رشد تولیدات سینمایی حوزه هنری در سال آینده/ساخت چندین سالن سینما در انتظار مساعدت

مدیرکل حوزه هنری استان اصفهان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایمنا از روال رو به پیشرفت وضعیت فرهنگی هنری استان اصفهان و پروژه های عمرانی جدید در این حوزه خبر داد.

به گزارش ایمنا، مهدی احمدی فر که از سال ۹۵ و به مدت سه سال مدیریت حوزه هنری استان را برعهده گرفته است در دوره کوتاه یک ساله مدیریت خود چرخ قطار فیلم سازی حوزه را که چندین سال به علت کمبود بودجه و توان مالی از حرکت باز ایستاده بود به چرخش انداخته است. او فصل جدیدی از تعاملات حوزه هنری با شهرداری و شورای شهر را آغاز کرده و با تخصیص بودجه و اولویت، به پروژه های عمرانی-سینمایی اصفهان که چندین سال مسکوت مانده بودند جامه عمل پوشانده است. آغاز پروژه پردیس سینمایی ساحل، طرح ریزی برای ایجاد چندین پردیس سینمایی دیگر و ایجاد برنامه های عملیاتی برای ساماندهی تئاتر شهر اصفهان سرفصل اصلی فعالیت های احمدی فر را تشکیل می دهد. او درباره برنامه های آتی حوزه هنری در دوران مدیریتش با ایمنا به گفتگو نشست.

شما چند ماه گذشته با اهالی رسانه دیداری داشتید و در جلسه اعلام شد که حوزه هنری قصد دارد به تعامل بهتری با اصحاب رسانه برسد، نتیجه این دیدار چه بود؟ تغییر روالی اتفاق افتاد؟
بعد از نشست ما با اهالی رسانه که در روز خبرنگار انجام شد و استقبال بسیار خوبی هم از جانب اهالی رسانه انجام شده بود، من درخواست کردم که هم تعامل بیشتری بین رسانه های استان و حوزه صورت بگیرد و هم اینکه رسانه ها برای ما پیشنهادات عملیاتی داشته باشند. در همان جلسه هم پیشنهاداتی مطرح شد اما پس از آن ما پیشنهادی اجرایی مبنی بر تعامل بیشتر رسانه ها با حوزه دریافت نکردیم.  
اما به نظر من در این چند ماه که از برگزاری نشست گذشته، همت رسانه ها در پوشش خبرهای حوزه بیشتر و جدی تر شده و یک ارتباط دائمی بین حوزه و رسانه شکل گرفته و من در حال حاضر بسیار راضی هستم.

اما به اعتقاد من اصلی ترین جنبه در مباحث اجتماعی بحث فرهنگ است و زیرساخت اصلی برای توسعه هر جامعه ای قاعدتا فرهنگ آن جامعه است، پس شایسته است که همه با تمام قوا همت کنیم تا مقوله فرهنگ را توسعه بهتر و بیشتری بدهیم، به خصوص برای رسوخ بهتر مباحث فرهنگی در دل خانواده ها که به یک همت جمعی نیاز دارد.  
ما به تعامل خوبی با اهالی رسانه رسیدیم اما هنوز هم جای تلاش بیشتری ازسوی رسانه ها وجود دارد زیرا در مسائل آموزشی، تکرار، نقش مهم و کلیدی دارد و از این باب رسانه ها می توانند یاوران خوبی باشند و البته ما هم باید تلاش بیشتری بکنیم.

 
در این مدت تلاشی هم از جانب حوزه صورت گرفته است؟   
البته. اگر شما نگاهی به آثار فرهنگی هنری موجود در سطح شهر کرده باشید، متوجه می شوید که نسبت سهم حوزه در کارهای فرهنگی سطح شهر چه از بعد کمی و چه از بعد کیفی در این مدت بیشتر شده است و ما به فعالیت ها سرعت و وسعت بیشتری دادیم.


استان اصفهان در جشنواره فیلم کوتاه امسال که معتبرترین جشنواره فیلم کوتاه ایران محسوب می شود در بخش داستانی هیچ نماینده ای نداشت، به نظر شما اصفهان به لحاظ تولیدات سینمایی، فیلم کوتاه و مستند و به طور کل تولیدات تصویری در کجا ایستاده است؟
به واقع در زمینه تولید فیلم چه کوتاه و یا مستند یا سینمایی، اصفهان پتانسیل جغرافیایی و انسانی خوبی دارد اما ایراد اول این است که توان مالی برای تولید فیلم کم است. دستگاه هایی هم که جنبه حمایتی دارند مثل حوزه هنری توان مالی زیادی ندارند. این موضوع باعث می شود که خیلی از ایده ها به سمت تهران و یا حتی استان های دیگر سرازی شود. من به شخصه دیده ام که برخی از بچه های اصفهان در استان های دیگر فیلم می سازند.

البته این پتانسیل در تمام جنبه های هنری در اصفهان قوی است حتی در زمینه گرافیک، پوستر و... حوزه هنری در چند سال اخیر به دلیل همین تنگناهای مالی به بخش فیلم سازی ورود نکرده بود اما امسال حرکت را دوباره آغاز کردیم و بودجه ای را برای ساخت فیلم اختصاص دادیم.


کمی درباره این حرکت تازه حوزه هنری بگویید. 
ما موضوع زندگی ایرانی – اسلامی را به عنوان یک موضوع کلی مد نظر قرار دادیم و فراخوان آن را منتشر کردیم. استقبال خوبی صورت گرفت و حدود ۸۰ تا ۹۰ فیلم نامه و طرح به حوزه ارائه شد و بالاخره پس از صرف وقت و ممیزی های فراوان، اعضای شورای فیلم نامه حوزه ۱۵ فیلم نامه را انتخاب کرد که ۱۰ مورد در اولویت قرار گرفت و ۵ فیلم نامه به صورت رزرو در نظر گرفته شد. با بچه های فیلم ساز جلسه گذاشته شد، قراردادها بسته شد و افراد وارد فاز اجرایی فیلم نامه ها شدند.


برای ارائه به جشنواره ها برای دیده شدن فیلم هم برنامه ای تدارک دیده اید؟  
بله. البته نگاه حوزه نگاه جشنواره ای نبوده است. ما با برنامه ریزی تصمیم گرفتیم که با ایجاد فضاهای مطلوب در سطح شهر در درجه اول فیلم ها را به نمایش عموم بگذاریم و در افق بعدی آن را برای جشنواره بفرستیم. قصد حوزه دیده شدن فیلم و استفاده از فیلم برای تاثیرگذاری فرهنگی در سطح جامعه و همچنین شناساندن فیلم ساز به جامعه بوده است.

 
برای اکران فیلم ها در هنر و تجربه هم در برنامه های حوزه افقی وجود دارد؟
بله حتما. ما بسیار در تلاشیم که فیلم سازهای اصفهان در هنر و تجربه فعال شوند. چه فیلم سازهایی که از حمایت حوزه برخوردارند چه آنهایی که در انجمن سینمای جوان فعالیت دارند و چه افرادی که به صورت مستقل فیلم می سازند.


در سال های آینده هم این برنامه ادامه خواهد داشت؟ موضوع یا موضوعاتی مد نظر حوزه است؟
حتما، بعد از چندین سال که حوزه هنری در بخش فیلم سازی با رکود مواجه بود، این حرکت را آغاز کردیم و با ایجاد این بستر، پیش بینی های بودجه ای برای ساخت فیلم در سال آینده را انجام داده ایم و انشالله در سال آینده تولیدات حوزه را دو برابر خواهیم کرد و علاوه بر فیلم های داستانی کوتاه به بخش فیلم های مستند هم وارد می شویم.

  
تغییر مدیریت شهری اصفهان چه تاثیری در ایجاد تعامل بیشتر بین آنها و حوزه هنری دارد؟ افق برنامه های مشارکتی سال آینده را چطور می بینید؟
در تعاملاتی که با کمیسیون فرهنگی شورای شهر داشتیم من رویکرد عالمانه خوبی در دیدگاه های اعضا و ریاست کمیسون فرهنگی شورای شهر مشاهده کردم و با توجه به اینکه در گفتگوهایمان تصمیم به نوع تعاملی جدید گرفته شده است، امیدواریم اتفاقات خوبی در تمام بخش های هنری استان بیفتد.  
نگرش من این است که شهرداری و شورای شهر در برنامه های جدید بودجه لازم را در اختیار ارگان ها و دستگاه های تخصصی هر حوزه بگذارند و افراد متخصص دست به تولید بزنند.
ما برای ایجاد زیرساخت مناسب جلساتی با اعضای شورای شهر گذاشته ایم و بخشی از پیشنهادات مکتوب را هم برای آنها ارسال کرده ایم و امیدواریم سال آینده در زمینه فیلم و انیمیشن کارهای خوبی صورت بگیرد.


در مراسم گلنگ زنی پردیس سینما ساحل از چند پروژه عمرانی دیگر مثل سینما همایون و سینما ایران هم صحبت شد، اجرای این پروژه ها در چه مرحله ای قرار دارد؟  
یکی از زمینه های خوب موجود در اصفهان که می تواند پاسخگوی نیاز مردم هم باشد زمین سینما ۲۲ بهمن واقع در چهارباغ است که موقعیت مکانی بی نظیری و همچنین مساحت خوبی دارد. طبق پیشنهاد حوزه هنری ما می خواهیم در این مکان هم تئاتر شهر را ایجاد و سامان دهی کنیم و هم چندین سالن سینما و چند مکان فرهنگی جدید ایجاد کنیم.  
انجام این پروژه به تنهایی از عهده حوزه هنری خارج است و باید به صورت مشارکتی انجام شود و در سطح مدیریت کلان شهر بررسی شود. ما پیشنهاد کار را برای شورای شهر ارسال کردیم که اگر به تصویب برسد این پروژه یکی از بزرگترین پروژه های فرهنگی هنری کشور می شود./

کد خبر 326944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.