کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از «نسل‌کشی» در میانمار سخن گفت

زید بن رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل احتمال وقوع نسل کشی در میانمار را مطرح کرده و خواستار نظارت دقیق بر بازگشت پناهجویان روهینگیا شده است.

به گزارش ایمنا به نقل از بی بی سی. رعد حسین روز سه‌شنبه ۱۴ آذر (۵ دسامبر) در جمع نمایندگان کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت که نحوه برخورد نیروهای امنیتی میانمار و افراد وابسته به آنان با مسلمانان روهینگیا با تعریف پاکسازی قومی انطباق کامل دارد و ممکن است عاملان این برخورد مرتکب نسل‌کشی شده باشند.

در ماه اوت سال جاری، در پی حمله گروهی از شورشیان مسلح مسلمان به چند پاسگاه پلیس در شمال ایالت راخین، نیروهای امنیتی میانمار به این منطقه اعزام شدند و در پی آن، گزارش شد که ساکنان غیرنظامی این منطقه هدف حمله قرار گرفته‌اند. گزارش های بعدی حاکی از سوزاندن خانه، محل کسب و روستاهای متعلق به مسلمانان روهینگیا و فرار آنان به سوی مرز با بنگلادش بود.

در حال حاضر نزدیک به ۶۳۰ هزار تن از پناهجویان روهینگیا در شرایط نامساعد در بنگلادش به سر می‌برند. اما اخیرا، دولت‌های این کشور و میانمار بر سر بازگشت پناهجویان به محل سکونت خود به توافقی دست یافتند. سفیر میانمار در سازمان ملل گفته است که دولت او و دولت بنگلادش از نزدیک برای بازگرداندن آوارگان به محل سکونتشان همکاری می‌کنند و تا دو ماه دیگر «اثری از اردوگاه آوارگان در بنگلادش دیده نخواهد شد».

کد خبر 330916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.