لزوم افزایش اختیارات شوراها و شهرداری‌های کلانشهرها توسط مجلس و دولت

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: باید اختیارات شوراهای اسلامی و شهرداری‌های کلان شهرهای کشور توسط مجلس و دولت افزایش یابد تا این پارلمان‌های محلی بتوانند با اخذ تصمیماتی شهر خود را اداره کنند.

به گزارش ایمنا به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد مقدس، سید ابوالفضل موسوی بیوکی در نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس با شهردار و رییس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان ساخت: شکی نیست که کلانشهرها می‌توانند و باید روی پای خود بایستند.
وی افزود: حرف از رفت و آمد سالانه 27 میلیون زائر به مشهد در میان است که شامل زائر ایرانی و گردشگر خارجی می‌باشد. در مقابل کشور ترکیه دارای 40 میلیون گردشگر به صورت سالیانه می‌باشد اما ببینیند وضعیت شهر مشهد چگونه است و وضعیت ترکیه چطور. درست است بخشی از زائران ما مستضعف بوده و باید به آنها کمک مالی نیز صورت گیرد اما به هر حال زائر ریخت و پاش‌های خودش را دارد و هزینه می‌کند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شهرداری توان و مدیریت ایستادن بر روی پای خود را دارد، اضافه کرد: ساختار این کار وجود دارد اما اجازه این کار نیست. ما باید در مجلس اختیارات شوراهای کلانشهرها را افزایش دهیم تا بتوانند عوارض محلی وضع کرده و شهر خود را اداره کنند.
موسوی بیگی بیان داشت: شهرداری‌ها باید به دنبال این باشند که چه اختیاراتی نیاز دارند تا بتوانند شهر را اداره کنند تا ما آن اختیار و مجوز را برای آنها صادر کنیم. تحقق مدیریت واحد شهری در کلان‌شهرها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و تا زمانی که این مهم محقق نشود کارها پیش نمی‌رود.
وی ادامه داد: تا زمانی که شهرداری اختیار دستگاه‌های خدمت‌رسان و سایر امور را در شهر نداشته باشد طرح نوسازی اطراف حرم مطهر 22 سال دیگر هم ادامه خواهد یافت. ما انتظار داریم یکبار شهرداری‌های کلانشهرها یک تصمیم جدی بگیرند و مدیریت واحد شهری را محقق کنند. چرا تونل مشترک انرژی در اطراف حرم مطهر اجرا شده ولی دستگاه‌های خدمات رسان از آن استفاده نمی‌کنند و اینهمه ثروت خاک می‌خورد؟
موسوی بیگی تاکید کرد: بهترین نیروها را در شهرداری‌ها و شوراهای شهر داریم پس چرا اختیارات دولت را به مدیریت شهری واگذار نمی‌کنیم. کمیسیون عمران روی موضوع تمرکززدایی می‌ایستد چون شهرداری‌های همه ما توان اداره شهرهایمان را دارند به شرط اینکه اختیاراتشان را افزایش دهیم.

کد خبر 330247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.