ظریف و رئیس جمهور تاجیکستان برای بهبود و افزایش روابط گفتگو کردند

وزیر خارجه کشورمان، در دیداری با امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، در شهر دوشنبه، با وی پیرامون روابط دوجانبه، مسایل امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی گفت و گو و رایزنی کرد.

به گزارش ایمنا. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر چهارشنبه 17 آبان با امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار که به مدت دو ساعت طول کشید، طرفین در خصوص ابعاد مختلف روابط دوجانبه و موضوعات منطقه ای گفتگو و تبادل  نظر کردند.

سایت ریاست جمهوری تاجیکستان در این باره نوشته است: «جانبها ضمن ملاقات، مسئله‌های مهم، از جمله اجرای توافقات قبلا به دست آمده، رشد همکاری اقتصادی و تجاری، سرمایه گذاری، انرژی، ترابری، کشاورزی و صنایع را بررسی کردند».

به نوشته این سایت، جانبها همچنین بر اهمیت جلسه نوبتی کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری و فرهنگی دو کشور که «روزهای نزدیک (بزودی) در دوشنبه برگزار می‌شود»، تاکید کرده‌اند. در این دیدار مسایل امنیت منطقه ای، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و همکاری در دایره سازمانهای منطقه‌ای و جهانی نیز بررسی شده است.

آقای ظریف صبح روز چهارشنبه ۱۷ آبان وارد دوشنبه شد و با سراج‌الدین اصلف، همتای تاجیکش و مقامهای دیگر تاجیکستان نیز ملاقاتی انجام داده است. او در مراسم افتتاح ساختمان جدید سفارت ایران در دوشنبه نیز شرکت کرده و قرار است برای شرکت در همایشی بین‌المللی درباره امنیت و توسعه پایدار در آسیای میانه به سمرقند سفر کند. در پی تیره شدن روابط دوشنبه و تهران در دو سال پیش، این نخستین سفر یک مقام بلندپایه ایران به تاجیکستان است.

اختلاف میان دو کشور به قضیه بابک زنجانی، سرمایه‌دار ایرانی که قبلا سرمایه هنگفتی در اقتصاد تاجیکستان گذاشته بود، ربط داده می‌شود. همچنین دعوت مقامات ایرانی از محی‌الدین کبیری، رهبر حزب ممنوع شده نهضت اسلامی تاجیکستان، به یک همایش بین‌المللی در تهران در اوایل دیماه ۱۳۹۴ نیز این اختلافات را عمیقتر کرده است. مقامات تاجیک این حزب را تروریستی اعلام کرده‌اند.

به دنبال بروز این اختلافات، طی دو سال اخیر فعالیت چندین نهاد ایرانی، مانند رایزنی فرهنگی، دفتر کمیته امداد خمینی، بیمارستان هلال احمر و دهها شرکت ایرانی در تاجیکستان متوقف شده است. در این مدت، واردات کالاها و مواد صادراتی ایران به تاجیکستان هم محدود شده است. بسیاری از خانواده هایی که بستگانشان در ایران به سر می برند، تحت فشار ماموران امنیتی تاجیکستان قرار گرفته اند و برخی از دانشجویان تاجیک مجبور شده اند ایران را ترک کنند. شماری از فرهنگیان تاجیک هم که سفرهایی مرتب به ایران داشته اند، تحت فشار قرار گرفته‌اند.

تلویزیونهای دولتی تاجیکستان حدود دو ماه قبل یک فیلم مستند را نمایش دادند که در آن دولت ایران به دست داشتن در قتلهای زنجیره ای شماری از شخصیتهای سیاسی و اجتماعی تاجیک در اواسط دهه ۱۹۹۰ متهم می‌شد. سفارت ایران این اتهامات را بی‌پایه خوانده و گفته است که در تیرگی روابط تهران و دوشنبه کشوری ثالث دخیل است.

سفر وزیر خارجه ایران به تاجیکستان بسیاری را به بهبود روابط این دو کشور که مشترکات زبانی و فرهنگی بسیاری با هم دارند، امیدوار کرده است. برخی از تحلیل‌گران معتقدند که در انجام این سفر روسیه به عنوان میانجی نقش پررنگی دارد. هفته‌ای پیش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دیداری رسمی از ایران انجام داده بود.

کد خبر 327063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.