رونمایی از دستگاه پرداختکاری با ذرات مغناطیسی در دانشگاه نجف‌آباد

دستگاه پرداختکاری با ذرات مغناطیسی به کمک ارتعاشات التراسونیک قطعات لوله‌ای به همت اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد برای نخستین بار در جهان ساخته شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد واحد نجف آباد، عضو هیئت علمی واحد نجف آباد گفت: این دستگاه که نخستین ثبت اختراع واحد نجف آباد در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران است که به همت مسعود فرحناکیان و پیام سرائیان برای پرداختکاری قطعات تو خالی با هندسه‌های غیرمتقارن ساخته شده است.

حمزه شاهرجبیان درباره ایده اولیه ساخت این دستگاه اظهار کرد: در فرآیند پرداخت کاری سنتی مانند هونینگ، عمل پرداخت کاری توسط لقمه سنگ انجام می‌شود؛ در این روش محدودیت‌هایی مانند تنش‌های پسماند، مشکل ساخت ابزار زیر ۲ میلیمتر، پرداخت کاری سوراخ‌های غیراستوانه‌ای مانند سوراخ مخروطی و نرسیدن به زبری ۰.۰۲۵ میکرومتر وجود دارد. این مشکلات باعث شد تا دست به کار اختراع دستگاهی شویم که این مشکلات را رفع کند.

یکی از مخترعان این دستگاه با اشاره به نحوه عملکرد این دستگاه افزود: در این دستگاه به جای لقمه سنگ از ذرات ساینده مغناطیسی (ترکیب ذرات مغناطیسی آهن و ذرات ساینده مانند SiC) استفاده می‌شود. با این کار محدودیت‌هایی که در روش سنتی با آن مواجه هستیم را بر طرف می‌کند.

این استاد دانشگاه درباره کاربرد صنعتی این دستگاه خاطرنشان کرد: از این روش می‌توان برای پرداخت نهایی قطعاتی که دارای سوراخ‌های خیلی دقیق و کاملا پرداخت (تلرانس و کیفیت) هستند، استفاده کرد. از جمله این قطعات می‌توان از شیرهای هیدرولیکی و سوزن انژکتور نام برد.

وی درباره مزایای این اختراع گفت: پرداختکاری داخلی لوله‌های با قطر پایین (حتی کمتر از ۲ میلیمتر)، پرداختکاری داخلی سوراخ‌های غیر استوانه‌ای مانند سوراخ‌های مخروطی، پرداختکاری لوله‌هایی که دارای فرم خمیده بوده و ابزارهای پرداختکاری نمی‌توانند داخل آن بروند، فقدان ایجاد تنش‌های پسماند مکانیکی و حرارتی به دلیل اینکه نیروهای پرداختکاری بسیار پایین است، رسیدن به زبری سطح های بسیار پایین (کمتر از۲۵هزارم میکرون)، پرداختکاری داخلی لوله های با جداره نازک و استفاده از ارتعاشات التراسونیک به منظور افزایش راندمان پرداختکاری و کاهش زمان فرآیند از جمله مزایایی است که می‌توان برای این دستگاه در نظر گرفت.

کد خبر 332593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.