جهان یک کج خلقی با جنگ اتمی فاصله دارد

بیاتریس فین مدیر گروه «کارزار حذف سلاح های هسته ای» در جریان پذیرش جایزه صلح نوبل گفت: جهان در وضعیتی است که «یک قهر و کج خلقی می تواند باعث یک جنگ اتمی و مرگ میلیون ها نفر شود».

به گزارش ایمنا، «کارزار حذف سلاح های هسته ای» در اشاره ای به تنش ها میان آمریکا و کره شمالی هشدار داده است که «غرورهای زخمی» جهان را با یک «بحران اتمی» روبرو کرده است. او افزود: «ما گزینه ای داریم، پایان سلاح های اتمی یا پایان ما».

خانم فین در مراسمی در اسلو گفت که «یک لحظه وحشت زدگی» می توند به «نابودی شهرها و مرگ میلیون ها غیرنظامی» در حمله با سلاح های اتمی منجر شود. او گفت که خطر استفاده از چنین سلاح هایی «امروز بیش از زمان جنگ سرد است».

پیش از اعطای این جایزه در روز یکشنبه «بریت ریس آندرسون»، رئیس کمیته نوبل، در اخطار مشابهی گفت که «رهبران بی مسئولیت می توانند در هر کشوری که قدرت اتمی است سر کار بیایند». او در تمجید از «کارزار حذف سلاح های هسته ای» گفت که این گروه موفق شده خطرات سلاح های اتمی را پررنگ کند و همزمان برای ریشه کن کردن آنها تلاش کند. او همچنین از خدمات ستسوکو ترلو، بازمانده ۸۵ ساله بمب اتمی هیروشیما، که اکنون از فعالان این گروه است قدردانی کرد.

 به گزارش ایمنا، کمیته نوبل در نروژ روز جمعه 14 مهر از میان 318 نامزد، نام «کمپین بین‌المللی حذف سلاح‌های هسته‌ای» را به‌عنوان برنده جایزه صلح نوبل 2017 را اعلام کرد. در میان نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل 215 شخص و 103 سازمان حضور داشتند که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در بین آنها حضور داشتند. 

کارزار بین المللی حذف سلاح های هسته ای، ائتلافی از صدها سازمان غیردولتی است که برای تدوین پیمانی برای منع سلاح های اتمی تلاش کرده است. کارزار حذف سلاح های هسته ای، در سال ۲۰۰۷ با الهام گرفتن از کمپین مشابهی برای منع مین تشکیل شد. این گروه که در ژنو مستقر است راه معرفی یک پیمان منع سلاح های اتمی در سازمان ملل که در سال جاری امضا شد را هموار کرد. این کارزار بین المللی متشکل از بیش از ۴۶۰ عضو از ۱۰۰ کشور جهان است. دو نهاد ایرانی به نام «موزه صلح ایران» و «خانه فرهنگ جاودان» هم از اعضای این سازمان هستند.

 ۱۲۲ کشور در ماه ژوییه از این پیمان حمایت کردند؛ اما 9 قدرت شناخته شده اتمی این گفتگوها را بایکوت کردند و هلند تنها عضو ناتو که حاضر به بحث درباره آن شد، علیه آن رای داد.تاکنون فقط سه کشور سریر مقدس(واتیکان)، گوایانا و تایلند آن را تصویب کرده اند. برای اینکه این پیمان به اجرا گذاشته شود باید ۵۰ کشور مستقل آن را تصویب کنند. 

کد خبر 331655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.