پول بانک‌ها برای صنایع گران است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: بسته حمایت از واحدهای متوسط و کوچک شاید در ابتدای امر برای کنترل وضعیت و تسهیل مشکلات صنعت مفید بود اما واحدهایی که از این بسته بهره بردند تنها به طور موقت نجات یافتند و این راهکار اصلی برای صنایع نبود.

به گزارش خبرنگار ایمنا محمدرضا برکتین عصر امروز چهارشنبه در آیین افتتاحیه دوازدهمین دوره نمایشگاه صنعت (تجهیزات صنعتی، کارگاهی، ابزار و نظافت صنعتی) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بخش صنعت و تولید کشور با وجود امیدی که پیش از این داشت اما  امروز سطح انرژی جامعه، دولت و حتی وزارتخانه برای حل مشکلات کاهش یافته و به نقطه بی‌تفاوتی رسیده‌اند.

وی با اشاره به آسیب‌های وارد شده به واحدهای تولیدی کشور، تاکید کرد: حفظ امنیت کشور در گرو ماندن و فعالیت بخش تولید و صنعت است.

وی در خصوص بسته حمایت از تولید، گفت: بسته حمایت از واحدهای متوسط و کوچک شاید در ابتدای امر برای کنترل وضعیت و تسهیل مشکلات صنعت مفید بود اما واحدهایی که از این بسته بهره بردند تنها به طور موقت نجات یافتند و این راهکار اصلی برای صنایع نبود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تاکید کرد: شرایط به گونه‌ای شده که امروز هیچ متقاضی خواهان استفاده از تسهیلات ستاد رونق نیست چرا که پول بانک‌ها گران است و صنایع برای خروج از بحران باید با گرفتن شریک و فروش دارایی‌های اضافه‌شان مشکلات موجود را حل کنند.

صنعت کشور درگیر رفتار دیروز است

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از واحدهای تولیدی استان زیر ظرفیت خود با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: متاسفانه حدود ۵۰ درصد واحدهای تولید و یا کمتر تعطیل و زیرظرفیت خود مشغول به کار هستند.

برکتین با اشاره به اینکه امروز صنعت کشور درگیر رفتار دیروز است و رکود تمام دارایی‌های آنها را احاطه کرده است، اظهار کرد: متاسفانه موضوع اقتصاد مقاومتی را تنها بر روی کاغذ و بنر می‌بینیم و در عمل شاهد حرکتی نیستیم.

وی با تاکید بر اینکه بسته حمایت از تولیدی تا اندازه‌ای تولید و صنعت استان را از سراشیبی سقوط دور کرد، گفت: این کمک‌ها به معنای بهبود شرایط نیست و دولت باید سیاست‌های اقتصادی خود را شفاف‌سازی کند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان  تصریح کرد: متاسفانه نفت و دلارهای نفتی طی چند دهه گذشته کشور را از ریل اصلی خود خارج کرد و امروز اقتصاد دچار رکود شده و تولید در مسیر دیگری قرار گرفته است.

پیاده سازی ۱۲۰ خوشه صنعتی در کشور

مدیر توسعه بازار و امور بین‌الملل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در این نشست، گفت: در کشور ۳۸۸ خوشه صنعتی شناسایی شده که ۱۲۰ خوشه در حال پیاده‌سازی هستند.

جوانمردی افزود: این خوشه‌ها ۱۰۰ درصد در بخش صادرات و بالای ۱۱۰ درصد در فروش رشد خواهند داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در خصوص پرداخت نشدن یارانه مشارکت‌کنندگان خارجی برای حضور در نمایشگاه‌ها از سوی شهرک‌های صنعتی و وزارت صنعت، گفت: شهرک‌های صنعتی ۵۰ درصد هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌های خارجی و همچنین بخشی از هزینه‌های حضور  در نمایشگاه‌های داخلی را به صورت یارانه پرداخت کرده است اما نسبت به پرداخت نشدن این هزینه از سوی وزارت صنعت اطلاعی ندارم.

رئیس اداره صنایع غیر فلزی سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این نشست، اظهار کرد: سیاست کلی وزارت صنعت حرکت به سمت صنایع کم آب بر است و با توجه به زنجیره تولید و تقاضای و صنعتی بودن استان در کشور باید به این سمت حرکت کنیم.

جعفری با اشاره به کنترل صنایع آب‌بر استان اصفهان، تصریح کرد: در این راستا به سمت بازیافت آب و بهره‌گیری از روش‌های کم مصرف آب در استان حرکت کرده‌ایم چرا که صنایع اکنون کمبود آب را به خوبی احساس می‌کنند.

کد خبر 332716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.