شیوه جدید برای مقابله با سرطان کشف شد

بررسی های جدید محققان نشان می دهد که داروهایی که برای درمان مالاریا تجویز می شود به افراد کمک می کند تا با بیماری سرطان مبارزه کنند.

به گزارش گروه ترجمه سرویس علم و فناوری خبرگزاری ایمنا و ترجمه از مدیکال نیوز، بررسی های صورت گرفته توسط محققان بلژیکی نشان می دهد که داروهای "کلروکین" و "هیدروکسی کلروکین" می تواند تاثیر دیگری غیر از درمان مالاریا داشته باشد.

 این در حالی است که بیش از ۱۹۰ تحقیق نشان داده است که این داروها بر روی سلول ها سرطانی تاثیر می گذارد. اما دانشمندان بلژیکی معتقد هستند که بررسی های کلینیکی بیشتری نیاز است تا تاثیر داروهای درمان مالاریا بر روی انواع سرطان مورد بررسی قرار گیرد.

یافته های اخیر نشان داد چگونه داروهای ضد مالاریا حساسیت تومور سرطانی را به شیوه‌های درمانی موجود افزایش می‌دهد. اگرچه میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در سال‌های اخیر در آمریکا کاهش یافته است، اما با این وجود سرطان فشار قابل توجهی بر سلامت عمومی در این کشور داشته است.

 سال گذشته بیش از ۱.۶ میلیون مورد جدید ابتلا به سرطان در کشور آمریکا تشخیص داده شده و بیش از ۵۹۵ هزار نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. حال با توجه به اینکه سرطان به طور فزاینده‌ای در برابر درمان‌های موجود مقاوم شده است، نیاز شدیدی برای دستیابی به روش‌های جدید مقابله با این بیماری وجود دارد.

محققان بلژیکی دریافتند که داروهای " CQ" و " HCQ" برای درمان لوپوس و بیماری روماتوئید نیز موثر بوده و بر اساس یافته های جدید دارای ویژگی ضد سرطانی است. به گفته انها این دو دارو برای بسیاری از سرطان ها نظیر "گلیوبلاستوما" (سرطان مغز)، سرطان ریه و سرطان پانکراس تاثیرگذار است.

به گفته گروه تحقیق این داروها برای درمان سرطان امن و قابل تحمل است و احتمالا اثرات جانبی کمتری دارد. همچنین داروهای مالاریا مسیر سیگنال دهی CXCL۱۲/CXCR۴ که تحقیقات قبلی نشان داده است با پیشرفت سرطان مرتبط است را مسدود می کند.

این در حالی است که شواهد نشان می دهد داروی " CQ" پروتئین " p۵۳" که سرکوب کننده تومورهای سرطانی است را مقاوم کرده و عملکرد نادرست رگ های خونی را در تومورهای سرطانی به حالت عادی باز می گرداند. بنابراین باعث کاهش تومور هیپوکسی، کاهش راهیابی سلول های سرطانی درون رگی و متاستاز شده و میزان پاسخگویی افراد نسبت به داروهای شیمی درمانی را افزایش می دهد.

کد خبر 329500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.