بررسی ارتقای علمی و فناوری دانشگاه اصفهان در سطح بین‌المللی

معاون پژوهشی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با حضور در دانشگاه اصفهان موضوع "ارتقا رتبه و مرجعیت علمی و فناوری دانشگاه اصفهان در سطح ملی و بین المللی" را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه اصفهان، دکتر علی گزنی در این کارگاه  که با حضور سیاستگذاران علم و فناوری، ریاست و معاونین دانشگاه، دانشکده ها، پژوهشکده ها و گروه های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه اصفهان برگزار شد، به ارایه راهبردها و راه حل های علمی ارتقا سطح اثرگذاری پژوهش در دانشگاه اصفهان پرداخت.

وی در ادامه اظهار کرد: پژوهش به عنوان یکی از مهمترین رسالت های دانشگاه، بیشترین نقش را در ارتقا جایگاهش در سطح ملی و بین المللی دارد. علت این امر را نباید تنها در کارکرد پژوهش، بلکه باید در نظامی دانست که به واسطه آن نتایج پژوهش قابل ثبت، بازیابی و اشاعه می شود.

معاون پژوهشی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با طرح این پرسش که  چه کنیم تا پژوهش جایگاه بهتری برای دانشگاه رقم زند؟، گفت: از همین روست که به طور متوسط ۸۱درصد شاخص ها در نظام های رتبه بندی شانگهای، تایمز، کیو.اس.، لایدن و یواس.نیوز، فعالیت های پژوهشی دانشگاه را می سنجند. بنابراین در تعیین رتبه دانشگاه، پژوهش بیشترین نقش را دارد، هر چند مهم است که به نظام های رتبه بندی به عنوان یک ابزار و نه هدف بنگریم. 

 گزنی افزود: رسالت دانشگاه ها بویژه در دو دهه اخیر دستخوش تغییر شده که در کشور ما را نیز تاثیر داشته و انتظارات جدیدی بوجود آورده است. افزایش کیفیت تحقیقات، تعامل صنعت و دانشگاه، هدایت علم به سمت رفع نیازهای جامعه، توسعه تعاملات بین المللی، اثرگذارتر کردن آموزش و ارتقا رتبه دانشگاه ها از این نمونه اند. بنابراین در طی این مسیر مدیرانی از جایگاه ممتازی تری برخوردار خواهند بود که علاوه بر آگاهی از روندهای دنیای علم از دانایی هدایت دانشگاه در راستای این روندها نیز برخوردار باشند. مورد آخر دلالت بر اجرای برنامه های عملیاتی دارد.

معاون پژوهشی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام همچنین اظهار کرد: این کارگاه مهمترین شاخص های ارزیابی و ارتقا سطح اثرگذاری پژوهش ها را ارایه و وضعیت دانشگاه اصفهان در مقایسه با سایر دانشگاه ها کشور و ۴۰۰ دانشگاه برتر بین المللی را ترسیم می کند. بدین صورت خواهید دانست که در کجا قرار گرفته اید؟ نقطه مطلوب براساس اهداف دانشگاه و توسط مدیرانش تعیین می شود.

گزنی افزود:  این کارگاه با این هدف عملیاتی کردن راهبردها و برنامه های لازم در راستای حرکت از نقطه موجود به مطلوب برگزار شده است. هم اکنون کیفیت تحقیقات کشور ۳۰ درصد کمتر از متوسط بین المللی است، هر چند در این خصوص دانشگاه های مختلف با یکدیگر یکسان نیستند.

گفتنی است؛ این کارگاه در سطح بین المللی تاکنون برای ۱۷ دانشگاه ملی و همچنین برتر بین المللی با رتبه های ۱۵۰ تا ۳۰۰ در نظام های معتبر دنیا اجرا شده است. اثرگذاری یا اهمیت کیفیت پژوهش ،وضعیت موجود دانشگاه در اثرگذاری پژوهش،چگونگی میزان فنآورانه و نوآورانه بودن پژوهش ها، چگونگی افزایش پژوهش های کاربردی دانشگاه، چگونگی تدوین آیین نامه ها برای افزایش اثرگذاری  پژوهش ها،انواع برنامه های اجرایی برای ارتقا سطح اثرگذاری پژوهش، چارچوب پژوهش های هدفمند، هوشمند و نظامند و راهبردها و راهکاری عملی ارتقا سطح دانشگاه، از جمله مواردی مورد بررسیدر این کارگاه بود.

کد خبر 334088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.