اقدامات فرهنگی، عاملی مهم در پیشگیری از وقوع جرم است

رئیس دادگستری شهرستان چادگان گفت: اقدامات فرهنگی در بسیاری از زمان ها به ویژه مواقعی که جامعه یا گروهی تمایل به کار ضد فرهنگی دارد، موثر است.

حمیدرضا ناظمی هرندی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا،   با بیان اینکه فرهنگ، غیرت، ساده زیستی، تاریخ، تمدن و ایمان مردم این شهرستان همواره زبانزد عام و خاص بوده است، افزود: متأسفانه در یک قرن گذشته سنت خرافه قمه زنی و کفن پوشی، استفاده از زنجیر شمشیری و مانند آن به آداب و رسوم و سنت در روز عاشورا تبدیل شده که هر سال برخی از مردم در عزاداری امام حسین علیه السلام و یاران وفادار ایشان اقدام به این عمل نادرست می کنند.

هرندی تعداد افراد قمه زن در سطح شهر چادگان را در شش سال گذشته، بیش از یکصد نفر خواند و اذعان کرد: سنت خرافه قمه زنی، کفن پوشی و دیگر سنت های نادرست باعث ترویج خرافه گرایی، عدم رعایت شأن عزاداری حضرت امام حسین(ع)، برخلاف نظر مقام معظم رهبری و سایر مراجع بوده و با ایجاد مزاحمت و خلل در نظم عمومی، یک جرم به حساب می آید.

وی، تلاش و فعالیت های پیشین جهت حذف سنت خرافه قمه زنی در شهرستان چادگان را بدون نتیجه دانست و تصریح کرد: جلوگیری از قمه زنی برخی عزاداران باعث گسترش و لجاجت این افراد شده و تاثیرات بدتری داشته است و عده ای از مرتکبین این عمل برای قانونی نمایش دادن فعالیت های خود اقدام به تأسیس حسینیه و هیئت مستقل نمودند.

رئیس دادگستری شهرستان چادگان، حضور مقام قضایی و دخالت دادگستری را جهت جلوگیری، ممانعت و گسترش سنت خرافه قمه زنی امری لازم و ضروری عنوان و خاطر نشان کرد: دادگستری این شهرستان جهت رسیدگی به جرم های مشهود قمه زنی ورود پیدا کرده؛ در عین حال با همکاری سایر دستگاه های انتظامی مرتبط با موضوع با مرتکبین این عمل برخورد و حکم حبس تعلیقی صادر نموده است.

ناظمی هرندی دعوت از هیا ت امناء و سایر مسئولان هیات های قمه زنی همچنین ایجاد گفت و گو، تعامل و هماهنگی جهت حضور و بررسی وضعیت برنامه های هیا ت در سایر مراسم ها، ضرورت معرفی روحانی فعال و آگاه به این دسته ها و هیات های عزاداری، دعوت از اعضاء هیات جهت شرکت در مراسم های سایر هیات ها  از جمله اقدامات فرهنگی و پیشگیری از وقوع جرم خواند.

وی فعالیت های فرهنگی را بهترین راه حل جهت مبارزه با گسترش و نابودی فرهنگ های نادرست دانست و گفت: فعالیت های فرهنگی در بسیاری از زمان ها به ویژه مواقعی که جامعه یا گروهی تمایل به کار ضد فرهنگی دارد،  موثر بوده و باعث پیشگیری از وقوع جرم و تقویت فرهنگ عزاداری صحیح و منطقی خواهد شد.

کد خبر 327935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.