بی آبی بحران پیش روی مردم قمیشلو دهاقان

دهاقان – فرماندار دهاقان گفت: کمبود منابع آبی در روستای قمیشلو دهاقان به یک بحران بزرگ تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، آب مهم ترین عنصر حیات بشر است که بدون آن زندگی غیرممکن می شود و درختان و حیوانات هم تلف می شوند.

مهم ترین عاملی کمبود آب خشکسالی و نباریدن باران و برف است و اگر ادامه یابد زمین سخاوت خود را از دست می دهد و زندگی را دچار اختلال می سازد.

روستای قمیشلو در شمال غربی و در فاصله ۳۰ کیلومتری دهاقان قرار گرفته و با وجود اینکه قمیشلو دارای کوه های بلند بوده، اما دچار بیشترین کم آبی است.

خشک شدن رودخانه مردم این روستا را دچار بحران کرده و جیره بندی آب کمر کشاورزان منطقه را خم کرده و چشم و دست هایشان به درگاه خداست تا این معضلات برطرف شود.

مسئولان هم برای تامین آب تلاش بسیار کرده اند و با برگزاری جلسات متعدد در اندیشه یک راهکار برای برون رفت از این مشکلات هستند.

نبود آب سبب مهاجرت اهالی روستا شده است

علی اصغر قاسمیان فرماندار شهرستان دهاقان، در جلسه کمیته حفاظت از منابع آب، اظهار داشت: امروزه سخت ترین شرایط آبی در روستای قمیشلو حاکم شده و مردمی که به صبروبردباری و متانت زبانزد هستند این روزها در تنگنا قرار گرفته اند و باید این بحران رفع شود.

وی با تاکید بر اینکه بحران کم آبی قمیشلو مشکل حاد شهرستان است، تصریح کرد: مهاجرت و خالی شدن روستا از سکنه به خاطر بی آبی است و مسائل دیگر را نیز تحت شعاع قرار داده است.

فرماندار شهرستان دهاقان باتوجه به اینکه خط انتقال آب اصفهان بزرگ به شهرستان دهاقان مدت زمان طولانی را سپری می کند، اذعان داشت: باید برای تامین آب در زمان کوتاه مدت نیز چاره اندیشی شود.

۱۶ سال کم آبی در قمیشلو دهاقان

احمدرضاکریمی رییس اداره بررسی های فنی و مطالعات اداره آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان نیز در این جلسه اظهار داشت: برای تامین آب آشامیدنی روستای قمیشلو از سال ۸۰ تاکنون هفت حلقه چاه حفر شده است اما متاسفانه هنوز نتیجه ای مطلوب نداشته و این روستا از آب زیرزمینی قابل توجهی برخوردار نیست.

وی باتوجه به اینکه بهترین آب روستا در مدت زمان ۷۲ ساعت پمپاژ شده، اذعان داشت: برای تامین آب روستا قمیشلو تلاش ها و پیگیری های زیادی تاکنون انجام شده است، که در همین راستا فردی طرح جدیدی برای تامین اب ارائه کرده است و در صورت تایید نهایی از آن استفاده خواهیم کرد.

رییس اداره بررسی های فنی ومطالعات اداره آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان بااشاره به اینکه نقطه یابی برای استفاده این روش انجام شده، گفت: برای حفرچاه فرقی نمی کند آهکی یا آبرفتی باشد، باهر ترفندی که شده باید آب روستا تامین شود.

کریمی خواستار اخذ مجوز های لازم از اداره آب منطقه ای استان شد و تصریح کرد: باتوجه به بحران حاکم بر روستا نباید نقطه جوش مردم بالا رود وتجمع هایی صورت گیرد و این کار باید در مدت زمان کوتاه صورت پذیرد.

کد خبر 327532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.