نمایشگاه عکس نام حضرت محمد(ص) در معماری ایرانی اسلامی گشایش یافت

نمایشگاه عکس نام حضرت محمد (ص) در معماری اسلامی – ایرانی؛ شامل مجموعه ای از آثار عکس مجید فروتن در تکیه میرفندرسکی تخت فولاد گشایش یافت.

به گزارش ایمنا، مجید فروتن که مجموعه ای از آثار هنری منحصربفرد خود را در معرض دید علاقه مندان قرار داده است، در مورد انگیزه شروع کار عکاسی خود گفت: روزی با کامیون در جاده رانندگی می کردم که رادیو اعلام کرد شهروندی در کشور دانمارک با کشیدن کاریکاتور به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (ص) توهین کرده است. من با دوربینی که در اختیار داشتم عشق و ارادت به حضرت رسول (ص) در معماری اسلامی-ایرانی از دوره آل بویه تا دوره صفویه را که معماران ایرانی کار کرده بودند، عکاسی کردم.

صاحب اولین موزه خصوصی مردم شناسی در ادامه افزود: از سال ۸۵ تا ۹۱ به تمام شهرهای ایران رفتم و کار عکاسی نام حضرت محمد (ص) را در مکان های مختلف عکاسی کرده و در مدت ۶ سال بیش از ۴ هزار عکس گرفتم و در حال حاضر مجموعه ای گلچین از این آثار در اینجا به نمایش در آمده است.

در ادامه نادرقلی نادری با اشاره به کتاب آسمانی قرآن گفت: در یک هزار و ۴۰۰ سال پیش که نامی از سازمان ملل متحد و آزادی نبود، خداوند کتابی بر پیامبر نازل کرد که در این مرام نامه اسلامی نه تنها اهل تسنن و تشیع بلکه فرقه های دیگر و کل بشریت را متحد کرد و تنها امتیاز بندگان را در کرامت، تقوی و درستکاری بیان نمود.

وی یکی از نشانه های افتخار مسلمانان را احترام و نفی نکردن پیامبران دیگر در قرآن عنوان، و تاکید کرد: ادیان دیگر باید از روی کمال و انصاف با آموزه های کتاب آسمانی آگاه شوند و از گفته های حکمتانه آن پند بگیرند.

این محقق و پژوهشگر و مجموعه دار آثار قرآنی در ادامه افزود: یکی از مواردی که هویت یک جامعه را نشان می دهد، موزه ها و آثار موزه ای آن است.

وی با بیان اینکه موزه ها برای همه افراد قابل استفاده است، تصریح کرد: اگر موزه ای مثل موزه سنگ یا مجسمه و... را نشان دهند نه تنها افراد باسواد و تحصیل کرده بلکه افراد بی سواد و پیر و جوان می توانند از آن بهره ببرند.

نادری موزه را از جمله هویت های پویایی یک جامعه عنوان کرد و افزود: شهر اصفهان شایسته موزه های پویاست و به قدری در اصفهان آثار وجود داد که می توان موزه لوور دومی در اصفهان داشته باشیم.

فریدون الهیاری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس نام حضرت محمد (ص) ضمن تشکر از برگزاری این نمایشگاه گفت: ما آنچنان جلوه های متنوعی داریم که در هر مناسبتی می توانیم آن جلوه های معنویت و فرهنگ امین معنوی و دینی را به نمایش بگذاریم و امروز هم اتفاق جالبی در اینجا صورت گرفت و نمایشگاهی از عکس ها و تصاویر از معماری ایرانی و اسلامی و کتیبه های مزین به نام حضرت رسول به نمایش درآمد و این کار بسیار شایسته و ارزشمندی است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به بنیادهای تمدنی در ایران اظهار داشت: پایه های اساسی تمدن در ایران بر اساس دین است و با بررسی تاریخ شهرهای ایران متوجه می شویم که نخستین شهرها در ایران شهرهای مذهبی بودند که پایه گذاری شدند.

الهیاری با اشاره به اینکه شاهکارهای مهم هنری و معماری به حوزه دینی و معنویت مربوط است، افزود: در تمدن اسلامی اولین شهرها مذهبی بودند، سپس شهرهای نظامی در دوره مادها و شهرهای اداری سیاسی در دوره هخامنشیان و شهرهای تجاری و اقتصادی در زمان اشکانیان و ساسانیان و بعد در دوره اسلامی تداوم پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه در کتیبه ها، بناها و معماری ما نام حضرت محمد(ص) و نام حضرت علی (ع) در بسیاری از بناها وجود دارد، اظهار داشت: بسیاری از جلوه های معنوی و شیعی ما در آثار تاریخی و هنری جلوه گر شده و به نوعی انسان هایی که این کارها را انجام می دادند حتما با وضو و ایمان و اعتقاد به این کار می پرداختند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه در آثار معماری فقط نباید کالبد یک بنا را مورد ستایش قرار بدهیم، تصریح کرد: آدمهایی که این آثار شاخص را خلق کردند از بسیاری از پلشتی هایی که امروز در فضاهای اجتماعی وجود دارد، مصون بوده اند و ما اگر شیفته میراث و فرهنگمان هستیم حاصل خدمتهای انسانهای مومن و متمدنی است که با اعتقاد و فروتنی و با خلوص نیت آثاری را برجای گذاشتند که ما به آنها افتخار می کنیم. 

نمایشگاه نام مقدس حضرت محمد(ص) در معماری ایرانی اسلامی به مدت یک هفته از تاریخ ۱۱ لغایت پنجشنبه ۱۶ آذرماه از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ در گالری فدک واقع در خیابان شیخ مفید شرقی پذیرای علاقه مندان است.

کد خبر 330509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.