ولنگاری فرهنگی در مزون های زیر زمینی

بساطش را روی میز و صندلی ها آرایشگاه پهن کرده و با توجه به سفارش و درخواست مشتری ها سایز لباس را انتخاب و به مشتری تحویل می‌داد. کمتر از نیم ساعت نصف بیشتر بارش فروخته شد و سالن از جمعیت خالی شد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا،  برخلاف دفعات قبل این بار بدون نوبت و سر زده تصمیم گرفتم به آرایشگاه محل سر بزنم.  از شلوغی سالن  تعجب کردم تا حدی که صدا به صدا نمی رسید. در میان جمعیت چشمم به منشی سالن افتاد و سراسیمه به سمت او رفتم و باحالت عاجزانه‌ای پرسیدم کی نوبت من میشه ؟

لبخند ملیحی زد و گفت ده دقیقه دیگه؛ نمی‌دانستم از خوشحالی بال دربیاورم یا از تعجب شاخ؟ چطور ممکن بود باوجوداین همه جمعیت به این زودی نوبت من شود؟ سؤال ذهنم را به زبان آوردم و گفتم  مگر این خانم‌ها جلوتر از من نیستند؟

پریسا خانم یکی از همان لبخندهای شیرینش را به لب آورد و گفت: نه عزیزم امروز شوکت خانم از ترکیه جنس |آورده  و مشتریایش اینجا جمع شدند تا بار را زمین نگذاشته بخرند و ببرند. موضوع برایم جالب شد؛ حتماً قیمت لباس‌هایش خیلی مناسب بود که این‌همه طرفدار داشت، از خانمی که کنارم ایستاده بود در مورد قیمت لباس‌ها پرسیدیم. با صدایی نازک و کش‌دار گفت:" قیمت اصلاً مهم نیست، همین‌که می دونم جنسش ترکیه‌ای  اصله و فروشندش خوش سلیقست کافیه ".

کاملاً قانع شدم یک‌لحظه به خودم فکر کردم که در همهٔ زندگی، به آدمی اقتصادی و حساب گر معروف بودم. هنوز چنددقیقه‌ای از صحبت‌هایمان نگذشته بود که همهمه‌ای سالن خبر از آمدن شوکت خانم را داد.

بساطش را روی میز و صندلی آرایشگاه چید و با توجه به سفارش و درخواست مشتریان سایز موردنظرشان را تحویل می‌داد. نیم ساعت از حضورش نگذشت که نصف بیشتر بارش به فروش رفت و سالن رفته‌رفته خالی از جمعیت شد.

به کنارش رفتم و خدا قوت گفتم، سلامم را به گرمی پاسخ داد و گفت دختر جان تو که اینجا بودی چرا دیر آمدی فکر کنم سایز تو را تمام کردم. گفتم قصد خرید نداشتم آمده بودم آرایشگاه اما برایم جالب بود که بدانم این جنس‌ها را خودتان از ترکیه می‌آورید؟ ابروهایش را بالا داد و گفت: " نه برادرم جنس‌ها را از ترکیه می‌فرستد. "دوباره پرسیدم سود هم داره؟ نیشخندی زد و گفت: "قبلاً خوب بود، اما الان دست زیاد شده، کار کساد شده ." پرسیدم از مشتریای ها  راضی هستید؟

نگاهی به آرایشگاه خالی از جمعیت کرد و گفت: " بعضی ها  مشتری  قدیمی و  وفادار هستند،  اما خیلی ها هم  سلیقه های متفاوتی دارند یا از جنس یا از قیمت  راضی نیستند و مجبورم به قیمت خرید بفروشم تا بازار را از دست ندهم ".

درست می‌گفت این روزها اینستا گرام و تلگرام  پر شده از آگهی تبلیغاتی مزون های لباس و فشن شو های که از قضا طرفداران زیادی هم دارند. اما  کم نیست تعداد زنان و دخترانی که خرید از فروشگاه های سطح شهر و مغازه ها را به خرید از آدرس های ناشناس ترجیح می دهند.  

آیدا دانشجوی سال سوم مدیریت به خبرنگار ایمنا می‌گوید:" خیلی از این کانال‌ها آدرس یک‌خانه را به‌ عنوان مزون گذاشته‌اند که نمیشه به‌ راحتی اعتماد کرد. چرا که اصلاً مشخص نیست، آیا واقعا محل فروش لباس هست یا نه؟ اعتمادی به مزونی های شخصی که توی خونه ها هست ندارم چون بحث امنیتش واقعا می تونه مشکل داشته باشه."

 دغدغه ی که ابراهیم خطابخش رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک دوخته‌شده استان اصفهان هم بر آن تاکید دارد و می‌گوید: حضور یک مزون در مرکز تجاری با پروانه کسب قانونی و اجناس ایرانی بلامانع است، اما زمانی که افراد جنس قاچاق را با تبلیغات گستره به مشتریان خاص خود می‌فروشند چون از نظارت اتحادیه پوشاک، اماکن استان و اتاق اصناف خارج می‌شود و فعالیتی غیرقانونی است.

خطابخش  بابیان اینکه خوشبختانه بعد از دو سال پیگیری مستمر حکم تخلیه مزون‌های زیرزمینی صادر شد، افزود: با کمک اماکن استان و اخذ حکم دادستانی ۱۱ مزون زیرزمینی را شناسایی و بعد از اخطارهای اولیه حکم تخلیه آن‌ها را دریافت کردیم.

درست است که حال روز جیب مردم نا خوش است. اما گاهی بعضی افراد برای یک مجلس عروسی تمام مزون ها را برای پیدا کردن لباس شب ۴ میلیون تومانی زیر پا می گذارند. لباس هایی که شاید ارزش آنها خیلی زیاد نباشد اما آنطور که دکتر مجید ابهری رفتارشناس و آسیب‌شناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا می گوید آنچه امروز به‌عنوان مدگرایی از اصلی‌ترین شرایط عضویت نوجوانان و جوانان در گروه‌های اجتماعی محسوب می شود، در حقیقت نوعی یورش و اصالت ضدفرهنگی و مدگرایی در انتخاب نوع لباس، آرایش و پیرایش بر اساس الگوهای مد روز است که این‌گونه الگوها توسط شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ها به فرزندان عرضه می‌شود و تا جایی پیش می‌رود که هویت و اصالت جوانان ایرانی را هدف قرار گرفته است.

ابهری می گوید: مدگرایی را نمی‌توان نفی کرد اما در صورتی‌که هویت، اصالت، ارزش‌ها و آرمان‌های یک جامعه مورد حمله و دگرگونی قرار گیرد باید در مقابل آن ایستاد. بنابراین رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما باید با معرفی و احقاق هویت اسلامی ایرانی، به فکر نجات جوانان از تهاجمات فرهنگی غرب بوده و سریعاً نسبت به حفظ اصالت‌های خانواده و حفظ پوشش ایرانی اسلامی اقدام کنند.

چند سالی است کارگروه ساماندهی مد و لباس، متولی سامان‌بخشی وضعیت نابسامان پوشاک شده، با این همه، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک دوخته‌شده استان اصفهان خبر از وجود ۲۲ مزون زیرزمینی در  شهر را می‌دهد و می گویدکه این گروه آسیب های گسترده‌ای را در جامعه فراهم می‌کنند و حجم بسیاری از مدهای مهاجم از سوی مزون‌های خانگی و زیرزمینی است.

 وی با اشاره به ضررهای اقتصادی مزون ها به جامعه می‌گوید: این افراد به‌صورت غیرقانونی اقدام به فروش اجناس خود کرده و طبعاً از عوارض قانونی و مالیات سرباز زده و هیچ‌گونه پرداخت قانونی ندارند درصورتی‌که فعالان، تولیدکنندگان و طراحان حرفه‌ای لباس چارچوب‌ها را رعایت کرده و عوارض و مالیات را پرداخت می‌کنند.

 وی بابیان اینکه مزون دارهای زیرزمینی حق فروشندگان قانونی را پایمال می‌کنند، اظهار کرد: سرمایه گذاری که فروشندگان قانونی در قالب‌های تخصصی و تولیدی و طراحی انجام می‌دهند با فعالیت‌های غیرقانونی مزون دارهای زیرزمینی زیر سؤال می‌رود.

کد خبر 325763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.