بانک مرکزی باید مستقل شود

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه ملت ایران خاطره بدی از واقعی شدن نرخ ارز دارند، گفت: نمایندگان مجلس باید یک بار برای همیشه نسبت به استقلال بانک مرکزی اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا محمدرضا رجالی ظهر امروز در نشست مشترک کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران و اصفهان، با اشاره به اینکه امروزه جنگ اقتصادی جهان مربوط به روسای بانک های مرکزی است، اظهار کرد: یکی از موارد مهم توجه به قوانین است که متاسفانه در کشور ما به مسائل کلیدی توجه نشده است.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید در کشور مستقل شود در حالیکه در ایران دولتی است، تصریح کرد: نمایندگان مجلس باید یک بار برای همیشه نسبت به استقلال بانک مرکزی اقدام کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با اعتقاد بر اینکه نباید رییس کل بانک مرکزی «بانکر» باشد، گفت: در جنگ اقتصادی بانک های دنیا، اقصاددانان بزرگ سکان دار مدیریت آن هستند.

وی با بیان اینکه در مدت پنج سال اقتصاد ایران را می توان شکوفا کرد، اظهار کرد: این کار با استقلال بانک مرکزی، اجرای صحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده و واقعی سازی نرخ ارزانجام می شود.

رجالی با اشاره به اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده در کشورمان با اعتراضات زیادی مواجه است و در همان ابتدا اصناف از آن حذف شدند، گفت: متاسفانه دولت تنها  فشار مالیات بر ارزش افزوده را به ۷۰ هزار نفر وارد می کند و در این فضا کشور دچار سرمایه گریزی خواهیم شد.

وی به راه حل این مشکل اشاره کرد و افزود: اصناف باید معافیت ۱۰ ساله در بحث مالیات بر ارزش افزوده بگیرند و معافیت آنها را فریز کنیم و در این مدت آنها را ملزم به نصب صندوق های مکانیزه فروش کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: اگر فشارهای مالیاتی حل شود و یک بار برای همیشه هزینه های واقعی شدن قیمت ها را به اصناف پرداخت کنیم مشکلات کشور در این خصوص حل خواهد شد. البته اصناف از رو شدن واقعیت های اقتصادی خود هراس دارند.

وی همچنین با بیان اینکه موضوع نرخ ارز در ایران کلیدی و اساسی است، تصریح کرد: به دلیل سیاست گذاری های نادرست، ملت ایران خاطره بدی از نرخ ارز دارند و در برابر واقعی شدن آن مقاومت می کنند.

رجالی با بیان اینکه کشور ژاپن یک شبه نرخ ارز خود ۹۰ برابر کرد و ۲۰ سال بر روی آن پافشاری کرد، گفت: نرخ ارز باید با مدیریت واقعی شود. با افزایش تورم، نرخ ارز نیز باید بالا رود و اگر این کار انجام نشود هزینه آن بیکاری و تورم خواهد بود.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست، اظهار کرد: متاسفانه اوضاع صنعت اصفهان خوب نیست. در این خصوص اتاق بازرگانی ایران باید به عنوان نماینده کل صنعت یک سری مصوبه و قطع نامه هایی را آماده و در شورای عالی اتاق های کشور مطرح کند.

سیدعبدالوهاب سهل آبادی تاکید کرد: متاسفانه قوانین مصوب رفع موانع تولید در کشور اجرا نمی شد و دولت میلیاردی به تامین اجتماعی بدهکار است.

عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست با انتقاد بر اینکه تا دو سال دیگر سیاست های پولی کشور نامشخص است، گفت: متاسفانه دولت هیچ ایده ای برای قیمت ارز در آینده ندارد در این شرایط تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمی توانند بدون آگاهی نسبت به ارز در بازار حرکت کنند.

احمد دادوند با بیان اینکه نظام بیمه و مالیاتی کشور بلاتکلیف است، افزود: مالیات های سنگین برای تولیدکنندگان کشور وضع می شود که به دلیل عدم پرداخت، تولیدکننده روانه زندان می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی اصفهان همچنین در این نشست با تاکید بر اینکه اکنون نرخ ارز در کشور واقعی نیست، تصریح کرد: متاسفانه در این شرایط به تولیدکنندگان چینی رانت می دهیم در حالیکه باید نرخ ارز با کار کارشناسی به نقطه واقعی برسد.

محمدجواد بگی افزود: در هیچ کجای دنیا نرخ سود بانکی ۱۸ درصد نیست ما باید به تولیدکنندگان در این فضا سوبسید بدهیم.

وی در خصوص وثایق بانکی نیز، گفت: متاسفانه بانک ها آنچه را که به عنوان وثیقه از تولید دریافت می کنند ۳۰ درصد بالاتر از ارزش واقعی املاک است.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی نیز در این نشست با بیان اینکه صنایع بالادست رانتی، صنایع پایین دست بیچاره را بدبخت کرده اند، گفت: اغتشاشات اخیر کشور موجب افزایش نرخ ارز و بالا رفتن مواد اولیه صنایع بالادستی شد.

امیرحسین کاوه اظهار کرد: تولیدکنندگان بخش خصوصی ریسک دارند اما چه کسی در این ریسک شریک می شود؟ آیا بانک ها، تامین اجتماعی، مالیات و ... در این ریسک شریک بخش تولید می شوند یا اینکه مدیران ما را ممنوع الخروج می کنند.

عضو هیات مدیره سندیکای برق استان اصفهان نیز در این نشست، اظهار کرد: تعرفه های گمرکی، نرخ ارز، مالیات، قانون کار، زنجیره معیوب تولید و لایحه بودجه ۹۷ که بدون نظر بخش خصوصی بسته شده از مهمترین مشکلات اقتصاد کشور است که متاسفانه هیچ ساختاری برای حل آن وجود ندارد.

مهدی مسائلی با بیان اینکه از همان ۱۰۰ سال گذشته بودجه ایران با کسری مواجه بود، گفت: متاسفانه امروز بودجه کشور با کسری بسته شده و تا زمانی که مجلس و دولت سیر است نمی تواند به حل مشکلات بخش خصوصی بپردازد.

وی افزود: تا زمانی که دسترسی مردم به نمایندگان مجلس سخت است نمی توان به حل مشکلات امیدوار بود و در این شرایط ناامیدی بسیاری از فعالان بخش خصوصی و شرکت های کوچک و متوسط به پایان خود می رسند.

کد خبر 334395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.