روند تغییر و اصلاح قوانین موجب کُندی صادرات می‌شود

مسئول کمیته طلا، جواهرات و سنگ های قیمتی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: روند تغییر و اصلاح آیین نامه ها و قوانین مانع تولید و همچنین کندی صادرات طلا می شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا ابراهیم حبیب اللهی در نشست کشوری توسعه صادرات و جواهرات در اتاق بازرگانی اصفهان، افزود: اصلاحیه آیین نامه صادرات و واردات طلا از سوی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهرات استان اصفهان  ارایه شده است، ولی اقدامی در این راستا صورت نگرفته است

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهرات استان تهران در این نشست، اظهار داشت: در محاسبه مالیات بر ارزش افزوده نمی توان طلا را مانند سایر کالاها یکسان ارزیابی کرد.

شفاهی خواستار اختصاص حوزه ویژه مالیاتی برای صنعت طلا در اداره مالیاتی شد و افزود: صنعت طلا برای توسعه و تقویت خود به تعامل بین بازار و دولت نیاز دارد.

عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تبریز در این نشست گفت: طلا به عنوان سرمایه در فضای اقتصادی کشور شناخته نمی شود بلکه به عنوان دارایی است.

شربیانی افزود: ترکیه در سال ۱۹۸۳ شرایط قانونی شبیه ایران برای بخش طلا و جواهرات داشت ولی با اصلاح قوانین توانست زمینه توسعه تولید و صادرات  طلا  و جواهرات فراهم کند.

بانک طلا برای تولیدکنندگان ایجاد شود

 اصغر صالحی تولیدکننده ماشین آلات طلا و جواهرات در این نشست خواستار ایجاد بانک طلا و خالص سازی این محصول برای تولیدکنندگان شد و بیان داشت: استفاده از طلای مستعمل برای تولید مصنوعات طلا باعث کاهش کیفیت می شود و استفاده از شمش می تواند محصولات با کیفیتی را برای بازارهای خارجی تولید کند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهرات استان تهران نیز در این نشست  واردات شمش طلا را با چالش های متعدد و با هزینه های بالا برشمرد و گفت: برای هر روز نگهداری یک شمس یک کیلویی طلا در اداره استاندارد ۷۰۰ هزار تومان از واردکننده طلا دریافت می شود.

سیفی نبود شمش را یکی از مسایل تولیدکنندگان طلا و جواهرات کشور  برشمرد و گفت:بانک مرکزی می تواند با در اختیار قرار دادن شمش به تولیدکنندگان طلا، مواد اولیه  مورد نیاز آنان را بدون هزینه های جانبی تامین کند.

مالیات برارزش افزوده بر اصل طلا، عامل اصلی کاهش صادرات طلاست

عضوانجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهرات استان اصفهان در این نشست، گفت: ۹ درصد ارزش افزوده از اصل طلا باعث گران شدن قیمت محصول برای صادرکننده می شود زیرا از ابتدای ورود شمش به کشور  ۹ درصد به قیمت تمام شده افزوده می شود.

حمید رضایی، عطف به ماسبق کردن قوانین و عدم تطابق قوانین گمرکی، بانک مرکزی و اداره امور مالیاتی را از دیگر چالش های صادرات طلا و جواهرات برشمرد.

وی سلیقه ای عمل کردن ممیزی در دارائی را یکی دیگر از چالش های این بخش برشمرد و گفت: تشخیص غیرمنطقی مالیات و اعمال مالیات و جرایم سنگین برای واحدهای تولیدی را از چالش های پیش روی این صنعت است.

عضوانجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهرات استان اصفهان نبود تسهیلات ریالی در حد نرخ سود بین المللی برای بخش تولید طلا و جواهرات، نبود طلای شمش در کشور برای تولید کننده و صادرکننده، هدر رفتن زمان تولید جهت آزمایش طلاهای موجود در بازار که دارای فلزات مضر یا عیار اشتباه از دیگر مشکلات پیش روی فعالان طلا و جواهرات دانست.

وی ممنوع کردن داد و ستد طلاهای غیراستاندارد پس از به وجود آوردن کارخانه های تولیدی شمش به اندازه کافی در کشور، تسهیل در امر ورود شمش از خارج بدون هرگونه موانع و ارزش افزوده یا هزینه های اضافی، عدم به روز رسانی و بررسی کارشناسانه قوانین و آئین نامه های مربوط در امر تولید و صادرات طلا، به روز کردن قوانین و آئین نامه ها به صورت کارشناسی و هماهنگ با میز تخصصی طلا جهت جلوگیری از تغییر زود هنگام قوانین را از دیگر چالش های تولیدکننده و صادرکنندگان طلا و جواهر عنوان کرد.

کد خبر 331474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.