روایتی از تنهایی و اضطراب

نمایشنامۀ «و هرگز جدا نمی شویم» نوشتۀ یون فوسه به کارگردانی نعیمه مهدویان روزهای ۱۶ و ۱۷ آذر ماه در موسسۀ فرهنگی هنری رویش مهر اجرا خوانی می شود.

کارگردان این نمایشنامه خوانی در گفتگو با ایمنا در مورد جزییات آن گفت: یون فوسه، نمایش نامه نویس و شاعر نروژی است که درسال ۱۹۵۹ متولد شده و پیش از ورود به دنیای تئاتر پانزده رمان، داستان، رساله، مجموعه شعر و همچنین کتاب هایی برای کودکان نوشته است. او در سال ۱۹۹۴ به درخواست یک کارگردان جوان نروژی به نام کای یونسن نخستین نمایشنامه خود را با عنوان «و هرگز جدا نمی شویم ...» خلق کرد.
نعیمه مهدویان تصریح کرد: یون فوسه در این نمایشنامه با نوشتاری ساده، مینی مالیستی و تکرارشونده و نیز با تکثیر و تغییر نامحدود موتیف ها موجب تضادها و جهش های ناگهانی احساساتی می شود که هر لحظه بر ما هجوم می آورند. توافقی که به واسطه نمایش نامه های او میان تماشاگران و بازیگران حاصل می شود، نه توافقی فکری و عقلانی بلکه بیشتر توافقی برپایه احساسات و عواطف است.

وی افزود: این نویسنده، نمایش نامه های خود را تراژدی، کمدی های نوعی می داند و اعتقاد دارد که موفقیت یک نمایشنامه منوط به این است که تماشاگران یا حداقل برخی از آنها گریه و خنده را به طور همزمان تجربه کنند. او تئاتر را انسانی ترین و قوی ترین شکل بیان هنری می داند.
مهدویان ادامه داد: یون فوسه در  «و هرگز جدا نمی شویم ...» از نگرانی های درونی یک زن می نویسد که با مردی زندگی می کند که فقط در توهمات اوست و به خاطر تنهایی زیاد دچار این اوهام شده و از واقعیت فاصله گرفته است. زبان فوسه، زبان دقیق و عریانی است او از آدم های تنها حرف می زند یا زوج های مشکل دار و داستان هایش اغلب پایان خوشی برای کسی ندارد.

او گفت: خیلی از انسان ها در زندگی روزمره به گونه ای با مسئلۀ تنهایی دست به گریبان هستند. هرکس به روش خود و بر اساس باورها و توانایی ها و نگرش خود می کوشد تا جایی که از عهده اش برمی آید از حجم سنگین این تنهایی و غربت رها شود؛ یا خود را در هیاهوهای روزمره می گذارد و یا در پیوند با دیگری سعی در آرام ساختن خود می کند و سرانجام اگر از هر دو راه پیش رود، که یکی وادادگی است و دیگری قرص تسکین بخشی که اثرش به سرعت آب شدن برفی از بین خواهد رفت _البته اگر رنجی دیگر برایش نیافریند_ به ستوه آمده، مایوس  گشته و در درون خود خواهد خزید.
وی در پایان اظهار داشت: تنهایی، اضطراب را برای انسان به همراه دارد و اضطراب، غیر از ترس است. مثلا ما از مرگ می ترسیم و شاید بعد از مدتی در اثر معارفه با آن ترسمان از بین برود ولی این اضطراب، نگرانی و غلیان ذهنی است که ما نسبت به آن شناخت و معرفتی نداریم. اضطراب امری فردی است و مربوط به خود و درون ناپیدای فرداست و برای همین است که انسان را آشفته می سازد.

گفتنی است، در این نمایشنامه خوانی آرزو حق شناس، فاطمه اسلامی و علی اکبر نجفی به عنوان نقش خوان حضور دارند و موسیقی کار بر عهدۀ پویا ملاحیان و نادین نادری است.

علاقمندان برای دیدن و شنیدن «و هرگز جدا نمی شویم...» می توانند با تهیۀ بلیت از سایت پارتاک تیکت، روزهای ۱۶ و ۱۷ آذر ماه، در دو سانس ۱۷:۰۰ و ۱۹:۰۰ به موسسۀ فرهنگی هنری رویش مهر واقع در خیابان چهارباغ بالا، چهارراه نظر، کوچۀ مجید پورمعراج، شمارۀ ۱۶، پلاک ۱۰ مراجعه کنند. /

کد خبر 330682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.