مختل شدن زندگی مردم دهاقان با هجوم حشرات سفید بالک

دهاقان –مدتی است که پشه های سفیدبالک مهمانان ناخوانده ای هستند که در درختان دهاقان لانه دارند و آرامش مردم برهم زده اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، این روزها دهاقان حال و هوای خوبی ندارد، خشکسالی از یک طرف بساط خود را پهن  کرده و گرمی هوا از طرف دیگر ناراحت کننده شده، سوزاندن درخت ها که قصه تکرارشدنی است ورود پشه های کوچک به نام های سفید بالک  به همراه شته ها هم به جمع مهمانان ناخوانده پیوستند تا آرامش مردم را به هم بزنند.

با این حال مسئولان شهرستان موضوع را جدی نگرفته اند و از وجود این حشرات اظهار بی اطلاعی کرده اند و حتی برخی اسم این حشرات را هم نمی دانستند ولی هنوز بر تعداد حشرات افزوده می شود و کماکان گلایه مردم را هم در بردارد.

اهالی محله نهضت آباد از هجوم سفیدبالک ها جرات بیرون آمدن از خانه هایشان حتی برای خرید ندارند و در کنار مسائلی مثل جمع شدن آب های راکد، سروصدای ترقه هایی که هنوز هم گاه و بیگاه شنیده می شود، زنبورها و سگ های ولگرد و...امروز باید از دست حشرات کوچک هم فراری باشند و با نگرانی هایی که دارند آنها را هم تحمل کنند.

درختان بید و کاج نیز لانه این حشرات شده اند و ناخوشی هایی که بوجود آمده اهالی این محله و محلات دیگر را ناراحت کرده است.

حشرات معضل جدید شهرستان دهاقان

سفیدبالک با اینکه آفت گیاهی هست اما امروزه به عنوان یک معضل و دردسر بزرگ برای ساکنان برخی از محله های شهرستان دهاقان شده است.

مگس سفید اصولا و اصالتاً از مناطق آسیا جنوب شرقی آمده اما در تمام دنیا پراکنده شده در خاورمیانه از عراق، سوریه، ایران تا آمریکا و ترکیه گزارش شده است.

درباره چگونگی انتقال این حشره از جنوب ایران به شمال، چیزی مشخص نیست.

از این گذشته شته ها هم که حشرات بسیار ریز وکوچکی هم هستند در پارک ها، خیابان ها، کنار جوی آب، چشمه و...جولان می دهند و سبب آزار شهروندان شده اند.

چسب زرد راهکاری برای خلاصی از دست حشرات

عبدالحاج علی میرزایی رییس اداره محیط زیست شهرستان دهاقان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار داشت: سفیدبالک و شته ها در برخی از مناطق دهاقان وجود دارند و قابل کنترل هستند.

وی استفاده از چسب های زرد را راهکاری برای خلاصی از دست حشرات عنوان کرد و گفت: مردم با نصب چنین چسب هایی بر درختان یا در منازل می توانند از این معضل در امان باشند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان دهاقان ادامه داد: این حشرات در کل کشور هستند و استفاده از سموم نیز راهکار مناسب نیست.

بی توجهی گلخانه داران باعث زیاد شده حشرات می شود

امین هاشمی، کارشناس حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان نیز در این گفت وگو، بی توجهی گلخانه داران را عامل اصلی زیاد شدن حشرات سفیدبالک عنوان کرد و افزود: دورریز بقایای گلخانه ای آلوده باعث تکثیر حشرات در شهر می شود و اینکه نهضت آباد بیشترین درگیری با این مساله را دارد همجواری این محله با شهرک گلخانه ای و گلخانه های اطراف است.

وی باتوجه به اینکه تکثیر این حشرات در مناطق گلخانه ای کشور است، اذعان داشت: بخاطر وجود گلخانه های زیاد در این شهرستان این حشرات نیز مهمانان ناخوانده هستند که تکثیر آنها در آن واحد است.

کارشناس حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان سفید بالک را نخستین آفت گلخانه ای عنوان کرد و اظهار داشت: تغذیه این حشرات از شیره گیاهان است و باعث خسارت به محصولات می شود و کسانی که موارد بهداشتی را رعایت نکنند بیشتر درگیر چنین حشرات هستند.

هاشمی مبارزه بیولوژیکی و نصب کارت چسب های زرد را از روش های کنترل حشرات عنوان کرد و افزود: رعایت موارد بهداشت زراعی و مبارزه با علف های هرز مزارع باعث کمتر شدن این حشرات می شود.

مردم نگران انتقال بیماری از طریق حشرات نباشند

کارشناسان شبکه بهداشت و درمان شهرستان دهاقان با ابراز اینکه این حشرات ناقل بیماری نیستند از مردم خواستند نگران نباشند.

ذبیح الله رسم، مسئول واحد بهداشت محیط شهرستان دهاقان، در این زمینه اظهار داشت: سفیدبالک و شته ها ناقل بیماری نیستند و ممکن است در برخی از افراد حساسیت هایی بوجود بیاورند که باز هم جای نگرانی نیست.

وی از مردم خواست در استفاده از محصولات سبزی و صیفی و میوه ها حتما به رعایت نکات بهداشتی بپردازند و با ضدعفونی کردن و استفاده از کلر و گندزدایی سلامت جسمی و روانی خود را تضمین کنند.

مسئول واحد بهداشت محیط شهرستان دهاقان باتوجه به اینکه شرایط آب وهوایی باعث تکثیر این حشرات شده است، اذعان داشت: گرمی هوا در این فصل سال یک نوع پدیده ای را با عنوان جابجایی آب وهوا به وجود آورده که این حشرات زیاد شده اند و چون به سرما هم عادت ندارند پیش بینی می شود بزودی این نگرانی هابرطرف شود./

کد خبر 325459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.