خسارت زلزله به بخش کشاورزی کرمانشاه ۸ هزارمیلیارد ریال برآورد شد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی با تشریح پنج پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی برای کمک به مناطق زلزله زده، گفت: تاکنون نزدیک به هفت هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال (۷۹۵ میلیارد تومان) خسارت به بخش کشاورزی استان کرمانشاه برآورد شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا  به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سیدمحمد موسوی اضافه کرد: این میزان خسارت تا امروز در شهرستان‌های سرپل ذهاب، قصر شیرین، اسلام‌آباد غرب، ثلاث باباجانی، گیلانغرب و ۱۹۶۰ روستا در مناطق آسیب دیده، برآورد شده است.

وی افزود: براساس بررسی‌های میدانی توسط بخش کشاورزی و شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کرمانشاه، ۴۰ درصد این خسارت ها مربوط به تاسیسات، ساختمان‌ها و اماکن دامی، انبارهای علوفه، صنایع تبدیلی و تکمیلی و تاسیسات پرورش ماهی است.

«۴۰ درصد دیگر به تاسیسات و منابع آبی مانند ایستگاه پمپاژ آب، سیستم‌های آبیاری، چاه و خطوط انتقال آب و استخرهای ذخیره آب و ۲۰ درصد نیز به تلفات دام سبک و سنگین ماهی، طیور و زنبور عسل مربوط می شود».

وی از اعزام ۵۵ گروه دامپزشکی از سایر استان‌ها به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه برای انجام عملیات ضدعفونی، درمان و نظارت بر تدفین بهداشتی دام‌های تلف شده و ارسال ۳۰ دستگاه بیل مکانیکی و سایر ادوات برای تدفین دام، پیگیری تامین علوفه و کمک به ساخت جایگاه موقت دام خبر داد.

پیشنهادهای وزارت جهاد کشاورزی برای کمک به مناطق زلزله زده

موسوی گفت: وزارت جهاد کشاورزی بیش از ۱۰ کامیون مواد غذایی، پتو، آب و پوشاک به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه ارسال کرده است.

وی درباره پیشنهادهای ارایه شده وزارت جهاد کشاورزی به دولت برای جبران خسارت و احیای کشاورزی در مناطق زلزله زده تصریح کرد: این پیشنهادها شامل تامین چهار هزار میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای ساخت و مرمت اماکن دامی و انبار علوفه، ساختمان‌ها، زیربناها و سازه‌های آبی خسارت دیده در بخش کشاورزی است.

این مسئول، تامین سه هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای بازسازی و نوسازی واحدهای خسارت دیده، تامین ۲ هزار میلیارد ریال به صورت هزینه‌ای برای جبران بخشی از خسارت ناشی از تلفات دام و طیور و زنبور عسل و حمایت از آسیب دیدگان با هدف احیای تولید و تامین سه ساله نهاده‌ها و استمهال تسهیلات دریافتی کشاورزان خسارت دیده را از دیگر پیشنهادهای وزارت جهاد کشاورزی به دولت عنوان کرد.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی، بخشودگی سه ساله آب بهای زمین های کشاورزی پایاب سدهای رودخانه‌ها مرزی در مناطق زلزله‌زده و تامین بار مالی و توزیع رایگان ۲ هزار تن جو به دامداران خسارت دیده توسط شرکت پشتیبانی امور دام را برای تصویب در دولت به وزارت کشور پیشنهاد کرده است.

موسوی افزود: خسارت وارد شده به بخش کشاورزی استان ایلام نیز در دست بررسی است.

گفتنی است؛ زلزله ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه شامگاه یکشنبه (بیست و یکم آبان ماه) استان کرمانشاه و مناطقی از عراق را لرزاند.

کد خبر 328454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.