ناآرامی ها ماهیت اجتماعی و اقتصادی دارد

یک رفتارشناس اجتماعی با بیان اینکه تجمعات فعلی با تجمعات پیشین تفاوت ماهوی دارد، گفت: این تجمعات منشأ اقتصادی، اجتماعی دارد و در اعتراض به مشکلات مردم، تبعیض و فاصله طبقاتی نهادینه شده و در ساختار فعلی جامعه شکل گرفته است.

مجید ابهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه حوادث اخیر نشان دهنده این است که دشمنان ما منتظر کوچک‌ترین فرصت برای به آشوب کشیدن کشور هستند، اظهار کرد: البته این حقیقت هیچ ارتباطی با توهم توطئه و دشمنی ندارد، بلکه فاصله گرفتن مسئولان از مردم، عدم حضور آنها برای پاسخگویی به مردم، تورم، بیکاری، سرعت گرفتن افزایش قیمت‌ها از یک سو و فقدان شفافیت و پاسخگویی مناسب موجب نارضایتی و دلگیری مردم شده است.

وی افزود: همه این‌ها سبب شد مردم اقدام به تجمعات آرام و اعلام اعتراض و نارضایتی‌هایی کنند که دلیل اصلی آن مسائل و مشکلات اقتصادی بود اما متأسفانه با تلاش و سرمایه گذاری‌های دشمنان، عده ای در صفوف مردم رخنه کرده و با تخریب اماکن و مراکز دولتی و مردمی و به آتش کشیدن پرچم کشور، راه خود را از مردم جدا کرده و مطابق اهداف سازمانی خاص خود عمل کردند، با این وجود این نکات نباید موجب بی توجهی مسئولان به خواسته های بحق مردم شود.

جامعه‌شناس و رفتارشناس اجتماعی با تأکید براینکه مسئولان باید در کمترین زمان مشکلات مردم را بررسی و نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنند، گفت: اکثریت مردم علاقمند به نظام و کشور هستند، اما گاهی عدم پاسخگویی به خواسته‌های منطقی آن‌ها موجب دلسردی و نارضایتی می‌شود  که واکنشی کاملا طبیعی است.

ابهری ادامه داد: صندوق‌ها و مؤسساتی که به طور قارچ‌گونه رشد کردند، سرمایه مردم را از دست آن‌ها گرفتند و هیچ‌گونه پاسخی به آن‌ها نمی‌دهند یکی از دلایل اصلی مشکلات اقتصادی مردم و نارضایتی آن‌ها است.

وی تصریح کرد: مدت ۲تا ۴سال است که مردم به تمام مراجع قانونی مراجعه کرده‌اند و سؤالشان این است که اگر این مؤسسات غیرقانونی بود، چرا فعالیت گسترده و شفاف داشتند و اگر مجوز فعالیت داشته‌اند (که بسیاری از آن‌ها دارای مجوز رسمی بانک مرکزی بوده‌اند) چه کسی پاسخگوی مردم است؟

ابهری با تأکید بر اینکه گرانی تخم‌مرغ بهانه ای  برای بیان مشکلات انباشته شده مردم بود، اظهارکرد: این اعتراضات با هر نوع اعتراض و تجمعات پیشین تفاوت ماهوی داشت و چرا که تجمعات پیشین، شعارها و خواسته‌های قبل سیاسی بود، حال آنکه این تجمعات منشأ اقتصادی، اجتماعی دارد و از ابتدا در اعتراض به مشکلات مردم، تبعیض و فاصله طبقاتی تأسف‌بار نهادینه شده و در ساختار فعلی جامعه شکل گرفته است.

این کارشناس اجتماعی یادآور شد: مردم نگهبان اصل نظام و مراقب حرکت دشمنان هستند و قطعا اجازه نمی دهند وعده شاه صعودی مبنی بر کشاندن جنگ به خیابان‌های تهران تحقق یابد اما مسئولان هم باید اصل را بر شفافیت و پاسخگویی دقیق، صریح و سریع قرار داده و رسیدگی به مشکلات اقشار کم‌‎درآمد را در اولویت کاری خود بدانند.

کد خبر 333760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.