دانشجویان اصفهانی دو مقام نخست جهانی در روبوکاپ ۲۰۱۷ را کسب کردند

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان موفق به کسب دو مقام نخست جهانی در مسابقات آسیا و اقیانوسیه ۲۰۱۷ تایلند در بخش لیگ ربات‌های انسان‌نمای سایز متوسط و لیگ رقابت‌های فنی ربات‌های انسان‌نما شدند.

سعید شریفی، از اعضای اصلی تیم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بیستمین و دومین دوره مسابقات جهانی روبوکاپ آسیا و اقیانوسیه ۲۰۱۷ با حضور ۱۶۰ تیم از ۲۵ کشور در شهر بانکوک تایلند برگزار شد.

وی ادامه داد: تیم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان  با عنوان تیم "به‌ربات" در بخش ربات‌های انسان‌نما با شکست تیم‌هایی از هند، تایلند، ایران و استرالیا و پس از انجام شش رقابت سنگین توانست مقام نخست در بخش لیگ ربات‌های انسان‌نمای سایز متوسط را کسب کند و در بخش لیگ رقابت‌های فنی نیز در بین ۱۰ تیم حاضر توانست با کسب بالاترین امتیاز لازم در چهار رقابت مقام نخست را به دست آورد.

کارشناس ارشد مهندسی برق گفت: تیم "به‌ربات" دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان متشکل از تعدادی از دانشجویان برجسته و نخبه به همراه یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه است که در این دوره از مسابقات اعضای تیم علاوه بر من، محمدرضا امینی، علی احمدی و رضا فرزاد با تلاش‌های شبانه روزی توانستیم به نتایج مثبتی دست یابیم.

این دانشجو با اشاره به اینکه تیم به‌ربات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان پیش از این نیز بارها در مسابقات مختلف کشوری به مقام‌های برتر دست یافته است، تصریح کرد: کسب مقام سوم جهان در برزیل و مقام دوم جهان در چین به همراه چندین مقام برتر در مسابقات ملی از جمله افتخارات این تیم است.

وی خاطر نشان کرد: در نظر داریم در آینده در مسابقات بیشتری شرکت کنیم و هدف اصلی تیم، شرکت در مسابقات جهانی استاندارد پلت فرم است.

شریفی درباره رقبای تیم دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در این مسابقات گفت: رقبای اصلی تیم به‌ربات، کشورهای استرالیا و روسیه به همراه رقبای ایرانی بودند که تقریبا رقبای سنتی ما هستند که سال‌ها است با آن‌ها رقابت داریم. 

عضو تیم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان افزود: با توجه به هدف جامعه رباتیک جهان و نزدیک شدن به سال ۲۰۵۰، این لیگ هر سال روند رو به رشدی دارد و تغییرات عمده‌ای در آن انجام می‌شود و با توجه به اینکه این روند رو به رشد با تغییر در افزایش توانمندی‌های ربات ها بدست می‌آید، امسال هم تغییرات زیادی در راستای توسعه و پیشرفت لیگ اتفاق افتاده که مسابقات را چالشی‌تر کرده به‌گونه‌ای که هیچ تیمی نمی‌تواند با قابلیت‌های فنی سال گذشته در مسابقات شرکت کند و همان نتایج را بگیرد، زیرا به شدت قوانین رو به جلو تغییر کرده‌اند.

شریفی ادامه داد: تیم‌های دیگر هم به همین شکل با توجه به قوانین پیشرفت کرده‌اند و تغییرات عمده‌ای دارند. هیچ تیمی را نمی‌توانیم ببینیم که با توانمندی‌های سال پیش خود آمده باشد و همه تیم‌ها توانمندی‌های جدیدی به ربات خود اضافه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه نخبگان کشور نیازمند حمایت‌های مادی هستند، افزود: شیوه حمایت ارگان‌های دولتی در کشور  دچار ضعف است و ارتباط صنعت با دانشگاه مشکل دارد. کسب اینچنین مقام‌های جهانی برای این مرز و بوم باارزش است که امیدواریم نادیده گرفته نشود. 

عضو تیم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با بیان اینکه تیم‌های ایرانی در هنگام اعزام به مسابقات جهانی همواره دچار مشکلات معنوی و فقدان حمایت های مادی هستند، گفت: جذب اسپانسر و حمایت‌های مادی کمک بزرگی به تیم‌های ایرانی است که خوشبختانه تیم به‌ربات توانست در این دوره از مسابقات با جذب دو اسپانسر از بخش خصوصی شرکت فولاد مبارکه اصفهان  و موسسه فرهنگی زبان سرا اصفهان و همچنین حمایت دانشگاه آزاد اسلامی به صورت آسان تری در این رقابت‌ها شرکت کند.

وی مهم‌ترین دغدغه تیم‌های اعزامی را مشکل جذب اسپانسر و کمبود امکانات مالی عنوان کرد و افزود: از مسئولان کشور می‌خواهم دید بهتری نسبت به جوانان ایرانی و شکوفایی استعدادهای جوانان داشته باشند و در خصوص حمایت به نخبه‌های جوان کشور در فضای واقعی شرکت کنند. بی شک اگر حمایت‌های مادی به راحتی صورت گیرد بسیاری از موانع پیش روی نخبه‌ها برداشته می شود و بهتر می‌توانیم در مباحث علمی تمرکز کنیم. جوانان نخبه ایران که در عرصه علمی حضور دارند انسان‌های کم توقعی هستند، اما این پایین بودن انتظارات دانشجویان نخبه و فعال در عرصه‌های علم و پژوهش نباید سبب نادیده گرفتن آن ها از سوی مسئولان  و فقدان حمایت‌های لازم شود .

شریفی گفت: از اینکه پرچم ایران دوبار در این دوره از رقابت ها به اهتزاز درآمد به ایرانی بودن خود افتخار کردم.

به گزارش ایمنا، مسابقات ربوکاپ عنوان مسابقاتی بین المللی در زمینه دانش رباتیک و هوش مصنوعی است که توسط فدراسیون بین‌المللی ربوکاپ هر ساله برگزار می شود. این نام برگرفته از کلمات «Robot Soccer» (مسابقه فوتبال ربات) و «World Cup» (جام جهانی) است؛ هدف نهایی از این مسابقات که از سال ۱۹۹۷ در ناگویای ژاپن اولین دوره آن برگزار شد، این است که در سال ۲۰۵۰ تیم ربات های انسان نما در برابر تیم برنده جام جهانی دقیقا بر اساس قوانین فیفا بازی کند و برنده این بازی ربات های انسان نما باشند. بیست و دومین دوره این رقابت ها با نام مسابقات جهانی ربوکاپ آسیا و اقیانوسیه ۲۰۱۷ با حضور ۱۶۰ تیم از ۲۵ کشور در شهر بانکوک تایلند برگزار شد. در مسابقات امسال بیش از هزار شرکت کننده شامل مهم ترین تیم‌های رباتیک جهان؛ از جمله آلمان، آمریکا، ژاپن، پرتغال، هلند، مکزیک، چین، کره جنوبی، انگلیس، برزیل، ترکیه و ایران حاضر بودند.

کد خبر 332720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.