آشنایی با نویسندگی علمی در مرکز نجوم ادیب/ انتشار مطلب، خوان هفتم مراحل تولید محتوای علمی

کارگاه نویسندگی علمی و تولید محتوا به همت مرکز نجوم ادیب به مدت دو روز در این مرکز و با حضور محمدرضا رضایی، خبرنگار و روزنامه‌نگار علمی در مرکز نجوم ادیب سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مدرس کارگاه نویسندگی علمی به اهمیت نگارش لید اشاره کرد و بیان داشت: باید در پاراگراف اول متن به‌گونه‌ای عمل کنیم که مخاطب برای خواندن مقاله ما تمایل پیدا کند و این وظیفه بر عهده لید است، تیتر نیز وظیفه جذب مخاطب را دارد.

انتشار مطلب، خوان هفتم مراحل تولید محتوای علمی

محمدرضا رضایی خوان هفتم در مراحل تولید محتوای انتشار مطلب دانست و اظهار داشت: حتی اگر برای خودمان می‌نویسیم باید، در نگاه‌داری فایل‌ها دقت کنیم. در آرشیو کردن نیز باید توجه داشت که در کامپیوتر باید نظامی برای ذخیره اطلاعات استفاده کرد.

وی در مورد آماده‌سازی فایل برای انتشار گفت: اصلاح فونت‌ها و چینش متون باید مورد توجه باشد، باید از فرمت فایل‌های متنی استفاده کرد، جانشینی عکس‌ها در متون سبب می‌شود تا درک متن بهتر حاصل شود. نوشتن توضیحات نیز کمک می‌کند تا متن انتقال مفهوم بیشتری داشته باشد و نام‌گذاری فایل‌ها ارجاع و پیدا کردن فایل را راحت‌تر می‌کند، به خوانایی فایل نیز باید اهتمام داشت زیرا استفاده از پاراگراف‌های طولانی موجب خستگی مخاطب می‌شود.

رعایتی اصولی برای آرشیو محتوای علمی

رضایی گام بعدی را ارسال فایل به دیگران دانست و یادآور شد: فرمت فایل ارسال میکروسافت ورد باشد، فولدر متن را از فولدر عکس جدا کرده و عکس‌های باکیفیت برای رسانه‌های چاپی ارسال شود و اگر از ارسال به‌وسیله ایمیل استفاده شود بهتر از ارسال با تلگرام است زیرا آرشیو شده و ماندگاری آن بیشتر است.

وی ادامه داد: این ایمیل با عنوان و متنی برای شرح همراه باشد و درخواست اعلام وصول داشته باشد، رعایت این نکات سبب می‌شود تا تفاوت افراد حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای تمایز داده شوند.

آداب و رسوم ارتباط با رسانه‌ها را بشناسید

وی ارتباط با رسانه‌ها را موضوعی مهم معرفی کرد و تأکید کرد: آداب‌ورسومی خاص در این ارتباط وجود دارد، ابتدا با روزنامه‌ها و نشریات محلی کار خود را آغاز کنید، زیرا اکثر آن‌ها فقر نویسنده و سوژه و محتوا دارند و این امر سبب می‌شود تا راحت‌تر با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. کار کردن تخصصی سبب می‌شود تا این جذب بهتری برای نویسنده به وجود آید، تخصصی کار کردن سبب می‌شود تا برند سازی صورت گیرد.

این روزنامه‌نگار به برتری نگارش مطالب در مجلات نسبت به شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: وقتی در مجله‌ای مطلب می‌نویسید چند هزار نفر مخاطب نوشته شما را می‌خواند. ابزارهای جستجو کمک می‌کند تا نشان دهد چه کلید واژه‌هایی درصد بیشتری جستجو شده‌اند و این اطلاعات به شما در سوژه یابی یاری می‌رساند.

رسانه‌های اجتماعی و بستری برای برقراری ارتباط

وی رسانه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین بسترهای برقراری ارتباط معرفی کرد و ادامه داد: برای برقراری ارتباط باید به این نکته توجه کنیم که به مکان‌های پر رفت‌وآمد برویم و بدانیم حضور در شبکه‌های اجتماعی آداب‌ورسوم خاص خود را طلب می‌کند و برای آنکه بتوانیم افراد را سوق دهم باید به روشی عمل کنیم تا جذاب‌تر دیده شویم، کاربری ساده شبکه‌های اجتماعی سبب جذب حداکثری می‌شود و توجه به این امر سبب می‌شود تا محتواهای بیشتر و سریع‌تر انتقال پیدا کنند.

رضایی با تأکید بر این مهم که محتوای تولید شده باید قابلیت به اشتراک گذاری داشته باشد، یادآور شد: رسانه‌های اجتماعی به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند، برخی پیغام رسان هستند مانند تلگرام و برخی دیگر مانند اینستاگرام شبکه هستند. خلاق بودن، منظم بودن نشان از حرفه‌ای بودن حضور در شبکه مجازی است، حضور پیوسته سبب می‌شود تا در شبکه‌های اجتماعی موفق‌تر به نظر برسیم و به باید به یاد داشته باشیم مفید بودن در شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است.

خاصیت موجی شبکه‌های اجتماعی

وی به خاصیت موجی شبکه اجتماعی اشاره کرد و افزود: بهتر است پایه اصلی کار در شبکه اجتماعی بر اساس یک سایت باشد، خاصیت موجی به این معنی است که محبوبیت شبکه‌های اجتماعی تغییر می‌کند، کسب‌وکارهایی که تنها در بر اساس شبکه‌های مجازی باشد در حاشیه خطر قرار دارند.

این روزنامه‌نگار و مترجم علمی نوشتن بیوگرافی در شبکه‌های اجتماعی را بسیار مهم دانست و گفت: باید خود را به‌گونه‌ای معرفی کنید تا مخاطب شما را بشناسد، این امر سبب می‌شود تا اعتبار شما در فضای مجازی بالا برود، اسم شخص و عنوان برند، راه‌های ارتباط با فرد، بیان کاری که می‌کنید و دلیل دنبال کردن خود را بیان کرده و وجه تمایز خود را معرفی کنید.

وی با اشاره به این موضوع که درآمد کسب کردن کار ناپسندی نیست، اظهار داشت: کسب درآمد یک نیاز مادی و معنوی‌ترین نیاز انسان است، کار زشتی نیست، اگر بتوانید از راهی که طی می‌کنید درآمد بیشتری داشته باشیم موفق‌تر می‌توانید آن را دنبال کنیم.

انتشار محتواهای تصویری در فضای مجازی

وی در مورد انتشار محتوای تصویری در فضای مجازی گفت: عکس‌ها جذابیت بصری دارند و اکثر شبکه‌های اجتماعی بر پایه عکس طراحی شده‌اند، از جمله ویژگی‌های عکس خوب داشتن مفهوم و سوژه است. گاهی نوشتن شرح عکس می‌تواند در این زمینه اثر ساز باشد، اصالت عکس و اختصاصی بودن آن بسیار مهم است، کادربندی درست، ابعاد و حجم مناسب، کیفیت خوب در این راه مؤثر می‌تواند باشد.

استاد کارگاه نویسندگی علمی داشتن برچسب بر روی عکس را مهم دانست و افزود: واتر مارک می‌تواند در رفع ابهام در مورد عکس کمک کند، شرح اتفاق رخ داده، بیان مفهوم عکس، شرح نکته‌ای خاص در عکس، توصیف عکس، بیان داستان و خاطره می‌تواند در نوشتن شرح عکس سودمند باشد.

وی در پایان تأکید کرد: از نوشتن نترسید، گاهی بیهوده تصور می‌شود که متون نوشته شده ما دارای کیفیت نیستند، تبلیغات بدون روابط عمومی بی اثر است، وقتی مخاطب ما را می‌شناسد تبلیغ ما را بهتر می‌بیند.

کد خبر 324901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.