پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیازمند همکاری ادارات است

تیران-مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیازمند همکاری ادارات و متولیان مراکز پرورش طیور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران و کرون، دکتر شهرام موحدی در سفر به شهرستان تیران و کرون در دیدار فرماندار شهرستان به ضرورت کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به آغاز فصل مهاجرت پرندگان مهاجر از سرزمین های شمالی به سمت جنوب و غرب آسیا و تهدید خطر بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان همکاری مسئولان و مدیران مراکز پرورش طیور لازم است.

وی افزود: بدون همکاری سایر دستگاه ها و متولیان مراکز پرورش طیور به ویژه مرغداری ها سازمان دامپزشکی به تنهایی قادر به کنترل این بیماری نیست و نیاز به همکاری همگانی است و مردم نیز نقش موثری در این خصوص دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان بیان داشت: اگر همکاری مردم و مسئولان با دامپزشکی نباشد امکان مدیریت و کنترل بیماری وجود ندارد و شرایط برای کارشناسان سازمان دامپزشکی سخت می شود و خسارت های زیادی به مرغداری ها و مراکز پرورش طیور وارد و سلامت مردم تهدید می شود.

وی با اشاره به بحران سال گذشته در خصوص بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خاطرنشان کرد: همکاری خوبی در ستادهای مدیریت بحران با دامپزشکی وجود داشت و ادارات عضو ستاد همکاری خوبی در پیشگیری و کنترل بیماری داشتند که البته برخی از سازمان ها و ادارات همکاری خوبی نداشتند که  این موضوع منجر به افزایش حجم کاری دامپزشکی و کاهش سرعت عملکرد شد که تکرار این موضوع برای کنترل و پیشگیری از این بیماری شایسته نیست.

دکتر موحدی ادامه داد: شناخت صحیح مسئولان از وظایف و مسئولیت های خود نسبت به شرایط بحرانی و شرایط دامپزشکی باعث می شود که مدیران و کارشناسان در انجام مسئولیت های خود بهتر اقدام کنند و جلوی خسارت ها گرفته می شود.

وی با بیان اینکه مراکز پرورش طیور دستورالعمل بهداشتی را رعایت و نسبت بیمه مرکز خود اقدام کنند، گفت: این همکاری و انجام اقدام توسط مراکز پرورش طیور در پیشگیری و کنترل بیماری لازم و ضروری است تا اینکه با بی توجهی به مسائل بهداشتی و یا بی توجهی به بحران های ناشی از بیماری کانون های آلوده افزایش نیابد و دچار خسارت نشوند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: سال گذشته برخی از مراکز پرورش طیور از لحاظ ساختار بهداشتی مشکلات داشته و قدام به جوجه ریزی غیر مجاز کردند و یا امنیت زیستی را مورد توجه قرار نداده بودند که این موضوع منجر به خسارت های زیادی شد.

وی با بیان اینکه ستادهای مدیریت بحران شهرستان ها با موضوع پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تشکیل شود، اظهار کرد: همکاری همه مسئولان در این خصوص لازم نیاز است تا اینکه از بروز و رشد بیماری جلوگیری شود که البته نه تنها در خصوص بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بلکه در پیشگیری و کنترل تمامی بیماری ها نیاز به همکاری است که ازجمله دیگر موارد پیش سرد سازی گوشت و انجام کشتار دام در محل کشتارگاه است.

موحدی با بیان اینکه نقش دامپزشکی در بهداشت و سلامت جامعه تلاش می کند و دستورالعمل های بهداشتی برای سلامت جامعه و حمایت از تولیدکنندگان برای پیشگیری از خسارت های اقتصادی است، ادامه داد: فعالیت های پیشگیرانه دامپزشکی سلامت جامعه را دنبال و ضمانت می کند و در این راستا همه مردم نقش دارند و نیاز به همکاری آن ها با دامپزشکی است.

کد خبر 325878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.