راهبرد اصلی اصفهان بر مبنای توسعه گردشگری قرار گیرد

وزیر اسبق مسکن و شهرسازی گفت: اگر راهبرد اصلی اصفهان بر مبنای توسعه گردشگری قرار گیرد، نوسازی بافت فرسوده این شهر به منابع عظیم درآمدی در این عرصه تبدیل خواهند شد چراکه این شهر دارای خانه های باستانی زیادی است که با نوسازی آنها می توان گردشگری را رونق داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی عبدالعلی زاده صبح امروز، در دیدار با شهردار و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: درست است که عمر شورای اسلامی شهرها ۴ ساله است اما این شوراها می توانند تصمیماتی بگیرند که در گسترده زمانی چندین سال نیز موثر باشد.

وی ادامه داد: در سال هایی که استاندار آذربایجان شرقی بودم هماهنگی خوبی بین شهرداری و استانداری ایجاد شده بود، از سویی دیگر جایگاه مردم در مدیریت شهر نیز مشخص شده و به آنها بها داده بودیم به همین دلایل بود که در آن سال ها استان آذربایجان شرقی توسعه فراوانی یافت.

اعتماد مردم رمز موفقیت مدیران شهری و استانی است

وزیر اسبق مسکن و شهرسازی موفقیت مدیران استانی و شهری را در جلب اعتماد مردم دانست و عنوان کرد: در آن زمان مردم، مدیران را از خودشان می دانستند به گونه ای که جزء اولین استان هایی بودیم که با انتشار اوراق مشارکت، ظرف مدت ۲ روز حجم پول مورد نیازمان جمع آوری شد.

وی با تاکید بر اینکه نظام اداری ایران برای بها دادن به فکر و ایده، فلج است، افزود: شما به عنوان موثران شهری تا می توانید، فکر و اندیشه های نوین طراحی کنید و احسن کارها را انجام دهید چراکه ۴ سال عضویت در شورای شهر زمان اندکی است.

عبدالعلی زاده تصریح کرد: بافت فرسوده بیش از آن که به کار فیزیکی نیاز داشته باشد نوسازی اندیشه می خواهد چراکه این امر، یک فعالیت انسانی است؛ بنابراین اگر فکر انسان های ساکن در بافت فرسوده عوض شود، خودشان به سراغ نوسازی این بافت خواهند رفت اما اگر فکر عوض نشود، بافت های نوسازی شده نیز به زودی کهنه خواهند شد.

وی به تجربه خود در مدیریت سازمان نوسازی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: ما این سازمان را با ۳۲۰ نفر نیرو تحویل گرفتیم که پس از ۲ سال فعالیت، تعداد کارمندانش به ۳۰ نفر رسیده بود البته  این بدان معنا نیست که ۲۹۰ نفر دیگر، بیکار شدند بلکه آنها را به همراه هزار نفر دیگر به سمت دفاتر خصوصی نوسازی هدایت کرده بودیم.

وزیر اسبق مسکن و شهرسازی یادآور شد: پیش از حضور ما در سازمان نوسازی شهرداری تهران، بیش از ۹۰ درصد پروانه های ساخت و ساز برای بیرون از بافت فرسوده شهر صادر می شد که این آمار پس از حضور ما به صدور ۵۰ درصد پروانه ساخت در بافت فرسوده رسید.

وی با اعلام اینکه در آن زمان، ساخت و ساز در بافت فرسوده به عنوان مطالبه همگانی و خواست خانوادگی تبدیل شده بود، افزود: در این راه از خیریه ها کمک گرفتیم و برای خانم ها، کلاس های مهارت زندگی برگزار کردیم و در ضمن این کلاس ها ضرورت نوسازی بافت فرسوده نیز توضیح داده می شد، از طرفی دیگر نیز با حضور در مدارس، نوسازی بافت فرسوده را برای دانش آموزان، شرح می دادیم.

عبدالعلی زاده اظهار کرد: در این شرایط شهروندان از انبوسازان استقبال می کردند به گونه ای که در محله نارمک تهران ۲۵۰ پلاک برای نوسازی تجمیع شد؛ البته شهروندان هزینه ای برای ساخت و ساز نمی دادند و صدور پروانه ساختمانی هم رایگان بود.

وی وجود بافت فرسوده را دردسری برای شهرداری دانست و ادامه داد: همین که بافت فرسوده زباله ساز به یک بافت نوساز تبدیل شود برای شهرداری درآمدزا خواهد بود.

لزوم تعیین راهبرد توسعه شهری برای مدیریت شهر

وزیر اسبق مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در مدیریت شهری باید به علم و تجربه جهانی احترام گذاشت، گفت: دستاوردهای امروز جامعه جهانی حاصل سال ها تجربه است بنابراین امروز نیز مدیریت شهر بدون داشتن راهبرد توسعه شهری کاری اشتباه است البته هر شهری باید راهبرد خاص خود را انتخاب کند تا راهنمای توسعه شهر برای قرن ها شود بر همین اساس قبل از تعیین راهبرد نباید نسبت به نوسازی بافت فرسوده ورود پیدا کرد.

وی تاکید کرد: اگر راهبرد اصلی اصفهان بر مبنای توسعه گردشگری قرار گیرد، نوسازی بافت فرسوده این شهر به منابع عظیم درآمدی در این عرصه تبدیل خواهند شد چراکه این شهر دارای خانه های باستانی زیادی است که با نوسازی آنها می توان گردشگری را رونق داد.

عبدالعلی زاده خاطرنشان کرد: در همین راستا از اندیشه مشاوران ملی و منطقه ای استفاده کنید چراکه به دستاوردهای فکری و معنوی آنها نیاز دارید، علاوه بر آن در اجرای طرح های شهری با ارائه تخفیف های متعدد، شهروندان را به میدان بیاورید تا پروژه ها با مهندسی ارزش اجرا شود برهمین اساس باید سبک فعلی اداره کشور نیز عوض شود و نهادی به عنوان حاکمیت و مردم شکل بگیرد تا کشور ساخته شود.  

کد خبر 331692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.