زنگ خطر سکته مغزی را جدی بگیرید

روز جهانی سکته مغزی توسط انجمن جهانی سکته مغزی در سال ٢٠٠٦ میلادی اعلام شد و از آن زمان تا کنون هر سال در تاریخ ٢٩ اکتبر، مراسمی به همین منظور در سراسر دنیا برگزار می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، زمانی که خون رسانی به بخش هایی از مغز قطع شود، فرد دچار سکته مغزی می شود. بدون خون، سلول های مغز دچار مرگ و یا آسیب دیدگی می شوند. حال با توجه به اینکه کدامیک از قسمت های مغز دچار آسیب شده باشد و درمان بیماری با چه سرعتی صورت گیرد، تاثیراتی که سکته مغزی بر روی بدن افراد می گذارد متفاوت است و ممکن است حرکت، گفتار و یا حتی نحوه فکر و احساس آنها را تحت تاثیر قرار دهد. به گفته این سایت سکته مغزی دلیل اصلی مرگ و میر و ناتوانایی افراد در سطح جهانی است که می تواند هر فردی را در هر سنی مبتلا کند.

معمولا قبل از بروز سکته مغزی علائم هشدار دهنده‌ای وجود ندارد یا اینکه علائم بسیار جزئی هستند. بعد از بروز سکته مغزی بیمار باید بلافاصله در بیمارستان بستری گشته تا از بروز صدمات دائمی به مغز جلوگیری شود. عوارضی که بعد از سکته مغزی ایجاد می‌شود بستگی به محل سکته و وسعت بافت‌های گرفتار شده مغز دارد. عوارض سکته مغزی از عوارض خفیف و گذرا مثل تاری دید تا عوارض فلج کننده دائمی یا حتی مرگ را شامل می‌شود. اگر این علائم در طول ۲۴ ساعت از بین بروند، این وضعیت را اصطلاحا حمله ایسکمی گذرا (transient ischemic attack) می‌نامند که یک علامت هشدار دهنده از یک سکته مغزی احتمالی در آینده است.

هر 5 دقیقه، یک نفر دچار سکته مغزی می شود

به گفته دکتر بهناز صدیقی؛ متخصص مغز و اعصاب، سکته مغزی شایع ترین معلولیتی است که در جامعه و در افراد می‌بینیم. این در حالی است که  به طور متوسط از هر شش نفر یک نفر دچار سکته مغزی می‌شود و این بیماری بر اساس آمار هر پنج دقیقه یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.اما موضوع مهم این است که این بیماری رده سنی خاصی ندارد و و هر فردی ممکن است دچار این بیماری شود.

این متخصص می گوید: هر چه سن افراد بالاتر رود، به ویژه سن ۵۵ سال به بالا و با توجه به عوامل خطری که منجر به تنگی عروق مغزی می‌شود، ریسک این بیماری بالاتر می‌رود. اما این موضوع به این معنی نیست که سن‌های پایین‌تر نسبت به بیماری مصونیت دارند، به گونه ای که حتی یک کودک شیرخوار هم ممکن است دچار چنین اتفاقی بشود.

همچنین ممکن است لخته ای در مغز ایجاد شود و در واقع کاهش خون رسانی باشد که عمده سکته های مغزی از این نوع هستند و گروه دیگر هم خونریزی‌های مغزی هستند که به دلیل پارگی عروق در بافت مغز و یا در فضای تحت عنکبوتی دور مغز باشد.

دیابت و چربی خون؛ عوامل خطرساز سکته مغزی

دکتر صدیقی ادامه می دهد: هر عاملی که باعث ایجاد تنگی عروق شود ، ریسک ابتلا به سکته مغزی را بالاتر می‌برد و ممکن است این اتفاقی که در عروق می‌افتد و این تنگی رگ‌ها به دلیل لخته ای باشد که از خارج از مغز به داخل مغز افتاده باشد که شایع ترین آن قلب است. همچنین نامنظم زدن های قلب و یا نارسایی های قلبی می توانند علت ایجاد کننده سکته مغزی باشند.

وی مهمترین عامل از بروز سکته مغزی را پیشگیری می داند و می گوید: کنترل فشار خون مهم ترین عاملی است که باید به آن دقت و توجه کرد. همچنین بیماری‌هایی مانند دیابت و چربی خون بالا از دیگر عوامل خطر در بروز سکته مغزی هستند که به راحتی قابل پیشگیری هستند.

این در حالی است که زنان در اثر ابتلا به سکته مغزی عوارض بیشتری پیدا می کنند، اما مردان در بعضی از گروه ها به سکته های مغزی بیشتر مبتلا  می شوند.

به گفته این متخصص متاسفانه ناسالم بودن رژیم های غذایی، مصرف بیش از حد چربی، کم تحرکی، مصرف دخانیات و سیگار، از عوامل خطر این بیماری محسوب می‌شوند.

زنگ خطر سکته مغزی را جدی بگیرید

دکتر صدیقی آگاه کردن جامعه نسبت به عوامل بروز سکته و همچنین مراجعه به موقع بیمار برای درمان را ضروری عنوان می کند و ادامه می دهد: مردم باید به علائمی که زنگ خطر سکته مغزی حتی علائم گذرا خوب توجه کنند، این علامت‌ها می‌تواند سنگینی زبان، بی حسی نصف بدن، سنگینی دست و پا باشد.

وی با تاکید بر این مطلب که باید در مورد چنین بیمارانی سرعت عمل داشت، می گوید: بیمار سکته مغزی باید در سه ساعت اول و حتی در دقایق اولیه به پزشک مراجعه کند .این در حالی است که در بیمار سکته مغزی به ازای هر دقیقه ای که فرد فرصت را از دست می‌دهد سلول‌های مغزی از بین می‌روند، به همین دلیل اگر بالای سه یا چهار ساعت بیمار مرگ مغزی به این واحد برسد عملا وقت از دست رفته و کاری برایش نمی توان از لحاظ از بین بردن لخته مغزی انجام داد.

بیمار سکته مغزی بیماری است که مدت کوتاهی در بیمارستان است و بعد از آن متاسفانه چون سیستم خدمات اجتماعی بعد از آن را نداریم بیمار تحویل خانواده داه می شود و خانواده باید به این بیمار که در بسیاری از موارد معلولیت دارد خدمات ارائه دهند که هزینه های بسیاری به خانواده تحمیل می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه می دهد: نکته این است که این اتفاق با این عظمت و تراژدی که هست می تواند پیشگیری شود و در واقع می‌تواند چنین فاجعه‌ای اتفاق نیافتد. اما عمده صحبت متخصصان مغز و اعصاب افزایش آگاهی مردم است که متاسفانه در این زمینه ضعیف هستیم و اطلاعات بسیاری از افراد در رابطه با سکته مغزی کم است.

کد خبر 325284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.