واکسن جدید ذات الریه؛ شیوه ای برای مبارزه با ۷۰ نوع باکتری

بیماری پنومونی که نام قدیمی آن ذات الریه است عفونت یا التهاب شدید یک یا هر دو ریه به صورت همزمان است که سبب بروز علائم تنفسی می شود.

به گزارش گروه ترجمه سرویس علم و فناوری ایمنا و نقل از "گیز مگ"، دانشمندان دانشگاه بوفالو و مرکز پزشکی دانشگاه نیویورک به تازگی نوعی واکسن جدید تولید کرده اند که بدن افراد را در برابر انواع بیماری ذات الریه محافظت می کند.

به گفته محققان این واکسن جان هزاران نفر از افراد را نجات می دهد و به طور موثری با انواع باکتری هایی که باعث بیماری ذات الریه می شوند شامل " meningitis" و " sepsis"  مبارزه می کند.

به گفته کارشناسان ذات‌الریه عفونتی است که منجر به التهاب و پرشدن فضاهای داخل ریه و مجاری هوایی از مایع می‌ شود. به دنبال ایجاد عفونت، گلبول‌های سفید به طرف ریه‌ها حرکت می‌کنند تا با عفونت مبارزه کنند، اما این جریان منجر به بروز اختلال در عملکرد اصلی ریه یعنی دریافت اکسیژن از هوا و انتقال آن به سیستم گردش خون می شود.

یک هفته پس از آغاز بیماری در حدود یک سوم از بیماران دچار افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون  می‌شوند. دوره بیماری بین چند روز تا یک ماه و گاهی هم بیشتر ادامه خواهد داشت.

از سال ۲۰۰۰ با پیدایش واکسن ذات الریه کشنده ترین نوع بیماری مهار شده است و به گفته سازمان جهانی بهداشت میزان مرگ و میرهای ناشی از ذات الریه در کودکان به نصف کاهش یافته است. همچنین با رعایت تغذیه درست، دسترسی به آنتی بیوتیک ها و واکسن جدید مبارزه با ذات الریه، جان میلیون ها نفر از مبتلایان نجات یافته است.

در واقع میکروب‌های متفاوتی عامل ذات الریه هستند. اگرچه بعضی از این میکروب‌ها شایع و تشخیص آنها آسان است، اما در مواردی تشخیص عامل بیماری بسیار مشکل است. عفونت ریه می‌تواند در اثر باکتری ، ویروس یا قارچ ایجاد شود، اما در اغلب موارد باکتری‌ها عامل اصلی ایجاد بیماری هستند.

این در حالی است که دانشمندان دانشگاه های بوفالو و میویورک به تازگی واکسن جدیدی توسعه داده اند که قادر است با ۵۰ نوع باکتری شامل " Streptococcus " که مسئول اصلی این بیماری هستند مبارزه کند.

به گفته یکی از دانشمندان گروه تحقیق، اکنون پیشرفت فوق العاده ای برای مبارزه با این بیماری به ویژه در میان کودکان صورت گرفته است و لازم است واکسن های مقرون به صرفه و کارآمدی تولید شوند.

واکسن جدید از بدن افراد در برابر ۷۰ نوع باکتری ذات الریه محافظت می کند و  شیوه تولید سریع و ارزان آن ایجاد شده است.

کد خبر 324947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.