سیاست‌های ناپخته سعودی‌ها آثار زیان‌باری برای منطقه به دنبال دارد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان: فرافکنی‌ها و سیاست‌های ناپخته و تفرقه‌افکنانه سعودی‌ها آثار مخرب و زیان‌باری برای کل منطقه به دنبال دارد.

به گزارش ایمنا، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی، این اظهارات را ادامه سخنان بی پایه و اساس و بی منطق قبلی ، کلامی سخیف و توهین آمیز خواند و گفت: وزیر خارجه دولت سعودی با وارونه جلوه دادن همه حقایق، تلاش بی ثمر و بیهوده ای که بار ها تکرار و تجربه کرده است را بکار می بندد تا  شاید افکار عمومی را از اقدامات بی ثبات ساز عربستان در منطقه، به مسیری دیگر منحرف کند؛ حال آنکه اکنون دولت ها و ملت های منطقه به خوبی شاهد این سیاست های تفرقه افکنانه سعودی ها هستند که این بار پس از خلیج فارس و یمن، میل به لبنان و ایجاد ناآرامی در این کشور دارد.

بهرام قاسمی با ردّ کامل ادعاهای این مقام سعودی، به جنایات جنگی افسارگسیخته سعودی ها در یمن اشاره کرد و اظهار داشت: سعودی ها فرافکنی را به بالاترین حدّ خود رسانده اند و درحالی که خود مهد تفکّر افراطی گری و مظهر عینی اقدامات تروریستی  و دخالت آشکار در امور دیگر کشور های منطقه هستند، دیگران را با دروغ و دغل  به حمایت از تروریسم متهم می کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به تحولات روزهای اخیر در منطقه خاطرنشان کرد: درحالی که جمهوری اسلامی ایران طی سالیان بسیار از هیچ تلاشی برای کمک به ثبات، امنیت و آرامش در سطح بین المللی و منطقه ای دریغ نکرده است، این بار منطقه درگیر سیاست های افراطی ناپخته ای شده است که امروز بخشی از آن به خاطر انحراف افکار عمومی از مصائب  خودساخته داخلی و خارجی آنان است؛ شرایطی که درایت و عزم جدّی تمام کشورهای منطقه را برای مقابله با آثار ویرانگر آن طلب می کند.

به گزارش ایمنا، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان دیروز جمعه 19 آبان گفته بود که کشورش اجازه نخواهد داد که لبنان به محل و منبعی برای اذیت عربستان تبدیل شود! وی بدون اشاره  بهدخالت های مخرب عربستان در امور کشورهای منطقه و جنگ آن ضد یمنی ها ادعا کرد: اوضاع اسفناک لبنان در نتیجه فعالیت های حزب الله با حمایت ایران است. حزب الله نظام لبنان را ربوده است و به عنوان عامل و ابزار سیطره تهران بر لبنان تبدیل شده است، مشابه ادوات و ابزاری که ایران برای دخالت در امور سوریه و حماس و حوثی ها(یمن) از آن بهره می برد. جامعه بین المللی باید کاری برای ممانعت از فعالیت های حزب الله انجام دهد. 

الجبیر در ادامه یاوه گویی های خود ضد ایران مدعی شد: عربستان مایل به اعمال تحریم ها علیه ایران به سبب حمایت آن از تروریسم است. توافق هسته ای توافقی ضعیف است که نیاز به اصلاح دارد.  ما حامی موضع دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که خواستار بازنگری در توافق هسته ای و اعمال تحریم های جدید ضد تهران است، هستیم. این توافق به ایران امکان دست یابی به روندی که قادر به تولید بمب ظرف چند هفته باشد را می دهد. بازرسی ها باید تشدید شود تا شامل مراکز نظامی و اعلام نشده هم باشد و آژانس انرژی اتمی باید بسیار قوی تر در برخورد با این موضوع برخورد کند!

این موضع گیری عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان درباره لبنان در حالی رخ می دهد که ریاض، سعد حریری را به عربستان فرا خوانده و حریری از آنجا استعفا خود را اعلام کرد و به دنبال ایجاد بی ثباتی در لبنان است.

کد خبر 327303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.