کشورهای اسلامی خواهان وضع محدودیت‌هایی علیه آمریکا شدند

سازمان همکاری‌های اسلامی در بیانیه پایانی نشست خود خواهان استفاده از ابزار «محدودیت‌ اقتصادی و سیاسی» علیه کسانی شده است که الحاق قدس شریف به اسرائیل را به رسمیت بشناسند.

به گزارش ایمنا، رهبران ۵۷ کشور مسلمان در این نشست از جهان خواستند «کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد و شرق بیت المقدس را پایتخت آن بداند». بیانیه سازمان همکاری های اسلامی تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را «باطل و بی اعتبار» می خواند و از آمریکا می خواهد این تصمیم را لغو کند. این بیانیه همچنین می گوید که این تصمیم به معنی عقب نشینی آمریکا از نقشش در فرآیند صلح خاورمیانه است.

نشست فوق‌العاده رهبران و نمایندگان کشورهای اسلامی، که در استانبول برگزار شد، خواهان آن شد تا کشورهای عضو سازمان همکاری‌ها علیه «دولت‌ها، مقام‌ها، مجالس، شرکت‌ها و اشخاصی که الحاق قدس شریف به اسرائیل را به رسمیت بشناسند» از «وضع محدودیت‌های اقتصادی و سیاسی» استفاده کنند.کشورهای شرکت کننده در این نشست همچنین اعلام کردند: در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال تصمیم آمریکا در مورد قدس اقدامی نکند، این پرونده را به مجمع عمومی سازمان ملل خواهیم برد.

به گزارش ایمنا، نوزده کشور از جمله روسای جمهور ایران، ترکیه، افغانستان، لبنان، یمن و آذربایجان، پادشاه اردن، امیران قطر و کویت و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در بالاترین سطح در این نشست شرکت کردند، این در حالی بود که عربستان سعودی با فرستادن وزیرمشاور در امور خارجه خود به استانبول، در پایین ترین سطح در نشست فوق العاده کشورهای اسلامی شرکت کرد.

رجب طیب اردوغان هم ساعاتی قبل از اعلام تصمیم ترامپ اعلام کرده بود در صورتی که رئیس جمهور آمریکا بیت المقدس را پایتخت اسرائیل اعلام کند، ترکیه همه کشورهای اسلامی را برای شرکت در اجلاسی فوق العاده فرا خواهد خواند و همه کشورهای اسلامی روابط خود را با اسرائیل قطع خواهند کرد. حال هر چند نشست سران اسلامی برگزار شد؛ اما همانگونه که انتظار می رفت خبری از قطع هماهنگ و سراسری روابط سیاسی کشورهای اسلامی با اسرائیل نیست. 

در خبری دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم بیانیه سازمان همکاری‌های اسلامی را رد کرده و گفته از نظر او بسیاری از کشورها به تبعیت از دونالد ترامپ و آمریکا بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت خواهند شناخت. نتانیاهو گفت: «به نفع فلسطینی‌ها خواهد بود اگر واقعیت موجود را به رسمیت بشناسند و در راستای صلح عمل کنند، نه افراط‌گرایی»!

کد خبر 332116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.