به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، وی که شب شنبه به مناسبت «روز مجلس» در برنامه زنده تلویزیونی سخن می گفت افزود ، ایرانی که اقتدار و سابقه تمدنی و نسل جدید فعال و منابع خوبی دارد در تنگنای اقتصادی قرار گرفت. در این زمینه راهی را انتخاب کرد که شرایط خاصی وجود داشت در آن شرایط تصمیم درست بود و فضا روان شد. لاریجانی در مورد شرایط پس از توافقنامه برجام تصریح کرد، نفت فروخته می شود مراودات نفتی کشتیرانی بیمه ها راه افتاد. پتروشیمی و صنایع دیگر برای تولیدکننده روان تر شد. البته همه مشکلات حل نشد اما خیلی از آن ها حل شد.
وی ادامه داد: از این رو دیگرانی مثل آمریکا و اسرائیل که دشمن هستند می خواستند این توافق را به هم بزنند. باید بدانیم این راه با دقت و درست انتخاب شد و برای شرایط امروز اقتصادی لازم بود و امروز باید با هوشیاری رصد کنیم. امیدواریم فرجام برجام خوش باشد. رئیس مجلس خاطر نشان کرد: یکی از نکات این است که به جز فشار اقتصادی یک اجماع به وجود آوردند و در این فشار هم نوا شدند حتی برخی کشورهای دوست دچار معذوریت در کمک شدند اما الان این سیطره از بین رفت و کشورهای منطقه و حتی اروپایی با آمریکا هم نوایی دارند و این نکته مهمی است و باید طوری حرکت کنیم که آنها در انزوا قرار بگیرند.
**تعریف سازوکار برای پیگیری موضوع موسسات مالی در جلسات سران قوا
لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت مؤسسات اعتباری گفت: مجلس از ابتدای سال با توجه به مجموع شرایط کشور 2 راهبرد را مورد توجه خود قرار داد؛ یکی ایجاد فضای آرام برای کار و پرهیز از درگیری های حاشیه ای بود و دوم توجه به چالش های اصلی کشور به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای و کم اهمیت بود. وی با بیان اینکه مؤسسات اعتباری یکی از چالش های مهم بود، اظها داشت: مؤسساتی ایجاد شد که سودهای سنگینی اعلام می کردند که مردم می خواستند از آن استفاده کنند اما این میزان سود در فضای اقتصادی کشش نداشت و برخی افراد مؤسسات در این حوزه دستگیر شدند.
لاریجانی تصریح کرد: برخی افراد میزان های مختلفی از 5 میلیون تا موارد بالا سرمایه گذاری می کردند. مردم زیادی که در این قضیه سرمایه گذاری کردند باید سال ها معطل می شدند. مجلس ورود کرد از طریق کمیسیون اقتصادی و صحن علنی، اما در نهایت مجبور شدیم از طریق قوه قضاییه نیز وارد شویم. در نهایت چون قوه قضاییه بدون حکم دادگاه نمی توانست حکم دهد گفت الان نمی شود پول پرداخت باید اموال شناسایی شود اما از طرفی تعداد مردم زیاد بود.
وی افزود: آقای پزشکیان نایب رئیس مستمرا پیگیری کرد. در جلسه سران سازوکاری تعیین شد که افرادی که تعداد آنها زیاد است اموالی که می تواند پرداخت شود بعد به حساب متخلفین رسیدگی شود. به مقام معظم رهبری هم مسأله را گفتیم که ایشان نیز کمک کردند به حل مسأله. درباره کاسپین جلو رفتیم.
لاریجانی ادامه داد: مبالغ 100میلیونی و سپس 200 میلیونی ها داده شد به بقیه هم رسیدگی می شود. به سایر مؤسسات نیز رسیدگی کردیم. وقت زیادی از مجلس و کمیسیون و افراد مختلف برای رسیدن به سازوکار مشخص گرفته شد و همچنان نیز ادامه دارد. در آینده هم بانک مرکزی را موظف کرده ایم به اینگونه مؤسسات اجازه حضور در عرصه اقتصادی را ندهند.
وی گفت، اخیرا صندوقی در حال تشکیل بود که جلوی آن را گرفتیم. صندوق ها باید در چارچوب نظام پولی و بانکی کار کنند. مؤسساتی که سودهای بالا می دهند غالبا دچار مشکل هستند و باید به بانک های معتبر مراجعه کرد و بانک مرکزی هم باید رصد کند. وی افزود: سپرده گذاران مؤسسات مالی و اعتباری هیچ نگرانی نداشته باشند. درصد بالایی افرادی که در کاسپین سرمایه گذاری کردند زیر 200 میلیون بودند که رسیدگی شد.
**مشوق های روشن و پایدار برای صادرات
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت موضوع صادرات در بهبود وضعیت اقتصادی کشور گفت:برای اینکه آتیه فرزندان کشور روشن باشد باید روی صادرات سرمایه گذاری جدی کنیم اما شرایط کشور ما و مقررات آن برای این امر آماده نبود از این رو در قانونگذاری برای رفع موانع تولید توجه کردیم علاوه بر آن نیاز به پشتیبانی وجود دارد تا افراد مطمئن باشند. برخی برندها آشنا نیست در برخی کشورها هزینه می خواهد. وی ادامه داد: مثلا فرش یکی از اقلام صادراتی است که 2 میلیون نفر در این حوزه کار می کنند؛ اما افول کرده است، تبلیغ و حضور در نمایشگاه ها هزینه دارد که الان قدرت آن را ندارند لذا باید مشوق هایی برای روشن شدن موتور آنها در نظر بگیریم به دولت و وزیر صنعت گفتیم فکر شود.
لاریجانی تاکید کرد : پیشنهاد دادیم یک قانون مستقل از بودجه و دائمی تصویب کنیم تا منبع روشن و پایدار برای مشوق صادراتی باشد. الان هم در بودجه ردیفی برای مشوق گذاشته ایم اما دولت هرجا کم می آورد به آن دست می اندازد. وی افزود: تاکید کردیم حتی اگر لازم است به عوارض واردات - غیر از محصولات مایحتاج مردم- مالیات اختصاص داده تا به پشتیبانی صادرات اختصاص دهیم. در بودجه سال 97 نیز به موضوع صادرات توجه می کنیم که گام اول است و اگر دولت در این زمینه لایحه ندهد مجلس طرح می دهد. لاریجانی تحقق اقتصاد مقاومتی بدون توجه به صادرات غیر ممکن خواند و گفت: برون زایی یک بعد اقتصاد مقاومتی و تحقق آن است که تا کنون به دلیل نفت و گاز کم تر دیده شده است.
**آخرین وضعیت لایحه مناطق آزاد در مجلس به روایت رییس مجلس
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: افزایش مناطق اقتصادی می تواند در بهبود صادرات کمک کند اما باید رویکرد آنها تغییر کند. وی افزود: دولت در این راستا لایحه داد که در کمیسیون در حال بررسی است. معطلی اخیر در مجلس به دلیل این بود که نقشه های آن باید از دولت به مجلس می آمد و تصویب می شد که تاخیر داشت. در مجلس چند بند اضافه شد به خصوص در حوزه صادرات. کسانی که در مناطق ویژه و آزاد به صادرات بپردازند حتی اگر مواد اولیه از خارج بیاورند معافیت مالیاتی خوبی خواهند داشت. لذا برای طریق رویکردها به سمت تسهیل صادرات می رویم.
**انتقاد از اجرای اصل 44 قانون اساسی
لاریجانی در ادامه در ارزیابی از اجرای اصل 44 گقت: اصل 44 مناسب اجرا نشد. سیاست های کلی که در مجمع مطرح شد و رهبری ابلاغ کرد قانون خوبی در مجلس تصویب شد. هدف هایی داریم هدف مهم این بود که بنگاه های خصوصی در کشور شکل بگیرد، اقتصاد در دست مردم باشد، شفافیت ایجاد شود، ثروت زایی شود و رقابت سالم رخ دهد اما آنچه صورت گرفت منحرف شد چون دولت ها در اداره کشور کم آورده و بنگاه های اقتصادی را به عنوان بدهی به دستگاه ها دادند.
وی تاکید کرد : در دولت های گذشته مثلا به وزارت دفاع بدهی داشتند به آنها نیروگاه دادند، نیروگاهی که زیر نظر وزارت نیرو نباشد کار نمی کند. خصوصی سازی اشتباهی بود. رییس مجلس خاطر نشان کرد : در این راستا گزارشی در مجلس تهیه و بر اساس آن طرحی تدوین شد که به عنوان ماده 236 ارائه می شود که با متخلفان برخورد شده و الزاماتی گذاشته می شود. دستگاه های مختلف که بنگاه اقتصادی دارند باید به مردم واگذار شود چرا که بنگاه هایی که به حکومت تکیه دارند نمی توانند رقابت ایجاد کنند و سران قوا بر این اصلاحات متفق القول هستند.
نظر شما