توسعه همکاری اقتصادی و رفع آلودگی رودخانه ارس مهمترین هدف دو کشور

مقامات بلند پایه ارمنستان در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور و تلاش برای رفع آلودگی رودخانه ارس تأکید کردند.

به گزارش ایمنا، در این دیدار رییس جمهور ارمنستان ضمن ابراز همدردی مجدد در خصوص حادثه اخیر زلزله در ایران و ابلاغ سلام های گرم خود به حسن روحانی رئیس جمهور محترم اسلامی ایران، اظهار داشت: ضروری است با توجه به مناسبات دیرینه دو کشور روابط آینده را ترسیم نمائیم و ضروری است به طور مستمر توسعه یابد. ما برای افزایش همکاری های اقتصادی را ایران هیچ مانع و محدودیتی نداریم. برای اقتدار جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه ای قائل هستیم.

در ادامه  ظریف نیز ضمن ابلاغ سلام های گرم رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: از پیام جنابعالی به مناسبت وقوع زلزله در ایران تشکر می کنیم. جناب دکتر روحانی برای ارتباط با همسایگان اهمیت ویژه ای قائل هستند و ارمنستان همواره یک همسایه خوب برای ما بوده است. وزیر امور خارجه در ادامه افزود: برگزاری کمیسیون مشترک می تواند منجر به توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور شود.

در دیدار  ظریف با نخست وزیر ارمنستان نیز کارن کاراپتیان اظهار داشت: برای مناسبات با ایران اهمیت ویژه ای قائل هستیم و علاقمندیم همکاری ها در خصوص انرژی و سایر موضوعات اقتصادی و همکاری در مناطق آزاد ارمنستان و ایران را افزایش دهیم. روند صادرات و واردات دو کشور رو به افزایش است و ما آمادگی داریم که شرکت های ایرانی بتوانند از طریق ارمنستان از منافع اتحادیه اوراسیا بهره مند شوند. برای انجام طرح های ترانزیتی نیز آمادگی داریم. نخست وزیر ارمنستان در خصوص رفع آلودگی ارس گفت: گروه کاری رفع آلودگی رودخانه ارس در این خصوص اقداماتی انجام داده که گزارش آن را در نشست کمیسیون مشترک اعلام خواهیم کرد.

 ظریف نیز در این دیدار با اشاره به حضور هیات اقتصادی همراه اظهار داشت: شرکت های حاضر در همایش تجاری از بهترین ها هستند و آمادگی دارند تا همکاری های دو جانبه اقتصادی و تجاری را بیش از پیش گسترش دهند. وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه سه شنبه به تهران بازگشت.

به گزارش ایمنا،روابط ایران و ارمنستان بر ارتباط فرهنگی، سیاسی و تاریخی دیرینه دو کشور همسایه و اشتراک معنوی و فکری دو ملت استوار است. پس از اعلام استقلال جمهوری ارمنستان (۲۱ سپتامبر ۱۹۹۱ میلادی)، جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهای جهان بود که استقلال ارمنستان را به رسمیت شناخت (۲۵ دسامبر ۱۹۹۱ میلادی). دولت ایران و ارمنستان روابط همه‌جانبه سیاسی، دیپلماتیک، فرهنگی و اقتصادی برقرار کردند. غیر از عوامل استراتژیکی و اقتصادی، مناسبات دوستی دو ملت نیز یکی از عوامل مهم در توسعه روابط و حسن همجواری کشورهای ایران و ارمنستان به شمار می‌رود.

یکی از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ارتقای روابط دوستانه با کشورهای همسایه است و در این چارچوب جمهوری ارمنستان از جایگاه خاصی در بین همسایگان ایران برخوردار است. ایران و ارمنستان به رغم تفاوت های مذهبی رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند. در حال حاضر، دورنمای همکاری بی‌سابقه‌ای مخصوصاً در زمینه های فرهنگی، علمی - آموزشی و همچنین اقتصادی بین دو کشور ایجاد شده است و محمد جواد ظریف کوشید با این سفر پتانسیلهای بالقوه همکاری های دو کشور را به فعل درآورد. 

کد خبر 329860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.