یک جهان دلدادگی در مغناطیس اربعین

فریدن - اربعین؛ این مغناطیس حیرت آور پر شور، قصه خروش آزادگی در دنیای پر از بند امروز است...

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، این روزها عطر و بوی کربلا در کوچه پس کوچه های شهر بیشتر از هر زمان دیگری پیچیده است.هر کوچه ای مسافری دارد که دلش به هوای زیارت از جا کنده شده و قدم به جاده های دلدادگی نهاده است.

این روزها در میان پاییز هزار رنگ؛ نام حسین (ع) برگ ریزان دیگری در کوچه باغ دل ها به راه انداخته و قدرتی فراتر از زمان یک جهان را شیدای خود کرده است.

قصه قصه اربعین است. مغناطیسی که میلیون ها زائر عاشق را دیوانه وار به سوی خود می کشاند.

اربعین؛ این روز پر رمز و راز در تقویم عاشورا که هر سال جوشان تر و پر هیاهو تر چشم ها را به خود خیره می کند، قصه قرار دل ها در  بیقراری زمان و خروش آزادگی در دنیای پر از بند امروز است.

اربعین معرکه خضوع قدم ها به روی جاده های عشق؛ میدان سرسپردگی به نیزه های نینوا و میعادگاه صبر و روشنگری است.این مغناطیس حیرت آور پرشور؛ همچون کتاب قطوری است که تا ابد فصل ناخوانده ای بر آن افزوده می شود.حقیقتی شگرف که هر لحظه شفاف تر و زلال تر  می شود تا قلب های بیشتری در برابرش کرنش کند.

یک هفته ای می شود که خیل عظیم ارادتمندان امام حسین(ع) از گوشه و کنار جهان خود را به کربلا می رسانند تا بار دیگر دنیا بداند خون شهید تا همیشه می جوشد و هر روز عاشوارا و هر زمین، کربلاست.

آغاز بازگشت زائران فریدنی از کربلا

در شهرستان فریدن نیز همانند سایر نقاط کشور؛ رایحه خوش زیارت به مشام مردم مهمان شده و صدای چاووشی ها در استقبال از زائران بر حنجره باد می نشیند و بر گوش جان ها فرود می آید.

خیل عظیم زائران که از ۱۰ روز گذشته  مرزهای کشور را به سمت کربلا ترک کرده بودند اکنون در لحظه های منتهی به اربعین حسینی در حال بازگشت هستند و کمتر کوچه ای است که از عطر خوش کربلا بی بهره باشد.

بر اساس گزارش ستاد اربعین حسینی شهرستان فریدن بیش از ۲ هزار نفر  زائر در سال جاری از فریدن به  قصد شرکت در همایش جهانی اربعین حسینی به کشور عراق عزیمت نموده اند.

همایش پیاده روی اربعین شبیه معجزه است

حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی  امام جمعه شهر داران در گفتگو با ایمنا با بیان این که نور حسین (ع) هرگز خاموش نمی شود، عنوان می کند: این وعده الهی است که خداند نشانه های نورانی خود را بر بندگان تمام می کند و کسانی که برای نابودی و خاموش نمودن این نور تلاش می کنند را نابود می سازد.

وی با بیان این که بیشترین ظلم ها و ناحقی ها در روز عاشورا به حسین(ع) و یارانش وارد شد، افزود: با این وجود پس از گذشت سال های طولانی همچنان نور حسین(ع) درخشان و جاودانه است در حالی که اثری از یزیدیان و امویان ظالم نیست.

وی ادامه داد: عظمت و جایگاه امام حسین (ع) در دنیای امروز تا جایی است که به نام طفل ۶ ماهه اش همایش جهانی برگزار می شود و این حرکت بر تن جهانیان لرزه می افکند به طوری که برخی کشورها و چهره ها در واکنش به آن به سازمان ملل اعتراض می کنند.

سیاوشی با بیان این که بزرگ ترین اجتماع معنوی، خالصانه و یکپارچه جهانی  با شرکت بیش از ۲۰ میلیون نفر از سراسر جهان در اربعین تشکیل می شود، افزود: این اجتماع بزرگ که درآن تدارک کلیه امکانات مورد نیاز زائران به صورت خود جوش، بدون برنامه ریزی قبلی و با مشارکت حداکثری افراد بی هیچ بی نظمی و کمبودی برگزار می شود خود شبیه یک معجزه  می ماند.

امام جمعه داران ادامه داد: جریان های ظالم و مستبد خواستند که نور خدا را خاموش کنند ولی نتوانستند.

وی گفت: کسی که به دنبال ماندگاری و  جاودانگی است باید نور خدا را دنبال کند و وصل به منبع نور باشد.

آمادگی جهانی برای ظهور

امام جمعه داران  در ادامه این گفتگو با بیان این که هر جایی که توهین به نام حسین(ع) و پرچم او شد هیچ جریانی و هیچ فتنه ای نتوانست این نور را خاموش کند ، افزود: این گونه است که هر انقلابی وصل به نور الهی شد هر چشم نامحرمی را کور می کند.

سیاوشی با بیان این که امروز بزرگ ترین و زیباترین آرزوی مسلمانان در حال شکل گیری است افزود: چه زمانی را به یاد داریم که در آن خیل عظیم مسلمانان این گونه در کمال آرامش و همراه با اقتدار به نام حسین (ع) حرکت کنند؟

وی افزود: این وعده الهی است که با نام حسین(ع) حکومت امام زمان(عج) تشکیل شود و این حرکت یه آمادگی جهانی برای ظهور است که به شدت در دل دشمنان ترس و واهمه ایجاد می کند.

حجت الاسلام سیاوشی ادامه داد: آمریکا، اسرائیل، وهابیت با طراحی توطئه های مختلف تلاش می کنند تا نور خدا را خاموش کنند غافل از آن که حقیقت آن است که تمام طرح های شیطانی آن ها تحت لوای نام و راه حسین خاموش خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری پیاده روی نمادین جاماندگان اربعین حسینی در شهرستان در قالب حرکت از بقعه شیخ ابوسلیمان دارانی به سمت امامزادگان عبدالله و ابراهیم (ع) شهر دامنه، گفت: افراد زیادی از چندین روز مانده به اربعین  به سمت کربلا حرکت می کنند در این میان بسیاری از افراد که موفق به زیارت نمی شوند به طور نمادین عش و ارادت خود را در قالب  چنین برنامه های فرهنگی به نمایش می گذارند و این نشانه عشق و حرارتی است که از نور خدا سرچشمه گرفته است چرا که ارادت به امام حسین(ع) زمان و مکان نمی شناسد.

سیاوشی با بیان این که دل ها و فکر ها و زندگی ها باید با نام و راه حسین عجین شوند، افزود: اگر وصل به مکتب حسین(ع) شدیم همواره در دنیا و آخرت زنده خواهیم ماند.

 زیارت اربعین هویت شیعه بودن و حسینی بودن

وجود یک روز به عنوان روزی که عزاداران حضرت ابا عبد الله حسین (ع) در کربلا تجمع کنند به عنوان یک میعادگاه بزرگ از نظر آثار اجتماعی و بین الملی قابل مقایسه با زیارت هایی که در طول سال انجام می گیرد نیست و نخواهد بود.

هم چنان که حجت الاسلام پناهیان به زیبایی فلسفه سفارش به زیارت اربعین را به تصویر می کشد. وی در این رابطه می گوید: " وقتی ائمه الهدی (ع) به اربعین سفارش کردند لابد می دانستند زمانی خواهد رسید که میلیون ها نفر از مشتاقان علاقه مند هستند که زیارت اربعین را درک کنند این سفارش ها توسط آخرین امامی که در بین شیعیان حضور داشتند مثل امام حسن عسگری (ع) انجام گرفته و آدم احساس می کند یک معنای ویژه ای در این سفارش بوده که گویی اهل بیت عصمت و طهارت خودشان علاقه مند و مصّر بودند برای اینکه اربعین را میعادگاه قرار بدهند برای کربلا ابا عبد الله الحسین(ع).این میعادگاه به واسطه سفارش اهل بیت به طور طبیعی شکل گرفته و اساسا کسانی که عزادار ابا عبد الله الحسین(ع) هستند دوست دارند هرموقع که مشرف به کربلا شدند کربلا را در اوج شور و احساس ببینند و ادم که زمانی رفت کربلا، اگر کربلا خلوت باشد و اون شور احساس حسینی در آن فراوان نباشد، گاهی احساس غریبی می کند. ولی وقتی که شور حسینی در اربعین در کربلا احیا می شود و برای خودش عاشورای دیگر رقم می خورد، در متن آن شور زیارت اباعبدالله الحسین(ع) یک حال و هوای دیگه ای دارد.

ائمه هدی(ع) به کرات در روایات پیاده روی را توصیه کردند از مسیر های چه بسا دور برای هر قدمش اجر و مغفرت ویژه ای در نظر گرفته اند. در روایات آماده است کسی که به حرم ابا عبد الله الحسین (ع) برود به هنگام بازگشت ملائکه الهی با او مصاحفه می کنند و به او می گویند آنچه در گذشته زندگی تو بوده بخشیده شد، و روز تازه ای در زندگی ات آغاز شده است؛ تاکید بر پیاده روی به صورت یک یا دو مورد یا با تاکید اندک نبوده است.  معلوم می شود ائمه هدی(ع) تدبیری داشته‌اند برای زمانی که نفوس شیعیان زیاد می شوند قدرت و امکانات پیدا می‌کنند بیابان های اطراف کربلا معلی مملو از خانه هایی می شود که زائران ابا عبد الله الحسین (ع) هستند چون ائمه الهدی به چشم انداز ها نگاه می کردند بعد توصیه می‌فرمودند. این گونه نبود که توصیه ای داشته باشند بعد در نظر نگیرید آن جمعیت های فراوان را و اجری هم برای کسانی که پیاده می روند به حساب بیاورند. هیچ کجا مثل زیارت اربعین هویت شیعه بودن و حسینی بودن به انسان به دست نمی دهد. همانطور که شما تا حج نروید هویت مسلمانی خودتان را دقیق نمی توانید تجربه و لمس کنید. در این میعاد گاه بزرگ وقتی انسان قرار می گیرد درک یک هویت شیعی و حسینی برای انسان سهل می شود.

رقابت بر سر خدمت به زائر

در ان میان نشستن پای خاطرات زائرانی که از قطب شور و سرمستی باز گشته اند خالی از لطف نیست. زائرانی که هر یک همانند یک سفیر صحنه ها و پیام های حیرت آوری از این همایش جهانی  در سینه خود به یادگار دارند.

محمد متین- یکی از زائران جوان فریدنی است که به تازگی از کربلا برگشته است. وی در پاسخ به این که " چه حسی از این سفر داشته است" می گوید: " در سال های گذشته وقتی گزارش  این همایش از تلویزیون پخش می شد خیلی دلم می شکست و گریه می کردم که چرا من در بین آن زائران نیستم تا این که در محرم امسال با تمام وجودم زیارت کربلا را از خدا درخواست کردم و خوشبختانه همه چیز دست به دست هم داد تا بتوانم با همراهی دوستانم و چند نفر از بزرگان فامیل به زیارت امام حسین(ع) بروم. "

وی حال و هوای مسیر پیاده روی اربعین را این گونه توصیف می کند: "در سرتاسر مسیر آن قدر عشق و ارادت می ببینی و آن قدر مهمان نوازی ها بسیار است که رنج و سختی سفر به چشم نمی آید؛ انگار همه در حال مسابقه دادن و رقابت برای خدمت هر چه بیشتر به زائر امام حسین(ع) هستند و این خیلی برای من جالب بود. "

حاج رضا-  یکی دیگر از زائران است که برای دومین سال متوالی در این همایش شرکت می کند. وی می گوید: سفر سال گذشته  ام به کربلا و برکات معنوی آن موجب شد که امسال هم دلم هوایی شود و به زیارت بروم و اکنون که در حال صحبت از این سفر هستم تداعی آن لحظه ها و دقیقه های ارزشمند دوباره بیقرارم  می کند.

آری؛ اربعین نه قصه پاهاست و نه جریان جسم ها؛ بلکه سرگشتگی قلب هایی است که به سوی کربلا متمایل شده است. به راستی رمز حیرانی قدم ها به روی جاده های شیدایی چیست؟ مگر نه آن که وقتی قلب ها کرنش کند قدم ها برهنه می شود تا به روی زمختی جاده های فراق، شبنم وصال بیفشاند؟

گزارش: فاطمه زمانی

کد خبر 327060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.