نمایشگاه فرش بیانگر افق‌های روشن این صنعت است

مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی فرش دستباف روستایی اصفهان گفت: نمایشگاه فرش به عنوان رویدادی مهم بیانگر افق های روشنی برای صنعت فرش است به طوری که از دورترین روستای کشور تا دورترین نقاط دنیا مخاطبان این نمایشگاه هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی شهبازی در مراسم افتتاحیه بیستمین نمایشگاه فرش دستبافت اصفهان ضمن گرامیداشت هفته وحدت اظهار کرد: امیدواریم با توجه به تقارن آغاز این نمایشگاه و شروع هفته وحدت با ایجاد وحدت بین مسئولان گره های مشکلات فرش دستبافت باز شود.

وی ادامه داد: بنده در همه بیست دوره نمایشگاه فرش اصفهان حاضر بوده ام؛ این رویداد بسیار مهم است که  اثرات آن برای بیانگر افق های روشنی برای صنعت فرش است به طوری که از دورترین روستای کشور تا دورترین نقاط دنیا مخاطبان این نمایشگاه هستند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی فرش دستباف روستایی اصفهان عنوان کرد: ما در دنیا به فرش ایرانی می نازیم؛ فرش دستبافتی که دارای منشور چند وجهی در حوزه های هنری، اجتماعی، اقتصادی و حتی مسائل سیاسی است و حرف زیادی برای گفتن دارد.

وی با بیان اینکه یکی از بندهای برجام مربوط به مسئله فرش بود، گفت: فرش در جایگاه قانون گذاری و اجرایی کم دیده شده  است. از سال گذشته جلسات زیادی برگزار شده اما مشکلات موجود ملی است و در سطح استان قابل حل نیست.

شهبازی تاکید کرد: جایگاه فرش در کمسیون های مجلس خالی است چون نگاه ها به فرش متفاوت است بنابراین خواهش می کنیم فراکسیون فرش مجلس شورای اسلامی  جایگاه آن را در دولت و مجلس به طور روشن مشخص کند.

وی اضافه کرد: در کشورهای مختلف هر محصولی صادرات فراوان دارد وزارت خانه ای برای آن تشکیل شده است  ولی در ایران که از شرق تا غرب آن همه بافنده فرش هستند این جایگاه وجود ندارد  اما اگر ما نماینده مستقیم در هیئت دولت داشتیم اینقدر تلاش نمی کردیم که لایحه مالیات بر ارزش افزوده حذف شود.

مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی فرش دستباف روستایی اصفهان با تاکید بر اینکه اگر این لایحه تصویب شود این نمایشگاه آخرین نمایشگاه فرش خواهد بود، گفت: ما ازدست مالیات و دارایی نمی دانیم به کجا پناه ببریم در حالی که در قانون به صراحت فرش و بافنده از مالیات معاف شده اما ما از سال ۸۹ دچار مشکلات مالیاتی هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه تعریفی درست از فرش دستبافت و قالیبافی در کشور نداریم در حالی که در دهه ۷۰ میز فرش داشتیم که با حضور معاون رئیس جمهور جلسات آن تشکیل می شد.

شهبازی با اشاره به اینکه ما درهمه زمینه های مرتبط با فرش مشکل داریم، یادآورشد: فروشنده ای می گفت میزان مالیات ما بیش از فروش ما است اما مامورین مالیاتی می گویند اگر مشکل داری مغازه را ببند! از طرف دیگر بافنده را  بدبخت و فروشنده را زالو صفت معرفی کرده ایم در حالی که صفر تا صد فرش، هنر است.

وی اضافه کرد: هر فروشگاهی در خارج از کشور نقش یک سفارت جمهوری اسلامی ایران را در آن کشور بازی می کند، فقط فرش ایران است که این ویژگی را دارد اما ما به آن اهمیت نمی دهیم.  

نماینده کمیته فرش دستبافت اصفهان بیان کرد: در سال۷۰، ۳۰۰انبار فرش در هافن آلمان داشتیم که اکنون این مقدار به کمتر از ۱۰انبار رسیده است؛

وی با بیان اینکه  توقع داریم سالی چندبار جلسات تخصصی  با مسئولان استانی جهت مطرح نمودن مشکلات فرش بافان داشته باشیم، گفت: از مسئولان توقع داریم اعتبارات لازم جهت بیمه بافندگان را نهادینه کنند تا مشکلات آنها در این عرصه مرتفع شود.

وی خاطر نشان  کرد: بیش از ۸۰ درصد فرش بافان هندی مدرک تحصیلی شان بالای لیسانس است ولی در ایران هرکسی را می خواهند تنبیه کنند می گویند برو فرش بباف! لذا از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم روزی را به نام فرش و هنر قالیبافی دستباف در تقویم نامگذاری کنند تا همه مسئولان در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشند.

کد خبر 330069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.