اضافه ‌وزن و چاقی عامل افزایش فشار خون است

یکی از راه های کاهش فشار خون بالا این است که وزن خود را در صورت زیاد بودن آن کاهش دهید. افزایش وزن بر قلب فشار وارد می آورد. در بعضی موارد، کاهش وزن تنها درمان لازم برای فشار خون بالا است.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت:  اگر بیش از ۶ الی۱۲ ماه از شروع اصلاح و بهبود شیوه زندگی، فشار خون همچنان بالا باقی بماند، درمان با داروهای ضد فشار خون شروع می‌شود.

دکتر مجید کلاهدوزان افزود: اغلب بیماران با فشار خون شدیدتر از مرحله ۱ به دارو درمانی نیاز دارند، اما در هر حال، اصلاح و بهبود شیوه زندگی در کنار مصرف داروها به عنوان بخشی از درمان فشار خون بالا محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در بیشتر نژادها و در تمام سنین، اضافه ‌وزن و چاقی عامل افزایش فشار خون شناخته شده است وخطر شیوع در زنان و مردانی کهBMI  بیشتر از۳۰ دارند به ترتیب ۳۸ درصد و ۴۲ درصد است، درحالی که شیوع درمردان وزنانی کهBMI  کمتراز ۲۵ دارند ۱۵ درصد است.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: در افراد چاق، هدف اولیه، کاهش ۵/۴ کیلوگرم از وزن بیمار است، اما با ادامه کاهش وزن به همان اندازه فشار خون هم بیشتر پایین می‌آید. همچنین کاهش وزن اثر داروها در درمان پرفشاری خون را افزایش می‌دهد.

کلاهدوزان افزود: در بعضی افراد مبتلا به فشار خون بالا دریافت نمک زیاد، منجر به افزایش فشار نمی‌شود. به این افراد، مقاوم به نمک می‌گویند، اما حدود ۳۰ تا ۵۰درصد افراد مبتلا به فشار و ۱۵ تا ۲۵ درصد  کل افراد، حساس به نمک هستند.

وی به افراد توصیه کرد: هنگام پختن غذا نمک در غذا نریزید و به جای آن هنگام صرف غذا نمک را بر روی غذا بپاشید. این عمل مصرف نمک را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد.

کلاهدوزان افزود: به جای استفاده از نمک از سایر چاشنی‌ها نظیر انواع ادویه، سبزیجات، ترشی‌ها و رب‌ها جهت طعم غذا استفاده کنید.همچنین میزان دریافت نمک از غذاهای فرآوری شده بالا است واصلاح روش تهیه این غذاها می تواند به کاهش سدیم دریافتی کمک کند.

وی در پایان تصریح کرد: اگرچه در بیشتر غلات و گوشت ها هم پتاسیم کافی وجود دارد امای بخوبی پتاسیم میوه و سبزیجات قابل جذب نیستند .این در حالی است که استفاده از طرح DASH  یعنی رژیم غنی از سبزیجات و میوه ها (سرشار از پتاسیم و فیبر و مقدار کم سدیم ) به کاهش پرفشاری خون کمک می کند.

کد خبر 326868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.