انتقاد رییس  و نمایندگان مجلس از تعلیق عضویت سپنتا نیکنام

موضوع تعلیق عضویت سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد، روز گذشته در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد و علی لاریجانی و برخی نمایندگان مجلس به آن اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی لاریجانی در جلسه علنی مجلس در رابطه با تعلیق سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد گفت: « اظهارنظر مجدد شورای نگهبان دراین‌باره معنا ندارد». لاریجانی پیش از این هم گفته بود که اقدام شورای نگهبان برای لغو عضویت سپنتا نیکنام «غیرقانونی» است. موضوع هنگامی روز یکشنبه هفتم آبان ماه، در صحن علنی مجلس بالا گرفت که علیرضا رحیمی، نماینده مجلس، در تذکری آیین‌نامه‌ای انتقاد کرد که موضوع سپتنا نیکنام دو ماه است در افکار عمومی محل مناقشه شده است. او خطاب به آقای لاریجانی گفت باید هرچه زودتر این شبهه برطرف شود تا «شائبه‌ای نباشد که نظام جمهوری اسلامی با حضور اقلیت‌های دینی مشکل دارد».

 لاریجانی در پاسخ  گفت استناد شورای نگهبان بر اساس اصل چهارم قانون اساسی است. بر طبق این اصل همه قوانین و مقرارت در حوزه‌های مختلف باید مطابق با موازین اسلامی باشد و تشخیص این امر بر عهده فقهای شورای نگهبان است. رئیس ‌مجلس گفت حتی اگر شورای نگهبان برطبق تفسیری از اصل چهارم بعد از مهلت‌های تعیین‌شده و درسال‌های بعد اظهار نظر کند، باید به مجلس اعلام کند تا قوانین در قوه مقننه عوض شود. 

علیرضا رحیمی پس از جلسه علنی مجلس نیز به خبرنگارانگفت: استانداردهای دو گانه نباید بر نظرات حاکم باشد، در صورتی که حضور اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر و روستا غیر شرعی باشد باید از ورود آنها به عرصه رقابت‌های انتخاباتی هم به لحاظ غیرمشروعیت جبوگیری کرد. وی تصریح کرد: این در حالی است که در تهران چهار نفر از اقلیت‌های دینی برای انتخابات شورای اسلامی شهر کاندید شدند، البته سپنتا نیکنام نیز با مانعی در مرحله کاندیداتوری در یزد مواجه نشد.

وی افزود: هیچ مرجعی کاندیداتوری اقلیت‌ها در انتخابات را اقدام خلاف شرع تعبیر نکرده، لذا به نظر می‌رسد تقویت شائبه سیاسی در این برهه هرچند نظر فقهی شورای نگهبان است، مردم را ناامید کرده از این رو انتظار می‌رود به رای مردم احترام گذاشته شود. رحیمی با تاکید بر اینکه نظر فقهی شورای نگهبان به معنای مختومه شدن پرونده نیست، گفت: در حال حاضر یکی از شعب دیوان عدالت اداری رای دستور موقت تعلیق سپنتا نیکنام را صادر کرده است اما تا سر رسید نهایی زمان زیادی باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سپنتا نیکنام در دوره قبلی نماینده شورای شهر یزد بود. در دوره جدید با مخالفت احمد جنتی و فقیهان شورای نگهبان ادامه کار او در شورا در ابهام است. شورای نگهبان می‌گوید باید صلاحیت آقای نیکنام رد می‌شد.

در همین رابطه غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه نیز روز یکشنبه گفت: «دیوان عدالت اداری هنوز به این موضوع ماهیتی رسیدگی نکرده است و هنوز در همان حد صدور دستور موقت است».  همچنین اسفندیار اختیاری  نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور حسن روحانی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی برای دفاع از وزرای پیشنهادی نیرو و علوم، از موافقت وی برای رفع حکم تعلیق سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر خبر داد و گفت: در گفت‌وگویی که با رئیس جمهور داشتم دیدگاه وی را درباره موضوع سپنتا نیکنام جویا شدم و ایشان ضمن ابراز ناراحتی از موضوع گفتند که در حال پیگیری برای حل آن هستند. 

کد خبر 325581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.