اجرای ناقص قانون مالیات‌ بر ارزش‌افزوده گریبانگیر تولیدکنندگان شده است

رئیس کمیسیون تشکل ها اتاق بازرگانی اصفهان گفت: با گذشت ۹ سال از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و اجرانشدن کامل این قانون در تمامی سطوح، متاسفانه پیامد آن گریبان تولیدکنندگان را گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا محسن پورسینا در هشتمین جلسه کمیسیون تشکلها اتاق بازرگانی اصفهان، تصریح کرد: تمام تولیدکنندگان از اجرا نشدن کامل این قانون در فضای اقتصادی کشور انتقاد دارند و دولت لازم است وظیفه حاکمیتی خود برای درست اجرا شدن این قانون بخوبی انجام دهد.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان کرد: بخش هایی از چرخه اقتصادی کشور مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نمی کنند و باعث ایجاد هزینه مضاعف برای تولیدکنندگان شده است.

وی خواستار تعامل هرچه بیشتر اداره امورمالیاتی با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان شد.

پرویز اخوان نایب رییس کمیسیون تشکل ها اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار توجه تشکل ها به ارائه بموقع اظهارنامه عملکرد خود به اداره امور مالیاتی شد و گفت: برای آشنایی تشکل های اقتصادی با پرداخت اظهارنامه مالیاتی سلسله نشست های آموزشی برگزار  می کند.

معاون حسابرسی مالیاتی اشخاص حقوقی اداره کل مالیاتی استان اصفهان در این جلسه به تشریح  موارد قانونی مربوط به معافیت های مالیاتی پیش بینی شده در قانون برای تشکل ها پرداخت و گفت: براساس ماده ۱۳۳ قانون مالیات های مستقیم تشکل ها مشمول معافیت مالیاتی می شوند مشروط براینکه که طبق اساسنامه خودشان غیرانتفاعی بوده و فعالیت اقتصادی نیز نداشته باشند واز سال ۹۵ به بعد لازم است بموقع اظهارنامه به اضافه دفاتر و اسناد و مدارک را ارائه نمایند تا بتوانند از مالیات نرخ صفر استفاده کنند.

مجید رئوفی همچنین با توجه به اینکه از سال ۹۴ به بعد مالیات تکلیفی نداریم به نکاتی از مواد قانونی مالیاتی مربوط به تشکل ها اشاره کرد و اظهار داشت: طبق تبصره ۹ ماده ۵۳ پرداخت هایی که تشکل ها بابت حقوق ماهیانه پرسنل و همچنین بابت اجاره محل فعالیت دارند   مشمول مالیات می گردد که البته این موارد چندان قابل توجه نیست.

وی افزود: برای شرکت های تعاونی در اداره امور مالیاتی تسهیلاتی پیش بینی واعمال می شود.

وی همچنین به تشریح وظایف تشکل ها در این مورد پرداخت و افزود: برای تشکل هایی که شعبه تشکل اصلی هستند اگر شعبه از نظر حقوقی مستقل باشد باید اظهارنامه ارایه نماید و اگر تابع مرکز بود نیازی به این کار نیست و معمولا شعبه مرکز این کار را برایشان انجام می دهد.

کد خبر 329674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.