تأمین منافع و امنیت ملی در گرو بصیرت و استقامت است

دبیر شورای راهبردی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری: تاریخ انقلاب اسلامی نشان داده است هرگاه بصیرت و استقامت مد نظر حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری در عرصه سیاست خارجی مد نظر قرار گرفته، دشمنان به هر اندازه قدرتمند در نهایت عقب نشینی کرده اند و هیمنه آنها در هم شکسته است.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- مسعود جعفری نژاد*: در سال های گذشته صدام حسین در عراق توانسته بود برای مدت ها  با اعمال خشونت و ارعاب، شیعیان این کشور را مهار کند.  در عین حال با حضور صدام،  راه بر وحدت شیعیان در عراق،  لبنان و سوریه سد گردیده و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با کندی صورت می گرفت. اقدام آمریکا در حذف صدام حسین باعث شد تا  جمهوری اسلامی ایران در منطقه شام به مدد همدلی و همگرایی شیعیان،  پایگاه های جدیدی ایجاد کند. این استراتژی آمریکا که به خاطر عدم اشراف به مسایل منطقه ای و قدرت همچون آتش زیر خاکستر مانده شیعیان اجرا گردید،  مانند عدویی که مسبب خیر می شود در دراز مدت به سود شیعیان عراق،  سوریه و لبنان عمل کرد. 

سال ها بعد،  اشتباه بزرگ دیگری از سوی غرب و متحدین منطقه ای آنها صورت پذیرفت ؛پیدایش داعش و حمایت از آنها که به زعم انها به سبب تضعیف نفوذ ایران در عراق و سوریه کلید خورده بود،  با پاسخ قاطع شیعیان و حمایت های مستشاری جمهوری اسلامی ایران به شکست انجامید. در واقع دوباره عدو سبب خیر گردید و  امروز در حالی که ناکامی های آمریکا و عربستان سعودی در مهار قدرت روز افزون ایران قوت گرفته است،  با شکست داعش، کریدور زمینی ایران از عراق تا سوریه و حزب الله لبنان پاکسازی شده و راه برای تقویت محور مقاومت علیه رژیم غاصب صهیونیستی هموار گردیده است.

فاتح از میدان جنگ سوریه و عراق بیرون آمدن،  کار صعب و ناممکنی می نمود.  گروه های تکفیری و سلفی با حمایت مالی و لجستیکی عربستان،  آمریکا و رژیم صهیونیستی با توسل به خشونت و ارعاب،  در ابتدای جنگ، دست بالا را به دست آورده بودند.  با این وصف آنچه به برگشتن ورق و پیروزی جبهه روسیه - ایران - سوریه انجامید،  پا پس نکشیدن و ثبوت قدم ایران در سیاست منطقه ای خود بود.

طبق اصل صد و ده قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،  تعیین خط مشی های اصلی نظام جمهوری اسلامی با رهبری است. هدایت سیاست خارجی که ذیل این اصل قرار میگیرد قانونا به رهبر انقلاب اختصاص داده شده است.  اگر چه مقام معظم رهبری دولت و وزارت خارجه را در پیشبرد سیاست خارجی با در نظر داشتن اصول و مبانی،  مخیر نموده اند؛ اما در زمینه مسایل منطقه ای به خاطر حساسیت بین المللی موضوع، خود معظم له ابتکار عمل را در دست داشته اند. 
با مقایسه عملکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دو مقوله بسیار مهم برجام و جنگ سوریه میتوان دریافت که پیروزی و عزتمندی در سایه استقامت،  شجاعت و پافشاری بر اهداف و ارزش ها حاصل می گردد.  استیصال عربستان سعودی در اثر بسط قدرت و نفوذ منطقه ای ایران به جایی رسید که برای اعمال فشار بر حزب الله لبنان،  نخست وزیر این کشور را گروگان می گیرد و حیثیت بین المللی خود را در معرض خطر قرار می دهد.  

تاریخ انقلاب اسلامی نشان داده است هرگاه ایران در برابر دشمنان ار خود ضعف و تعلل نشان داده ،  منافع و امنیت ملی را به خطر انداخته است.  در عوض هر جا بصیرت و استقامت حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری بر سیاست خارجی نظارت مستقیم داشته،  دشمنان به هر اندازه قدرتمند در نهایت عقب نشینی کرده اند و هیمنه آنها در هم شکسته است.  

فراموش نباید کرد که در عرصه روابط بین الملل هیچ کشوری قابل اعتماد نیست و اساسا طبق نظر واقع گرایان،  همکاری امری صعب و دور از دسترس است.  بنابراین سیاست خارجی بی اعتنا به وعده های آمریکا را به عکس انتقاد عده ای مبنی بر ایدئولوژیک بودن آن،  بایستی عملگرا و واقع گرایانه دانست.

در واقع آنچه امروز در منطقه رخ داده و همه دشمنان تشیع و انقلاب اسلامی را به هراس و تقلا انداخته است، همان  تدبیر و مقاومتی است که مقام معظم رهبری اینگونه  از آن تعبیر می فرمایند: ادعا نمی کنیم به همه اهداف خود رسیده ایم یا حتی نزدیک شده ایم چون اجرای «سیاست خارجی انقلابی» در عمل با برخی غفلتها، کم کاریها، ناهوشمندیها و موانع خارجی همراه بوده است؛ اما جایگاه عزتمند فعلی کشور، مدیون همین سیاستهای حکیمانه است و اگر به این اصول عمل نکرده بودیم، خدا می داند در داخل مرزها، با چه مشکلات و ضربات عجیبی، دست به گریبان می شدیم...با «استحکام و اقتدار و افتخار»، ادامه اصول انقلابی و راهبردهای ثابت سیاست خارجی را تکرار کنید تا بیگانگان و دنباله های داخلی آنان، به تغییر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی دلخوش نکنند».

* دبیر شورای راهبردی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای ازاد اسلامی استان اصفهان و عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد شهرضا

کد خبر 331844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.