اشتغال زنان روستایی از مهاجرت به شهرها جلوگیری می‌کند

معاون اداره امور روستایی استانداری اصفهان گفت: اشتغال زنان روستایی می‌تواند عاملی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها به بهانه اشتغال باشد.

به گزارش ایمنا، غفار عرب پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی راهکارهای افزایش مشارکت زنان در توسعه روستاها اظهار داشت: تا زمانی که به فکر اشتغال زنان نباشیم ناچار هستیم که ترک روستاها توسط روستاییان را ببینیم و شاهد مهاجرت و درگیر شدن روستاییان با مقوله حاشیه نشینی و معضلات آن باشیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه حضور زنان اعضای شوراهای اسلامی روستاها با رشد چشمگیری مواجه بوده خاطرنشان کرد: این موضوع نشانگر باورمندی، جلب اعتماد مردم و مشارکت بانوان در تمام عرصه های اجتماعی است.

معاون اداره امور روستایی استانداری با بیان اینکه ۸۰ نفر از دهیاران استان را زنان تشکیل می دهند گفت: آمار مقایسه ای نشانگر این موضوع است که در حوزه زنان با تحول، خودباوری و رشد چشمگیر روبرو بوده ایم.

وی اظهار داشت : در حوزه سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور چندین طرح حمایت از اشتغال در روستاها طراحی شده و از ۵ طرحی ‌که در زمینه اشتغال روستایی داریم ۲ طرح از طریق فرمانداریها و بخشداریها مطرح شده است.

عرب، در تشریح این دو طرح افزود: یکی از طرح‌ها اختصاص معادل 1.5 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی با بهره ۶ درصد به روستاهاست.

وی در ادامه اظهار داشت: این مبلغ برای ۱۲۰ روستای استان اصفهان درنظر گرفته شده که حدود ۳ و نیم درصد از این اعتبار جذب روستاهای ما در مرحله اول است که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای این ۱۲۰ روستا درنظر گرفته شده است که منتظر ابلاغ نهایی این طرح هستیم.

معاون اداره امور روستایی استانداری  در تشریح طرح دوم افزود:طرح دوم، طرح توسعه اشتغال فراگیر است که در این زمینه هم بخشنامه های مربوطه رسیده است و باید روستاییان طرح های دارای توجیه اقتصادی خود را به کارگروه شهرستان برای بررسی ارائه کنند از این بابت ۲۵۰ میلیون تومان در شهرستان و به میزان دو میلیارد تومان هم در کارگروه استانی می‌توانند در زمینه اشتغال تصمیم گیری کنند.

وی با اشاره به اینکه دهیاری و شرکت‌های تعاونی هم می توانند در صورت تمایل به این زمینه وارد شوند گفت : تا ۱۰ میلیارد تومان برای هر دهیاری یا شرکت تعاونی دهیاری تسهیلات درنظر گرفته شده به شرط آنکه بتوانند طرح های دارای توجیه اقتصادی ارائه دهند که بتوانند بازگشت تسهیلات را به عهده گیرند.

معاون مدیرکل امور روستایی استانداری تصریح کرد: تقاضای ما این است که زنان عضو شوراهای روستایی مردم، شرکت‌های تعاونی و دهیاری‌ها را در توسعه روستاها و ایجاد اشتغال هدایت کنید تا رونق به روستاهای استان بازگردد و قطعا اگر رونق در اشتغال و روستاها ایجاد شود روستاها به حیات خود ادامه خواهند داد و از بحث ناخوشایند مهاجرت جلوگیری خواهد شد همچنین روند رسیدن به توسعه پایدار تسریع خواهد شد.

کد خبر 333306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.