حرکات جنین؛ تعیین کننده شاخص سلامت جنین در دوران بارداری است

وضیعت حرکت جنین در رحم مادر یکی از شاخص های سلامت جنین در دوران حاملگی است، اما کم و زیاد شدن آن می تواند مادران باردار را نگران کرده و جنین را با خطراتی مواجه کند.

متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: معمولا تکان های جنین در رحم مادر از هفته هفتم یا هشتم شروع می شود که در سونوگرافی این تکان ها قابل مشاهده است، تکان خوردن های جنین در داخل رحم معمولا قبل از هفته های ۱۶ تا ۲۲ احساس نمی شود.

دکتر ندا مقتدری در ادامه افزود: مادرانی که قبلا باردار بوده اند، زودتر از مادران شکم اول این تکان های کوچک را که اصطلاحاً "لگد زدن" خوانده می شوند حس می کنند.

وی با بیان اینکه وضعیت فیزیکی مادر در احساس کردن این تکان ها نقش دارد، افزود: این در حالی است که زنان لاغر تکان های نوزاد را راحت تر از زنان چاق حس می کنند.

این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد: زنان باردار حس خود از تکان خوردن جنین را به صورت حس ترکیدن پاپ کورن، شنا کردن ماهی در شکم و یا پر زدن پروانه توصیف کرده اند.

مقتدری افزود: احتمال دارد که در اولین تکان ها مادر خیال کند که این احساس ناشی از حابجایی گازهای روده و یا ناشی از گرسنگی است، اما با زیاد شدن تکان ها، مادر بهتر می تواند تفاوت را تشخیص دهد. همچنین در صورتی که مادر آرام در جایی بنشیند یا دراز بکشد بهتر می تواند تکان ها را حس کند.

این متخصص زنان با بیان اینکه در ابتدا تعداد تکان ها کم و فاصله آنها زیاد است، تصریح کرد: این حرکات جنین ممکن است در حد چند تکان در روز باشد. در واقع جنین مرتب تکان خورده و ضربه می زند، اما بیشتر ضربه ها قدرت کافی برای حس شدن توسط مادر را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه در سه ماهه دوم ضربات شدید تر و بیشتر می شوند، اضافه کرد: نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که الگوی تکان خوردن همه جنین ها یکسان نیست. بنابراین تجارب مادران در این زمینه ممکن است متفاوت باشد.

مقتدری تاکید کرد: تا زمانی که حرکات جنین یک الگوی ثابت داشته و چندان تغییر نکند می توان گفت که مشکلی وجود ندارد. بلکه به محض اینکه مادر متوجه کاهش حرکات جنین شد باید به پزشک خود اطلاع دهد.

این متخصص زنان اضافه کرد: کاهش حرکات جنین ممکن است نشانه بروز مشکل باشد و ممکن است برای اطمینان از سلامت جنین نیاز به انجامnon-stress test و بیوفیزیکال پروفایل باشد. همچنین در سه ماهه سوم بعضی پزشکان توصیه می کنند که مادر هر روز تعداد ضربه زدن های جنین را بشمارد.

مقتدری یکی از روش های رایج تشخیص حرکات جنین را اینگونه توصیف کرد: زمانی از روز را که جنین فعال است انتخاب کنید. (بهتر است که شمارش روزانه در زمان مشخصی از هر روز انجام شود.)

وی افزود: آرام بنشینید و یا به چپ دراز بکشید. مدت زمانی را که طول می کشد تا ۱۰ ضربه مجزا را احساس کنید، اندازه بگیرید. (ضربه، تکان ناگهانی، و حرکت تمام بدن جنین همگی محاسبه می شوند.)

وی تاکید کرد: در صورتی که در عرض ۲ ساعت حداقل ۱۰ تکان را حس نکردید، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید. وضیعت حرکات جنین در رحم مادر یکی از شاخص های سلامت جنین در دوران حاملگی است.

کد خبر 328682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.