غربالگری ۴۰ درصد گلپایگانی‌ها در طرح ایراپن

گلپایگان- مدیر شبکه بهداشت و درمان گلپایگان گفت: از ۴۰ درصد جمعیت هدف شهرستان در طرح ایراپن ۳۸ درصد غربالگری شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، ناصر رستمی صبح امروز(شنبه) در جلسه کارگروه سلامت اظهار کرد: اجرای ایراپن براساس سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر در مردادماه سال ۹۴ در شورای عالی سلامت به تصویب رسید.

وی گفت: در کشور ۷۰ درصد بیماری‌ها ناشی از بیماری‌های غیر واگیر، ۱۴ درصد بیماری‌های واگیر و ۱۶ درصد مربوط به حوادث است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گلپایگان گفت: بر اساس بررسی‌ها مرگ افراد ۳۰ تا ۷۰ سال سن به علت بیماری قلبی عروقی، حوادث غیر عمد و سرطان‌ها اتفاق می‌افند.

وی افزود: رژیم غذایی نامناسب، فشار خون بالا، چاقی و کم تحرکی،  مصرف سیگار، دیابت،  آلودگی هوا،  چربی خون بالا، خطرات شغلی و مصرف مواد مخدر از ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در انسان هستند.

رستمی گفت: بیماری فشار خون در  ۱۹ درصد افراد بالای سن ۲۷ سال شیوع دارد،  کم تحرکی در کشور از عوامل بیماری است و بر اساس آمار سال گذشته در اصفهان کم تحرکی در افراد به ۹۰ درصد رسیده است.  

مدیر شبکه بهداشت و درمان گلپایگان، ادامه داد: کنترل بیماری قلبی عروقی، دیابت، سرطان‌ها، بیماری تنفسی، دخانیات، کم تحرکی و تغذیه نامناسب در  طرح ایراپن تعریف شده است.

وی گفت: سال ۹۴ طرج ایراپن به صورت پایلد در چهار شهرستان کشور، و سال گذشته به صورت سراسری در کشور آغاز شده است.

رستمی افزود: در طرح ایراپن، غربالگری بیماری‌ قلبی و عروقی، فشار خون،  قند خون، چربی خون، بیماری bmi ( چاقی شکم) و بررسی سابقه بیماری غیر واگیر در افراد بالای ۳۰ سال سن، و تشخیص  بیماری سرطان روده بزرگ در بین افراد ۵۰ تا ۷۰ سال سن انجام می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گلپایگان گفت: غربالگری بیماری سرطان سینه در خانم ها، و کم تحرکی، دخانیات و مصرف الکل برای مردان در مراکز درمانی شهرستان ادر طرح ایراپن انجام می‌شود. 

وی تصریح کرد:  از بهمن ماه سال گذشته طرح ایراپن در شهرستان گلپایگان  آغاز شده است که  ابتدا این طرح در شهر گلشهر، گوگد و روستاهای این دو شهر   و اکنون در تمام مراکز درمانی شهرستان در حال اجرا است. 

مدیرشبکه بهداشت و درمان گلپایگان افزود:  از ۴۰ درصد جمعیت مورد هدف در طرح ایراپن  تا کنون  ۳۸ درصد غربالگری شدند.

وی ادامه داد: از ابتدای اجرای طرح تا پایان آذر ماه سال جاری  ۱۹ هزار و ۲۲۱ نفر در طرح ایراپن غربالگری شدند، که از این تعداد  ۱۲ هزار نفر خانم‌  و ۷ هزار نفر آقا بودند.

رستمی گفت: ۱۲ هزار نفر در  مراکز شهری و حدود ۷ هزار نفر در مراکز درمانی روستایی غربالگری شدند.

وی اظهار کرد: به دلیل آموزش همگانی بین مردم و واکسیناسیون دام‌ها بیماری تب مالت در شهرستان نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته است.  

مدیر شبکه بهداشت و درمان گلپایگان گفت: نخستین مرکز کانون آنفولانزای فوق حاد پرندگان در روستای آرجان گلپایگان بود که با پیگیری شبکه دامپزشکی و شبکه بهداشت و درمان مرغ‌های آلوده به ویروس آنفولانزا معدوم شدند.

رستمی افزود: انتقال ویروس بیماری آنفولانزای پرندگان به انسان غیر ممکن است، اما باید کارگران مرغداری‌ها واکسینه شوند، و باید  فروش مرغ بدون بسته بندی در مراکز عرضه فروش ممنوع شود./

کد خبر 334532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.