«عقیق» در قاب نقد صدا و سیما نشست

شب گذشته کارگردان و تهیه کننده مجموعه «عقیق» در برنامه «قاب نقد» به گفتگو درباره فیلمشان نشستند.

به گزارش ایمنا، شب گذشته بهرنگ توفیقی و محمدرضا شفیعی، کارگردان و تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «عقیق» در برنامه قاب نقد به تحلیل و نقد فیلم خود پرداختند.  

امیر پوریا و جواد طوسی به عنوان دو منتقد و البته به همراه داریوش کاردان مجری برنامه در این گفتگوی مشترک حضور داشتند.  

در ابتدا محمدرضا شفیعی از ایجاد ایده داستان گفت، اینکه حدود ۷ یا ۸ سال پیش در سفر مشترکی که با سعید نعمت اله (نویسنده) به قم داشتند کتابی در باب زندگی فردی به نام «رسول ترک» خریدند و این کتاب سر آغاز ایده «عقیق» بود. او گفت ایده این سریال از همان ۷ سال پیش در صدا و سیما تصویب شد، اما آنها به دنبال شرایط خوب تولیدی و داشتن بن مایه اعتقادی و دانشی درست ساخت کار را به تعویق انداختند.  

شفیعی گفت که مدیران سازمان به این کار نگاه یک کار مناسبتی را داشتند اما نگاه او و عوامل فیلمش به «عقیق» هیچ گاه مناسبتی نبوده است و تلاش کردند بدون عجله و با دقت و عمق زیاد کار را بسازند.  

بهرنگ توفیقی در جواب به جواد طوسی که معتقد بود متن گاهی ثقیل است و مخاطب را دور می کند، گفت: من از آن دست کارگردان هایی هستم که همیشه به متن وفادارم و اگر این متن کار سعید نعمت اله باشد هیچ دخل و تصرف و تغییری در آن ایجاد نمی کنم زیرا کاملا به قدرت نویسندگی او اطمینان دارم و نوشته هایش برای من کاملا جذاب و دوست داشتنی است.  

امیر پوریا صحبتش را بااین نکته شروع کرد که پیچیدگی دیالوگ ها گاهی به اطاله کلام می انجامد و مخاطب را سرگردان می کند. همچنین منتقدین اظهار کردند که بدمن قصه (جواد سرپرست) از قهرمان قصه (احد شیرو) کاریزماتیک تر و جذاب تر از آب درآمده و مخاطب را با خود همراه میکند. بهرنگ توفیقی در پاسخ به این سوال گفت که این مسئله به ذات چیز بدی نیست کما اینکه در فیلم امام علی(ع) هم شخصیت های منفی کاملا پرقدرت هستند و مخاطب را با خود همراه میکنند.  

منتقدین همچنین معتقد بودند که قهرمان قصه فردی یک بعدی است و ما می توانستیم ابعاد دیگر این شخصیت را هم ببینیم.  

در جایی محمدرضا شفیعی در پاسخ منتقدین در رابطه با انتخاب پرریسک مجموعه بازیگران سریال گفت: او و سعید نعمت اله و بهرنگ توفیقی با هم و پس از بحث های زیاد به این نتیجه رسیدند که  از بازیگران جدیدی در مدیوم تلویزیون استفاده کنند و از استفاده چهره های آشنا برای مخاطبین تلویزیون پرهیز کنند.   

سریال مناسبتی «عقیق» در دهه سوم محرم امسال و از شیکه سه سیما پخش شد.  

داستان این سریال در سال ١٣٠٨ هجری شمسی و با محوریت "احد شیرو" (علیرضا آرا) روایت میشود که کارش خرید و فروش تریاک است و به مالش تعرض شده، او برای گرفتن حقش به تهران می آید و در این میان...

نکته قابل توجه دیگر این بود که گوینده برنامه در راستا توضیحاتش در رابطه با فیلم اعلام کرد که پخش این سریال مناسبتی در دهه سوم به این دلیل بود که صدا و سیما در پی اتخاذ یک سیاست جدید سعی داشته که مردم در دهه اول بیشتر به عزاداری بپردازند و این در حالی است که رسانه ها خبر از نرسیدن این فیلم به پخش دهه اول محرم را دادند.

کد خبر 327937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.