بانک‌ها تصمیم نگرفته، بازخواست می‌شوند

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: در مجموع تامین مالی دو قطار سریع السیر اصفهان- تهران و تهران- مشهد با رقم ۳.۵ میلیارد دلار توسط بانک صنعت و معدن انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا علی اشرف افخمی شامگاه چهارشنبه همزمان با افتتاحیه ساختمان جدید شعبه مرکزی و سرپرستی بانک صنعت و معدن در اصفهان در دیدار صنعتگران و کارآفرینان استان، اظهار کرد: بانک صنعت و معدن با سابقه ای ۶۰ ساله در برای تامین مالی پروژه های حوزه صنعت و معدن همچون نساجی، پتروشیمی، داروسازی، صنایع غذایی و ... فعالیت دارد و جمعیت زیادی در این صنایع مشغول به کار هستند.

وی با تاکید بر اینکه نباید قانع باشیم و هنوز راه زیادی برای پیشرفت مانده است، به مقایسه صادرات سنگاپور با اصفهان و کشور پرداخت و گفت: میزان صادرات سنگاپور ۳۲۹ میلیارد دلار است در حالیکه ایران با داشتن منابع غنی همچون نفت، صنعت، معدن و ... ۸۴ میلیارد دلار صادرات دارد.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود: با بررسی شرایط اقتصادی سنگاپور متوجه می شویم که در وهله نخست بانک ها به سراغ صنعت می روند و با بازاریابی و مهندسی مالی، مدل مالی را برای صنعت تعریف می کنند همچنین نرخ سود بانک های سنگاپور بین ۲.۵ تا ۴ درصد است در حالیکه در ایران نرخ سود پیش از این بین ۲۸ تا ۲۴ درصد و اکنون ۱۸ درصد است که این رقم قابل رقابت با نرخ ۴ درصد نیست از سوی دیگر سایز کارخانجات ما با کشورهای دیگر متفاوت است.

ساختار اقتصاد کشور بیمار و گرفتار است

وی با تاکید بر اینکه صنعت ما باید سهمی از بازارهای جهانی را به دست آورند، اضافه کرد: صنایع کشور می توانند با کیفیت و قیمت مناسب سهمی بزرگی را در بازارهای جهانی به دست آورند.

افخمی با اشاره به راهکارهای وضع موجود، گفت: با استفاده از منابع ارزی، صادرات، تسهیل نرخ ارز و کاهش ریسک ارز می توان به سمت پیشرفت حرکت کرد. اما متاسفانه ساختار اقتصاد کشور بیمار و گرفتار است که باید مدل و نگاه خود را به سمت کسب و کار و بازارهای جهانی سوق دهیم.

وی با بیان اینکه ما در بانک صنعت و معدن به سمت بانک های خارجی پیش رفته و با اعتمادسازی، در حال پیاده سازی استانداردهای جهانی هستیم، گفت: بانک صنعت و معدن پیش از برجام در این مسیر قدم گذاشت و بعد از برجام شرایط به گونه ای بهتر شد به گونه ای که در دو سال گذشته نخستین خط اعتباری خارجی بانک صنعت و معدن برقرار شد و دومین خط اعتباری تابستان امسال با قرارداد وام ۱.۵میلیارد دلاری با یکی از بانک های خارجی منعقد شد.

تامین مالی ۱۱ ایرباس توسط بانک صنعت و معدن

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با اشاره به اینکه در یک سال گذشته بانک صنعت و معدن عاملیت و تامین مالی چند هواپیمای ایرباس را انجام داده است، گفت: با این قرارداد ۱۱ هواپیمای ایرباس وارد کشور شده که بخشی از اعتبار آن از منابع خارجی تامین شده است.  

وی با بیان اینکه بانک صنعت معدن حدود دو سال و نیم گذشته برای نخستین بار تامین مالی و فاینانس قطار سریع السیر اصفهان- تهران را با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار انجام داد و ال سی آن را باز کرد، گفت: این خط قطار با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت خواهد کرد و امیدواریم تا دو سال و نیم آینده این طرح به بهره برداری خواهد رسید.

افخمی همچنین اظهار کرد: سه هفته پیش قرارداد تامین مالی قطار سریع السیر تهران- مشهد  با اعتبار ۱.۷ میلیارد دلار منعقد و ال سی آن باز شد. در مجموع تامین مالی این دو قطار ۳.۵ میلیارد دلار است.

تامین مالی ۵۰ درصد پروژه های کشور توسط بانک صنعت و معدن

وی اضافه کرد: در چهار سال گذشته بانک صنعت و معدن فاینانس و تامین مالی ۶ هزار مگاوات برق را برعهده گرفت و تاکنون ۳ هزار مگاوات به شبکه برق مناطق مختلف کشور وارد شده است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: در حال حاضر تامین مالی ۵۰ درصد پروژه های کشور در بانک صنعت و معدن و ۵۰ درصد دیگر توسط ۳۳ بانک انجام می شود.

افخمی با توصیه به صنعتگران و تولیدکنندگان، اظهار کرد: اگر تولیدکنندگان داخلی محصول خوب، استاندارد و باکیفیت تولید کنند با اعتمادسازی می توانند جذب مشتری داشته باشند در این شرایط چرا بانک ها باید از تولید و صنعت وثیقه بگیرند.

وی افزود: اکوسیستم کسب و کار در ایران به نحوی است که ما در بانک های دولتی تحت نظارت هستیم به نحوی که تا تصمیم نگرفته از ما بازخواست می کنند که در این شرایط زمینه رشد و توسعه به سختی پیش می رود.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن خاطرنشان کرد: در جوامعی که همانند ایران توسعه نیافته اند تصمیم گیری ها کوتاه مدت است در حالیکه کشورهای توسعه یافته برنامه های بلندمدت ۵۰ ساله دارند.

کد خبر 333795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.