اوضاع به سود سعودی ها پیش نمی رود 

وضعیت کنونی عربستان تلفیقی از بی ثباتی داخلی و خطا های استراتژیک متعدد در عرصه سیاست خارجی است که به تضعیف موقعیت این کشور در آینده معادلات منطقه‌ای خواهد انجامید.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- علی الهنداوی* این روز ها اوضاع خاورمیانه مثل دهه گذشته،  برای عربستان سعودی به خوبی پیش نمی رود. پس از سپری شدن اوج بحران گروگان‌گیری سعد حریری،  عربستان در سراشیب تحولات داخلی و منطقه ای گرفتار آمده است.  در ادامه این نوشتار به مهمترین این تحولات اشاره شده است. 

-اتباع ایالات متحده در پی تشدید تهدیدات موشکی حوثی های یمن،  از پنج استان عربستان سعودی خارج خواهند شد.  این حالت هشدار،  به تزلزل امنیت ملی و سیاست داخلی عربستان سعودی خواهد انجامید و آغاز گرفتاری های سعودی ها در راستای نا امنی به حساب می آید. 

-اختلافات درونی عربستان سعودی با شاهزاده های این کشور رو به فزونی است.  در آخرین تحولات در این راستا،هر شاهزاده مکلف شده است تا ده ها میلیارد دلار از سرمایه خود را به حکومت سعودی تسلیم نماید.  این فرمان عجیب گر چه با توجیه افت قیمت نفت و رفع کسری بودجه ناشی از آن صادر شده است،  اما در اصل به هدف اعمال فشار بر شاهزاده های عربستان می باشد. هر کدام ازین شاهزادگان،  به یکی از طوایف عربستان وابسته بوده و اعمال فشار به آنها می تواند به بسط نارضایتی عمومی و بحران گسترده در این کشور منجر گردد. 

- هر چند سعد حریری،  نخست وزیر تاجر پیشه لبنان به خاطر وابستگی های مالی به عربستان سعودی و ترس از ورشکستگی تجاری اظهار نظرات نسنجیده ای درباره جمهوری اسلامی ایران و حزب الله ایراد نمود،  اما در روزهای گذشته،  میشل عون رییس جمهور لبنان ضمن ابراز همبستگی و اتحاد با حزب الله،  ایران را از مداخله در امور داخلی کشورش بری دانست.  این اظهار نظرات در حالی صورت می پذیرد که سعد حریری پس از یک دوره اسارت در عربستان،  اکنون به لبنان برگشته است و بنابر بعضی شنیده ها،  فرزندان او همچنان گروگان پادشاه عربستان هستند. 

- در حالیکه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در نزدیک ترین حالت از روابط فی مابین خود در سال های اخیر قرار گرفته اند،  برخورد مردم با یک خبرنگار اسراییلی در این کشور،  حکایت از نفرت افکار عمومی عربستان از این رژیم جنایتکار دارد.  اعطای یک شبه آزادی های عمومی و بهبود بی سابقه  روابط با اسراییل،  مردم عربستان را که گرایشات سنت گرایانه ای دارند، با حکومت این کشور در مقابل همدیگر قرار داده است.  وضعیت کنونی عربستان تلفیقی از بی ثباتی داخلی و خطا های استراتژیک متعدد در عرصه سیاست خارجی است که به تضعیف موقعیت این کشور در آینده معادلات منطقه‌ای خواهد انجامید.

* کارشناس مسائل جهان عرب

کد خبر 329134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.