کم فروشی حق الناس است

رییس حوزه علمیه اصفهان در درس اخلاق با عنوان حق الناس اظهار داشت: کم فروشی از نظر قرآن بحث فوق‌العاده مهمی‌ است و به معنای زیاد گرفتن یا کم دادن در تجارت است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مظاهری، آیت الله حسین مظاهری با اعلام این مطلب افزودند: قرآن در این باره خیلی‌ داغ صحبت کرده و فرموده است: وای‌ به کم‌فروش و وای‌ به کسی‌ در وقتی‌ که می‌فروشد کم می‌دهد و در وقتی‌ که می‌گیرد زیاد می‌گیرد. آیا گمان ندارد که معادی‌ در کار است؟ که اگر این گمان برایش باشد، ‌کم نمی‌دهد و زیاد نمی‌گیرد.

این مرجع عالیقدر همچنین تأکید کردند: کلمۀ «ویل» در قرآن کم آمده و دو معنا دارد؛ یک معنایش همین است که بعضی‌ اوقات ما به کسی‌ که خیلی‌ بد است می‌گوییم وای‌ به تو. یک معنایش هم که در روایات فرموده‌اند، ویل چاهی‌ در جهنّم است. آدم کم‌فروش و زیاد بگیر را علاوه بر اینکه در جهنم می‌برند، جای‌ او در چاهی‌ به نام ویل است که احتمالش هم برای‌ کسی‌ که العیاذبالله در معاملات کم می‌دهد یا زیاد می‌گیرد، کمرشکن است.

آیت الله مظاهری افزودند: چنین فردی باید توبۀ جدی‌ کند و اصلاً از حرف زدنش باید دق کند و بمیرد. یعنی‌ یقین هم نمی‌خواهد، بلکه مظنّۀ ‌به قیامت نیروی‌ کنترل کننده است و کسی که کم می‌دهد و زیاد می‌گیرد، معلوم می‌شود اصلا عقیده‌ای‌ به معاد ندارد.

کد خبر 333677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.