چشم انداز امیدبخش راه اندازی شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر

لنجان_ شمارش معکوس برای رفع چالش ۱۵ ساله شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر با حضور مسئولان حمل و نقل کالای استان اصفهان و سرمایه گذار بخش خصوصی در شهرداری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان،امروزه بر کسی پوشیده نیست که راه رسیدن به فرایند توسعه اقتصادی تنها با عبور از پل مستحکمی به نام حمل و نقل امکان پذیر است ؛ از این رو می‌توان با اطمینان گفت که حمل و نقل یکی از اصلی ترین ارکان زیر بنایی کشورهای پیشرفته و درحال توسعه به شمار می‌آید ؛ رکنی که همواره مورد توجه خاص است. حمل و نقل چون شریانی است که سایر اجزای خدماتی، بازرگانی، صنعتی  و کشاورزی  را در دو سطح ملی و بین المللی به هم پیوند می دهد و تاثیرات عمیقی بر رشد و توسعه این بخشها بر جا می گذارد ؛ بخشهایی که در حقیقت پیشرفت و پس رفت اقتصاد یک کشور بستگی مستقیم به عملکرد تک تک آنها دارد .به عبارت دیگر یک اقتصاد ایده آل از پیوستن حلقه هایی ساخته می شود که  پیوند و استحکام آنها توسط حمل و نقل صورت می گیرد ؛ هر چه این بخش بهتر عمل کند شاهد زنجیره مستحکمتری خواهیم بود ؛ از این رو تقویت زیر ساختهای ارتباطی در حوزه های مختلف حمل و نقل می تواند به سادگی راه توسعه اقتصادی کشورها را هموار کند .

محسن کوهکن در خصوص وضعیت شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر معتقد است: حمل و نقل از مشاغلی است که به عنوان یک صنعت ارزشمند در بین دیگر صنایع مطرح است و با توجه به حضور صنایع مادر در شهرستان لنجان، این شهرستان از نظر جایگاه حمل و نقل در استان در کشور بسیار جایگاه مهمی دارد از این رو از سال های گذشته مسئولان در شهرستان لنجان به دنبال ان بودند تا بتوانند پایانه حمل و نقل کالا را در شهرستان لنجان راه اندازی کنند و با پیگیری های مختلف مسئولان برای تحقق این مهم در نهایت طرح پایانه مبدل به شهرک حمل و نقل شد.

وی افزود: باید توجه داشت به ۲ دلیل شهرداری زرین شهر وارد بحث مشارکت با تعدادی از باربری ها، مالکین و مجوز داران باربری ها در اصفهان شد چراکه در مرحله نخست در آن زمان بنیه مالی شهرداری اجازه اینکه مستقل وارد احداث شهرک حمل و نقل شود را نمی داد و با صراحت نیز آن را مطرح کردند اما اجرای پروژه طی سالهای گذشته با چالش هایی روبه رو شد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بهره برداری از شهرک حمل و نقل از خواسته‌های بحق مردم شریف شهرستان لنجان است و بنده به عنوان نماینده آنها موظف به پیگیری این مسئله هستم و از ابتدای آغاز کار مجلس دهم طی جلساتی به دنبال ان بودیم که این مسئله از طریق کدخدا منشانه مرتفع کنیم تا با سرعت هرچه بیشتر این شهرک راه اندازی شود.

وی اضافه کرد: طی مدت گذشته چندین جلسه با طرفین قرارداد شهرک حمل و نقل کالا زرین شهر برگزار شد و حرف ما از ابتدا این بوده است که در دنیا فعالان اقتصادی با طرف های خود توافق می کنند که اگر اختلافی بین انها پیش آمد از طریق داوری اختلافات را مرتفع کنند و نتیجه آن، این است که برای رفع اختلافات به وجود آمده در بین شرکا آئین دادرسی که در محاکم ما وقت‌بر است ندارد.

کوهکن ادامه داد: امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که اختلافات به وجود امده در مبادلات اقتصادی و تجاری را باید سعی کنند از طریق داوری مرتفع سازند باید توجه داشت که به درازا کشیدن این موضوع شهرستان و مردم را از دو چیز محروم می کند چراکه در توافق ابتدایی اعلام شده که در بخش های مختلف این شهرک تعداد قابل توجهی اشتغال ایجاد می شود.

وی عنوان کرد: در ابتدا شرکت مقابل شهرداری تنها به قرارداد خود تکیه داشت و آن را وحی منزل می دانستند اما امروز از صحبت های خود کوتاه امدند و قراردادی شورای اسلامی زرین شهر در دوره سوم امضا کرده و محتوای قرارداد یکطرفه است به قراردای دوطرفه مبدل خواهد شد چراکه مشارکت به معنای مساعدت نیست.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بر همین اساس چند جلسه با دو طرف برگزار شده است و در نهایت مقرر شد شهردار و شورای اسلامی شهر زرین شهر چند پیشنهاد مطرح کنند تا بر روی یکی از پیشنهادات با بخش خصوصی به توافق برسیم و قرارداد شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر به قرارداد مشارکت واقعی مبدل و اجرایی شود.

وی در پایان گفت: رونق اقتصاد یک جامعه به حمل و نقل بستگی دارد و ما باید به فکر ارتقا جایگاه حمل و نقل شهرستان لنجان در استان و به طبع آن در کشور باشیم و باتوجه به نامگذاری سال جاری با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید_اشتغال، پروژه شهرک حمل و نقل باید هرچه سریعتر رفع مشکلات آن انجام گیرد و بنده با جدیت به دنبال آن هستم.

سعید نادی زاده رئیس شورای اسلامی زرین شهر نیز گفت: ما معتقدیم نقش شورا در یاری رساندن به مجموعه شهرداری در زمینه کسب درآمدهای پایدار، در ارائه فکر و اندیشه و طرح های مفید به مجموعه شهرداری بسیار موثر است لذا در دوره پنجم به عنوان حامی و هدایت کننده شهرداری، به سمت تدوین برنامه‌های بلند مدت گام برداریم و از پرداختن به کارهای سطحی، کوچک و مقطعی پرهیزکنیم.

وی تصریح کرد: شورای اسلامی زرین شهر تلاش خود را بکار گرفت تا بستر لازم را فراهم کند تا شهرداری با ورود به جلب مشارکت‌های مردمی و جذب سرمایه گذاران، به ارائه یکسری خدمات عمرانی به شهر و توسعه زیرساخت‌های شهری بپردازد تا هم در زمینه اشتغال زایی که درد بسیاری از جوانان جامعه امروز ماست قدم‌های خوبی برداشته شود و هم شهرداری در سود ناشی از سرمایه گذاری های بخش خصوص سهیم باشد و درآمد پایدار شهری را رقم بزند.

رئیس شورای اسلامی زرین شهر در خصوص مسائل و مشکلات شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر بیان کرد: پروژه شهرک حمل و نقل زرین‌شهر در راستای سازماندهی شرکت‌های حمل و نقل کالای منطقه زرین‌شهر و اصفهان در مساحتی بالغ بر ۱۰۰ هکتار از اراضی شهرداری زرین‌شهر و با سرمایه‌گذار بخش خصوصی اجرایی شد که متأسفانه با طولانی شدن زمان اجرای این پروژه دچار چالش های متعددی شد.

نادی زاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این پروژه که از اموال عمومی مردم زرین‌شهر به حساب می‌آید و شورای اسلامی نیز موظف به احقاق حق شهروندان است از این رو در تلاش هستیم تا بتوانیم با کمک مسئولان ارشد شهرستان و مدیریت شهری چالش های موجود را با مذاکره با سرمایه گذار بخش خصوصی و بصورت کدخدا منشانه مرتفع کنیم چراکه تا زمانی که این مهم محقق نشود چالش ها به پایان نخواهد رسید و این مسئله به ضرر طرفین این پروژه خواهد بود.

وی اذعان کرد: باید توجه داشت که برای اجرای یک پروژه دو حالت وجود دارد یا به صورت مشارکت مدنی اجرایی شود و یا در قالب مشارکت خدمات اجرایی می شود لذا پیشنهاد شورا عقد قرارداد به شکل قرارداد مشارکت واقعی است و به نظر می رسد اگر بخش خصوصی بپذیرد که این پروژه به صورت مشارکت مدنی با شهرداری زرین شهر همکاری کند چالش های موجود مرتفع شود.

میثم محمدی شهردار زرین شهر نیز گفت: امروز مدیریت شهری زرین شهر به دنبال آن است تا بتواند مسائل شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر را در یک فضای آرام حل کند چراکه یکی از خواسته های شورای اسلامی زرین شهر، معتمدین، مردم و مسئولان ارشد شهرستان و استان به نوعی پیگیر این  موضوع بوده اند آن است که مشکلات پیش روی این پروژه مرتفع شود.

وی افزود: باید توجه داشت این پروژه دو طرف معامله دارد یک طرف شهرداری و طرف دیگر سرمایه گذار بخش خصوصی و از سوی دیگر دو نهاد نظارتی یعنی شورای اسلامی و سازمان حمل و نقل به عنوان متولی حمل و نقل بر روی این پروژه نظارت دارند و ما قطعا در چهارچوب این چهار عنصر این پرونده را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

شهردار زرین شهر تصریح کرد: طی روزهای گذشته مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان اصفهان به همراه معاون، رییس انجمن صنفی و رییس کانون حمل و نقل کالای استان و تیم سرمایه گذار به دیدار ما امدند و به صحبت آنها پس از ۴ سال در شهرداری زرین شهرحضور یافتند و این مسئله نوید بخش خوبی است که آنها پذیرفته اند با تغییر مدیریت شهری و شورای اسلامی زرین شهر می توانند بصورت کدخدا منشانه وارد این موضوع شوند و این موضوع را حل کنند.

وی ادامه داد:  از سوی دیگر یکی از خواسته ای مجموعه شورای اسلامی زرین شهر نیز از شخص شهردار این است که پرونده شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر هرچه سریعتر به اتمام برسد و خوشبختانه سرمایه گذار بخش خصوصی امروز تمایل دارد با حفظ منافع شهر و شهرداری به صورت کدخدا منشانه این موضوع را حل و فصل کند.

محمدی اضافه کرد: ما در این پروژه به دنبال قردادی برد برد هستیم و قطعا برای ما حفظ منافع شهر، شهرداری و سرمایه گذار بخش خصوصی حائز اهمیت است و مردم مطمئن باشند حفظ منافع شهر اولویت مذاکرات و پیگیری های ما خواهد بود و امیدواریم همه کمک کنند و اجازه داده شود پرونده مسیر عقلای خود را سپری کند.

وی عنوان کرد: قطعا اگر این روند در فضای آرام طی شود اتفاقات خوبی رخ خواهد داد و مراجع نظارتی و مراجع تصمیم گیری نیز که باید این طرح را در شهر، شهرستان و استان تصویب کنند قطعا نظارت لازم را بر روی این پرونده خواهند داشت و من امیدوارم در حداقل زمان ممکن که آن را دورتر از ۶ ماه نمیبینم دسترسی ما به شروع کار با قراردادی صحیح انجام گرفته باشد.

کد خبر 327078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.