۹ توالی ژنیتیکی در قالب یک همزیستی کامل و بهینه، طراحی شده است.

وی با بیان اینکه معاونت پژوهشی دانشگاه ازاد نجف آباد پشتیبان تیم تحقیقاتی بوده است، تاکید کرد: اکنون نیمکت ارگونومی موج صخره از میان ۱۳۵۷ طرح از ۳۵ کشور جهان به مرحله فینال مسابقات طراحی ۲۰۱۸ آسیا که در کشور کره برگزار می شود، راه پیدا کرده است.

دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه آزاد نجف آباد خاطرنشان کرد: در رشته معماری هر سال با برگزاری مسابقات دوره‌ای ایده ها و طرح های برتر ارایه می‌شود. مسابقات طراحی ۲۰۱۸ آسیا از جمله مسابقاتی است که هر سال از میان کشورهای آسیا به انتخاب طرح های برتر اقدام می‌کند. نیمکت ارگونومی تیم دانشگاه نجف آباد در میان یکی از فینالیست های امسال این مسابقات است که در  فوریه سال جاری مصادف با بهمن ماه امسال اعلام می شود.

کد خبر 335413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.