دیابت بارداری در زنان بدون سابقه دیابت ظاهر می شود

دیابت بارداری به شرایطی گفته می‌شود که افزایش قند خون برای اولین بار، در طی دوران بارداری دیده شود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، دیابت بارداری، تقریبا در چهار درصد از بارداری‌ها بروز می‌کند. علت دقیق دیابت باردای مشخص نیست، اما وجود برخی از سر نخ‌ها، در تشخیص زودرس این بیماری مؤثر است.

 با توجه به عوارضی که دیابت برای جنین و مادر باردار می‌تواند داشته باشد، پیشگیری و کنترل دیابت در طی دوران بارداری ضروری است. دیابت بارداری، حالت عدم تحمل گلوکز است و با وجود ناسازگاری آن با بدن در زنان باردار بدون سابقه دیابت ظاهر می‌شود.

چنانچه فرد مبتلا به دیابت بارداری باشد در ۹۰ درصد موارد بعد از تولد نوزاد، این بیماری از بین می‌رود. اما بعد از زایمان هم هنوز برخی مسائل و خطرات مهم وجود دارد که زنان مبتلا به دیابت بارداری باید نسبت به آنها آگاه باشند.

نکته قابل توجه این است که در ۲ تا سه درصد از زنان، دیابت بعد از زایمان ادامه پیدا می‌کند. بنابراین همه زنان مبتلا باید قند خون‌ خود را بین ۶ تا هشت هفته چک کنند.

دکتر ندا مقتدری، متخصص زنان و زایمان در خصوص مراقبت های پس از بارداری دیابت به خبرنگار ایمنا گفت: برای زنان دیابتیک، درمان دیابت ضروری است، این درحالی است که در افراد مبلا به پره دیابتیک، اصلاح سبک زندگی (ورزش و رژیم غذایی مناسب) و یا استفاده از داروی "متفورمین" توصیه می شود.

وی در مورد افرادی که نتیجه آزمایش آنها طبیعی است، غربالگری دیابت را توصیه کرد که باید هر سه سال انجام شود.

این پزشک متخصص نکات آزمایشگاهی آزمون تحمل گلوکز خوراکی را نمونه گیری عنوان کرد و گفت: این آزمایش باید صبح هنگام و پس از حداقل هشت ساعت ناشتا بودن انجام شود.

وی افزود: رژیم غذایی به مدت سه روز، آزاد و بدون محدودیت بوده (حداقل ۱۵۰ گرم کربوهیدرات در روز) و فعالیت های بدنی نیز به طور معمول صورت گیرد.

مقتدری با بیان اینکه آزمایش در افراد سرپایی انجام می گیرد، توصیه کرد: فرد در طول انجام آزمایش از سیگار کشیدن، فعالیت بدنی شدید، نوشیدن چای یا قهوه و خوردن مواد غذایی خودداری کند.

کد خبر 330553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.